SG-312 Kaper 2 zmodernizowany
![SG-312 Kaper 2 zmodernizowany](files/2017/MSiO/1-2/Kaper%202%20-%20www.jpg)
Po pięciomiesięcznym pobycie w stoczni, do służby w Pomorskim Dywizjonie Straży Granicznej wróciła jednostka pływająca SG-312 Kaper 2. To w ostatnich latach drugi wyremontowany patrolowiec, na którym pływają funkcjonariusze Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Tym samym zakończył się proces modernizacji obu wykorzystywanych w MOSG pełnomorskich jednostek typu SKS-40: SG-311 i SG-312.
Remont i modernizacja SG-312 rozpoczęły się w sierpniu 2016 roku, po podpisaniu umów z firmą NET MARINE i przebazowaniu jednostki do portu w Gdyni przy nabrzeżu Dalmor. Najważniejszymi przedsięwzięciami do zrealizowania na jednostce był montaż dźwigu do obsługi łodzi roboczych RIB i urządzeń systemu likwidacji rozlewów ropopochodnych, dostawa i montaż zapory przeciwolejowej z systemem wydawania i zwijania zapory typu „Roto-pack” oraz zestawu zbierania zanieczyszczeń ropopochodnych z powierzchni wody i przechowywania ich w dodatkowo zamontowanych zbiornikach, modernizacja sterówki, zasilania awaryjnego urządzeń oraz innych pomieszczeń służbowych i mieszkalnych, a także remont niektórych systemów i urządzeń patrolowca.
Prace modernizacyjne trwały do grudnia 2016 roku. W ich efekcie służba na SG-312 stała się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Zmodernizowane zostały pomieszczenia mieszkalne, ciągi komunikacyjne, kambuz i mesa, które zyskały nowy wygląd i funkcjonalność. Zdecydowanie zwiększyła się powierzchnia sterówki, dzięki likwidacji ścian działowych pomiędzy pomieszczeniami radaru i radia. Zamontowanie dodatkowych okien w pomieszczeniu i modyfikacja zamocowania wyposażenia pozwalają teraz prowadzić obserwację w obszarze 360 stopni, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno podczas pobytu na morzu i wykonywania zadań, jak i w czasie manewrowania w porcie oraz cumowania do nabrzeża.
Jednostka została wyposażona w elastyczną zaporę przeciwrozlewową wraz z systemem wydawania i wybierania zapory „Roto-pack”. SG-312 ma też system zbierania zanieczyszczeń z powierzchni wody (skimmer) i przechowywania ich w zbiornikach dodatkowo zamontowanych w ładowni.
Na pokładzie patrolowca pojawił się nowy dźwig z hydraulicznym napędem i dziesięciometrowym wysięgiem, który może obracać się o 360 stopni i jest sterowany bezpośrednio z konsoli lub mobilnego bezprzewodowego pilota. Służy on do wykonywania różnych zadań transportowych w porcie i na morzu. Dźwig pozwala opuszczać i podnosić elementy systemu likwidacji rozlewów ropopochodnych oraz łodzie typu SŁP-5400, wykorzystywane przez funkcjonariuszy z grup kontrolnych Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Jedna z łodzi została dodatkowo wyposażona w hak Henriksena, umożliwiający automatyczne wypięcie z zawiesia w chwili zetknięcia się z lustrem wody.
Prace remontowe objęły także niektóre urządzenia i systemy ogólnookrętowe. W ich skład wszedł m.in. system nawigacyjny (wymieniono autopilota, echosondę, tablice świateł nawigacyjnych, rozgłośnie, łączność bezbateryjną), system alarmowy (centrala ppoż. i czujki) oraz wentylacji, wody sanitarnej i pitnej, układ synchronizacji i zabezpieczeń zespołów prądotwórczych.
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 1-2/2017