Samoloty do przewozu VIP
Łukasz Pacholski
Samoloty do przewozu VIP
W Ministerstwie Obrony Narodowej trwa przygotowanie przetargów na zakup nowych samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości, przeznaczonych dla 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Według dostępnych danych mają być zakupione dwa samoloty duże i cztery mniejsze. Wszystkie mają się charakteryzować możliwością pokonania Oceanu Atlantyckiego bez tankowania po drodze. W niniejszym przeglądzie samolotów do przewozu bardzo ważnych osobistości zostały przede wszystkim zaprezentowane takie, które mają szansę na zdobycie zamówienia w naszym kraju.
becnie przewóz VIP jest realizowany w dwojaki sposób. Z jednej strony za całość zadania odpowiada wyspecjalizowana jednostka wojskowa, posiadająca w swoim wyposażeniu statki powietrzne pozwalające na zabranie dowolnej delegacji w dowolny punkt świata w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo na dużych samolotach instaluje się rozbudowane środki łączności, dzięki czemu decydenci znajdujący się na ich pokładach mają możliwość podejmowania kluczowych dla państwa decyzji w każdej z możliwych sytuacji. Inna koncepcja wyklucza duże samoloty do przewozu VIP, w czasie wizyt państwowych na wysokim szczeblu wykorzystuje się maszynę pasażerską wyleasingowaną na określony czas od cywilnej linii lotniczej. Oczywiście ma to swoje minusy, tego typu samolot nie jest optymalnie przygotowany do zadania, jakie ma wykonać (m.in. brak mu środków utajnionej łączności oraz obrony przed zbliżającymi się kierowanymi pociskami przeciwlotniczymi), co wyklucza loty nad obszarami ogarniętymi działania Obecnie przewóz VIP jest realizowany w dwojaki sposób. Z jednej strony za całość zadania odpowiada wyspecjalizowana jednostka wojskowa, posiadająca w swoim wyposażeniu statki powietrzne pozwalające na zabranie dowolnej delegacji w dowolny punkt świata w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo na dużych samolotach instaluje się rozbudowane środki łączności, dzięki czemu decydenci znajdujący się na ich pokładach mają możliwość podejmowania kluczowych dla państwa decyzji w każdej z możliwych sytuacji. Inna koncepcja wyklucza duże samoloty do przewozu VIP, w czasie wizyt państwowych na wysokim szczeblu wykorzystuje się maszynę pasażerską wyleasingowaną na określony czas od cywilnej linii lotniczej. Oczywiście ma to swoje minusy, tego typu samolot nie jest optymalnie przygotowany do zadania, jakie ma wykonać (m.in. brak mu środków utajnionej łączności oraz obrony przed zbliżającymi się kierowanymi pociskami przeciwlotniczymi), co wyklucza loty nad obszarami ogarniętymi działaniami wojennymi. Ich możliwości, na bliższych dystansach lub w ramach zabezpieczenia wizyt niższego szczebla, są uzupełniane przez dedykowane środki transportowe zakupione dla sił zbrojnych.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 8/2010