Scout – pierwszy z rodziny SV
Michal Zdobinský
Scout – pierwszy z rodziny SV
Konsorcjum przemysłowe, na czele którego stoi oddział General Dynamics UK koncernu General Dynamics, po raz pierwszy publicznie zaprezentowało w Londynie podczas wrześniowej wystawy DSEi 2011 ukończony dosłownie kilkadziesiąt godzin przed rozpoczęciem imprezy, prototyp (czy raczej ogniwo pośrednie między demonstratorem technologii a prototypem) wozu bojowego nowej generacji Scout SV.
Scout to pierwszy pojazd – w wersji rozpoznawczej – powstający w ramach rodziny wielozadaniowych wozów bojowych średniej kategorii masowej Specialist Vehicle (SV), będącej kluczowym komponentem brytyjskiego programu opancerzonych wozów bojowych nowej generacji, wobec którego wcześniej używano nazwy FRES (Future Rapid Effects System). Ze względu na cięcia w budżecie brytyjskiego Ministerstwa Obrony, a także potrzeby operacyjne kontyngentu w Afganistanie, w ramach perspektywicznych programów modernizacyjnych priorytet uzyskały właśnie gąsienicowe pojazdy rodziny SV. Mają one zastąpić w linii pojazdy CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance – Tracked), które z punktu widzenia koncepcji oraz rozwiązań technicznych reprezentują standardy lat 60. ubiegłego wieku. Z kolei spośród wozów rodziny CVR(T) najpilniej wymiany wymaga bojowy wóz rozpoznawczy FV107 Scimitar, który został wprowadzony do uzbrojenia w 1974 r. i obecnie jest wykorzystywany także przez brytyjskie oddziały w Afganistanie. Chociaż w swym życiu Scimitary były dwukrotnie modernizowane, pod względem poziomu osłony balistycznej i przeciwminowej, uzbrojenia oraz wyposażenia specjalistycznego, dzieli je przepaść od współczesnych standardów.
Pięć miesięcy wcześniej
Z uwagi na powyższe, nie może dziwić fakt niezwykłego tempa realizacji prac rozwojowych przy pierwszym członku rodziny SV. Umowę na fazy demonstracyjną oraz kwalifikacyjną, o wartości 500 milionów funtów, GDUK podpisało z MoD 2 lipca 2010 r. (patrz NTW 1/2011). W ciągu niewiele ponad roku udało się zintegrować nowy system wieżowy ze specjalnie zmodyfikowanym nośnikiem, a dzięki temu prototyp Scouta SV mógł w połowie września pojawić się na DSEi. Nie byłoby to jednak możliwe bez kilku, zrealizowanych jeszcze wcześniej, przedsięwzięć. Aby zminimalizować ewentualne ryzyko techniczne, w pierwszej fazie programu wykorzystano dwa gotowe bojowe wozy piechoty ASCOD, a konkretnie prototypy PT3 i PT5. PT5 został użyty podczas cyklu prób własności jezdnych, które przeprowadzono w styczniu i lutym bieżącego roku w brytyjskich ośrodkach badawczych Bovington i Hurn, a także na poligonie General Dynamics European Land Systems (GDELS) w Sewilli. Potwierdziły one, deklarowane przez producenta, wyjątkowo dobre własności trakcyjne pojazdu. Świadczy o tym fakt uzyskania przez zmodyfikowany PT5 prędkości maksymalnej 83 km/h (nominalna najwyższa prędkość ASCOD-a to 70 km/h), zaś podczas prób w Hurn pobił on rekord w swej kategorii pojazdów pokonując 200-metrowy tor przeszkód o zróżnicowanej nawierzchni, imitujący najcięższe warunki terenowe, ze średnią prędkością 28,9 km/h. Z kolei w maju (o pięć miesięcy wcześniej w stosunku do harmonogramu) na strzelnicy Rheinmetall Landsysteme w Gersthofen przeprowadzono pierwsze strzelania z głównego uzbrojenia Scouta SV – 40 mm systemu artyleryjskiego CTAS (Case Telescoped Armament System), wykorzystującego amunicję teleskopową. Armata będzie sprzężona z 7,62 mm karabinem maszynowym i zamontowana w nowej, dwuosobowej wieży, opracowywanej przez firmę Lockheed Martin UK, której partnerem w tym przedsięwzięciu jest Rheinmetall Landsysteme. Także w przypadku wieży, w celu przyspieszenia fazy rozwoju, Rheinmetall Landsysteme przygotował jej uproszczony demonstrator EDU (Engineering Demonstration Unit). Ten w lipcu został zintegrowany ze zmodyfikowanym nośnikiem PT3, określanym przez GDUK jako „Mule Base Paltform”, który otrzymał m.in. pierścień oporowy wieży o większej średnicy. W ten sposób powstał, wspomniany na początku artykułu, prototyp/ demonstrator Scouta SV. W związku z tym, szef programu SV z ramienia MoD – Roddy Malone, poczuł się uprawniony do stwierdzenia, że: „dzięki osiągnięciu tych ważnych etapów program SV ma pięciomiesięczne wyprzedzenie w stosunku do ustalonego harmonogramu”. Oprócz wspomnianych wozów PT3 i PT5, producent planuje skompletować w demonstracyjnej fazie programu łącznie siedem prototypów. Trzy będą odpowiadać konfiguracji rozpoznawczego Scouta, jeden wozu pogotowia technicznego, kolejny wozu zabezpieczenia technicznego, dalszy będzie transporterem do przewozu 8-osobowej drużyny, a ostatni ma odpowiadać tzw. zunifikowanej platformie bazowej CBP (Common Base Platform), która stanowić będzie bazę dla pojazdów wszystkich wersji powstających w ramach programu SV. Pierwszy z tych siedmiu pojazdów ma rozpocząć próby zakładowe najprawdopodobniej w styczniu 2013 r., zaś wiosną tego samego roku miałby się rozpocząć cykl długotrwałych testów mających na celu sprawdzenie niezawodności wozu i jego poszczególnych zespołów. Jeśli wszystko przebiegać będzie zgodnie z planem, planuje się, że Scout SV mógłby osiągnąć wstępną gotowość operacyjną już pod koniec 2016 r.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 12/2011