Rywalizacja: Airbus-Boeing 2014

Rywalizacja: Airbus-Boeing 2014

Jerzy Liwiński

W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1352 samoloty i pozyskali 2888 zamówień netto. Są to wyniki rekordowe i najlepsze w historii światowego przemysłu lotniczego. Więcej samolotów sprzedał Airbus, a pod względem liczby wyprodukowanych maszyn przoduje Boeing, który też osiągnął lepsze wyniki finansowe. Portfel zamówień oczekujących na realizację z obu wytwórni wzrósł do 12 200 sztuk, co przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na dziewięć lat.

Komunikacja lotnicza to najnowocześniejsza i najszybciej rozwijająca się dziedzina transportu, ale wymaga dużych nakładów kapitałowych i wysoko wykwalifikowanego personelu. Samoloty starszych typów są sukcesywnie wymieniane na maszyny nowej generacji, charakteryzujące się mniejszym zużyciem paliwa oraz poziomem emitowanego hałasu i zanieczyszczeń.

Obecnie na świecie transportem lotniczym przewozi się rocznie ponad 3 mld ludzi i 50 mln ton ładunków, a same tylko średnie i duże samoloty komunikacyjne wykonują dziennie 90 tys. rozkładowych rejsów. Działalność przewozową realizuje półtora tysiąca linii lotniczych, dysponujących 26 tys. samolotów komunikacyjnych. Według długoterminowych prognoz, ruch lotniczy ma corocznie rosnąć po kilka procent, a za 20 lat będzie 2,5-krotnie większy niż obecnie. Musi więc wzrastać flota samolotów komunikacyjnych. Tych o pojemności powyżej 100 miejsc linie lotnicze mają kupić ponad 31 tys. (po 1,5 tys. rocznie), co będzie kosztować 4,6 bln dolarów.

Konkurencja i konsolidacja w przemyśle lotniczym sprawiła, że zostało już tylko dwóch liczących się producentów największych samolotów komunikacyjnych: amerykański Boeing i europejski Airbus. Ich rywalizacja to fascynująca historia zmagań na polu ekonomii i techniki. Przez lata konstruktorzy i pracownicy obu koncernów sukcesywnie rozwijali technologie, procesy produkcyjne i obsługowe tak by osiągnąć przewagę nad drugą stroną. Stawki są olbrzymie, gdyż kontrakty często opiewają na sto i więcej samolotów, a ich wartość to kilkadziesiąt miliardów dolarów.

Działalność producentów w 2014 r.

W ubiegłym roku dwie największe na świecie wytwórnie Airbus i Boeing wyprodukowały łącznie 1352 samoloty komunikacyjne, z tego: Boeing – 723, a Airbus – 629. Jest to najwyższy wynik w historii światowego przemysłu lotniczego. W stosunku do roku poprzedniego zbudowano o 78 samolotów więcej (wzrost o 6%), głównie za sprawą dobrego wyniku Boeinga. Największy udział w produkcji miały samoloty wąskokadłubowe średniego zasięgu Airbus A320 i Boeing 737, których było 975 szt., co stanowi 72% dostaw. Zbudowane samoloty były nowoczesnymi i ekologicznymi konstrukcjami i dysponowały łącznie 270 tys. foteli pasażerskich.

Obaj producenci pozyskali zamówienia brutto na 3346 samolotów, z tego: Airbus – 1796, a Boeing – 1550. Jednak po uwzględnieniu 458 rezygnacji z wcześniejszych zamówień, sprzedaż netto wyniosła 2888 szt., z tego: Airbus – 1456, a Boeing – 1432. Tradycyjnie znaczna liczba kontraktów zawarta była podczas wystaw i salonów lotniczych. Tylko podczas ubiegłorocznego, zorganizowanego w brytyjskim Farnborough, najwięksi producenci sprzedali lub podpisali zobowiązania zakupu 700 samolotów, o łącznej wartości ponad 115 mld dolarów.

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 3/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter