Wytwórnie samolotów regionalnych w 2009 r.
Jerzy Liwiński
Wytwórnie samolotów regionalnych
w 2009 r.
W ubiegłym roku trzej najwięksi producenci samolotów regionalnych: brazylijski Embraer, kanadyjski Bombardier i europejski ATR dostarczyli liniom lotniczym 297 samolotów i pozyskali 70 zamówień netto. W stosunku do wyników roku poprzedniego liczba wyprodukowanych samolotów zmniejszyła się o 9%, a sprzedaż zmalała aż o 73%. Zbudowane maszyny były nowoczesnymi i proekologicznymi konstrukcjami oraz dysponowały 24 tys. miejsc pasażerskich.

Prognoza rozwoju rynku transportu lotniczego na najbliższe dwie dekady przewiduje dalszy rozwój połączeń regionalnych. Analitycy szacują, że przewóz pasażerów wzrośnie ponad dwukrotnie, a flota regionalna zwiększy się z obecnych 11,5 tys. do 17 tys. Linie lotnicze prowadząc modernizację wycofają z eksploatacji 6,9 tys. samolotów starszych typów i zakupią 12,4 tys. nowych. Wśród nowo zakupionych będą dominować maszyny o pojemności: dużej (100–149 miejsc) – 6300 szt. i średniej (60–99 miejsc) – 5800 szt., natomiast zapotrzebowanie na najmniejsze (20–59 miejsc) wyniesie tylko 300 szt. Najwięcej samolotów regionalnych pozyskają przewoźnicy z Ameryki Płn. – 4780 szt., Europy – 2230 szt. i Chin – 2100 szt., a najmniej z Afryki i Bliskiego Wschodu – 870 szt. Zastąpią one najstarsze modele i posłużą do zwiększenia możliwości przewozowych. W segmencie samolotów dużych i średnich będzie dominować napęd odrzutowy, a wśród małych – turbośmigłowy.
Działalność producentów w 2009 r. W 2009 r. toczyła się rywalizacja pomiędzy trzema głównymi producentami samolotów regionalnych: brazylijskim Embraerem, kanadyjskim Bombardierem i francusko-włoskim koncernem ATR. Zbudowali oni na potrzeby linii lotniczych łącznie 297 maszyn, z tego: Embraer – 122 (udział w rynku 41%), Bombardier – 121 (udział 41%) i ATR – 54 (udział 18%). Wśród samolotów przekazanych liniom lotniczym 182 posiadało napęd odrzutowy, a 115 turbośmigłowy. Zbudowane maszyny były nowoczesnymi i proekologicznymi konstrukcjami oraz dysponowały łącznie 24 tys. miejsc pasażerskich. W stosunku do roku poprzedniego zbudowano o 30 samolotów mniej, tj. o 9%. Charakterystyczny jest coroczny sukcesywny wzrost liczby produkowanych samolotów z napędem turbośmigłowym: 2005 r. – 43 szt., 2006 r. – 72 szt., 2007 r. – 108 szt., 2008 r. – 109 szt. i 2009 r. – 115 szt. Jeszcze pięć lat temu, w 2005 r., ich udział wynosił 14%, a w roku ubiegłym stanowił już 39%. Wzrost zainteresowania takimi samolotami wynika głównie z mniejszego zużycia paliwa, co przekłada się na koszty operacyjne w przeliczeniu na jednego pasażera. Zasadniczym kryterium decydującym o większej popularności regionalnych odrzutowców jest jednak ich większa prędkość przelotowa. W przypadku odrzutowców wynosi ona około 700–800 km/h, a samoloty turbośmigłowe latają z prędkością około 500–550 km/h. Zamówienia netto wyniosły 70 szt., z tego 33 z napędem odrzutowym i 37 z turbośmigłowym. Wynik ten jest aż o 73% mniejszy niż uzyskany w roku poprzednim (255 szt.). Bombardier zdobył zamówienia netto na 88 samolotów, natomiast ATR – 21 szt. W przypadku Embraera liczba nowych zamówień była mniejsza niż liczba rezygnacji, z podpisanych wcześniej kontraktów (zamówienia netto wyniosły minus 39). Na koniec 2009 r. portfel niezrealizowanych zamówień na samoloty regionalne produkcji zachodniej wynosił ogółem 634 szt., z tego: Embraer – 265 szt., Bombardier – 233 szt. i ATR – 136 szt. Obecny portfel jest jednym z najniższych, jakim dysponowali producenci: 2006 r. – 739 szt., 2007 r. – 931 szt. i 2008 r. – 861 szt. Nadal jednak zamówienia zabezpieczają ponad dwuletnią produkcję wszystkich wytwórni. Należy nadmienić, że oprócz samolotów komunikacji regionalnej przeznaczonych dla linii lotniczych zbudowano także 300 maszyn biznesowych oraz na zamówienia wojskowe i rządowe. Największymi producentami takich maszyn był Bombardier (176 szt.) i Embraer (122 szt.).
Działalność producentów w 2009 r. W 2009 r. toczyła się rywalizacja pomiędzy trzema głównymi producentami samolotów regionalnych: brazylijskim Embraerem, kanadyjskim Bombardierem i francusko-włoskim koncernem ATR. Zbudowali oni na potrzeby linii lotniczych łącznie 297 maszyn, z tego: Embraer – 122 (udział w rynku 41%), Bombardier – 121 (udział 41%) i ATR – 54 (udział 18%). Wśród samolotów przekazanych liniom lotniczym 182 posiadało napęd odrzutowy, a 115 turbośmigłowy. Zbudowane maszyny były nowoczesnymi i proekologicznymi konstrukcjami oraz dysponowały łącznie 24 tys. miejsc pasażerskich. W stosunku do roku poprzedniego zbudowano o 30 samolotów mniej, tj. o 9%. Charakterystyczny jest coroczny sukcesywny wzrost liczby produkowanych samolotów z napędem turbośmigłowym: 2005 r. – 43 szt., 2006 r. – 72 szt., 2007 r. – 108 szt., 2008 r. – 109 szt. i 2009 r. – 115 szt. Jeszcze pięć lat temu, w 2005 r., ich udział wynosił 14%, a w roku ubiegłym stanowił już 39%. Wzrost zainteresowania takimi samolotami wynika głównie z mniejszego zużycia paliwa, co przekłada się na koszty operacyjne w przeliczeniu na jednego pasażera. Zasadniczym kryterium decydującym o większej popularności regionalnych odrzutowców jest jednak ich większa prędkość przelotowa. W przypadku odrzutowców wynosi ona około 700–800 km/h, a samoloty turbośmigłowe latają z prędkością około 500–550 km/h. Zamówienia netto wyniosły 70 szt., z tego 33 z napędem odrzutowym i 37 z turbośmigłowym. Wynik ten jest aż o 73% mniejszy niż uzyskany w roku poprzednim (255 szt.). Bombardier zdobył zamówienia netto na 88 samolotów, natomiast ATR – 21 szt. W przypadku Embraera liczba nowych zamówień była mniejsza niż liczba rezygnacji, z podpisanych wcześniej kontraktów (zamówienia netto wyniosły minus 39). Na koniec 2009 r. portfel niezrealizowanych zamówień na samoloty regionalne produkcji zachodniej wynosił ogółem 634 szt., z tego: Embraer – 265 szt., Bombardier – 233 szt. i ATR – 136 szt. Obecny portfel jest jednym z najniższych, jakim dysponowali producenci: 2006 r. – 739 szt., 2007 r. – 931 szt. i 2008 r. – 861 szt. Nadal jednak zamówienia zabezpieczają ponad dwuletnią produkcję wszystkich wytwórni. Należy nadmienić, że oprócz samolotów komunikacji regionalnej przeznaczonych dla linii lotniczych zbudowano także 300 maszyn biznesowych oraz na zamówienia wojskowe i rządowe. Największymi producentami takich maszyn był Bombardier (176 szt.) i Embraer (122 szt.).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2010