Semovente L40 da 47/32
Mariusz Skotnicki
Semovente L40 da 47/32

Fragment artykułu
Działa samobieżne Semovente L40 da 47/32 nigdy by nie powstały, gdyby nie podjęcie we Włoszech produkcji seryjnej czołgów lekkich Carro Armato L6/40. Historia rozwoju tej konstrukcji jest doskonałym przykładem, że nie tylko problemy surowcowe i technologiczne włoskiego przemysłu wpływały negatywnie na rozwój nowych typów uzbrojenia. Komplikowały sytuację także błędne decyzje włoskiego naczelnego dowództwa, a zwłaszcza nietrafnie określane przez nie priorytety. W drugiej połowie lat 30. XX wieku w firmie Societa Anonima Ansaldo, wchodzącej w skład koncernu FIAT, rozpoczęto prace konstrukcyjne nad nowym typem czołgu lekkiego. Miał to być lekko opancerzonych pojazdów wroga, zbudowano także inny prototyp z większą wieżą, w której zamontowano armatę kal. 37 mm L/26 i 1 km kal. 8 mm. Możemy domyślać się, że niezbyt wysokie parametry balistyczne wspomnianego działa skłoniły ostatecznie projektantów do kolejnej zmiany głównego uzbrojenia. W 1939 r. opracowano wersję z 20 mm armatą automatyczną Breda L/65 i 1 km kal. 8 mm, zamontowanymi w wieży. Wzbudziła ona wreszcie zainteresowanie dowództwa armii włoskiej, które po serii prób podjęło w marcu 1940 r. decyzję o wprowadzeniu czołgu do uzbrojenia jednostek rozpoznawczych w miejsce przestarzałych tankietek. Zgodnie z przyjętym w armii włoskiej 13 czerwca 1940 r. systemem oznakowań czołgów, omawiany pojazd określano początkowo jako Carro Armato L6/40. Litera L oznaczała przynależność do klasy czołgów lekkich, pierwsza z liczb określała masę pojazdu w pełnych tonach, a druga datę jego formalnego wprowadzenia do służby. Dla ścisłości należy jednak wspomnieć, że 4 sierpnia 1942 r. uproszczono wspomniany system, usuwając z nazwy informację o masie, w rezultacie czego pojawiło się krótsze oznaczenie L40. Produkcja seryjna L6/40 rozpoczęła się w 1941 r., jednak ich chrzest bojowy miał miejsce w następnym roku. Czołgi lekkie L6/40 przydzielano do dywizjonów i batalionów formowanych z jednostek kawalerii oraz bersalierów, mających wykonywać głównie zadania rozpoznawcze i osłonowe. Pojawiły się na froncie zdecydowanie zbyt późno; po raz kolejny włoscy żołnierze otrzymali uzbrojenie, które chociaż dopiero co wprowadzone do produkcji, już ustępowało swoimi parametrami taktyczno-technicznymi sprzętowi przeciwnika. Gdyby już w drugiej połowie 1940 r. lub nawet w 1941 r. w jednostkach pancernych Regio Esercito wymieniono archaiczne tankietki L3/33 i L3/35 na nowe czołgi lekkie, zwiększyłoby to znacząco ich możliwości bojowe. W latach 1942–43 r. załogi L6/40, głównie z uwagi na zbyt słabe jak na ten okres wojny uzbrojenie i opancerzenie wozów, nie mogły liczyć na zbyt wiele sukcesów w walce. Mimo to do lata 1943 r. wyprodukowano na zamówienie armii włoskiej około 440 czołgów tego typu (Czytelnikom zainteresowanym historią powstania i zastosowaniem L6/40 polecamy artykuł „Włoski czołg lekki Carro Armato L 6/40”, opublikowany w Nowej Technice Wojskowej 1/2007). W oparciu o konstrukcję L6/40 powstało kilka innych pojazdów pancernych: działo samobieżne Semovente da 47/32, wozy dowodzenia dla dowódców plutonów i kompanii w jednostkach dział samobieżnych Semovente da 47/32 – carro comando di plotone semoventi oraz carro comando di compagnia semoventi, pojazd amunicyjny L40 transporto munizioni dla jednostek dział samobieżnych Semovente da 90/53 oraz prototypowy transporter opancerzony CVP 5.
Ciąg dalszy w numerze.