Sidon - trzeci pechowiec
![Sidon - trzeci pechowiec](files/2015/Morze%20Statki%20i%20Okrety/06%20NS/Sidon%20-%20www.jpg)
Wojciech Holicki
Początek lat 50. XX wieku przyniósł siłom podwodnym Royal Navy bolesne straty. 12 stycznia 1950 roku, Truculent zderzył się na wodach ujścia Tamizy ze szwedzkim tankowcem Divina i zatonął, a konsekwencją przedwczesnej ewakuacji załogi była śmierć 64 jej członków (uratowało się 20). W połowie kwietnia 1951 roku, niewiele miesięcy po tym, jak podniesiony pechowiec trafił do stoczni rozbiórkowej, przepadł w kanale La Manche Affray, odnaleziony 14 czerwca na dnie w pobliżu wyspy Alderney. Przyczyna tego zdarzenia – gdzie śmierć poniosło 75 ludzi – pozostaje zagadkowa do dzisiaj. Kolejny dramat rozegrał się w 1955 roku, tym razem w teoretycznie zupełnie bezpiecznym miejscu.
HMS Sidon należał do trzeciej, ostatniej grupy okrętów podwodnych średniej wielkości typu S, zbudowanych w latach 1930-1945. Do służby weszły ogółem 62 takie jednostki, 50 z nich zamówionych zostało w ramach wojennych programów zasilania brytyjskiej floty, które obejmowały od pięciu (1939) do 20 egzemplarzy (1940). W wypadku Sidona, drugiego w historii brytyjskiego okrętu noszącego tę nazwę (pierwszym była fregata bocznokołowa z połowy XIX wieku)[1], decyzję o budowie podjęto w połowie listopada 1942 roku. Wykonawcą okrętu była stocznia Cammell Laird w Birkenhead koło Liverpoolu – położenie stępki nastąpiło 7 lipca 1943 roku, wodowanie – 4 września, a wejście do służby – 23 listopada 1944 roku.
W trakcie szkolenia i zgrywania załogi okręt bazował w Scapa Flow i Holy Loch. 20 stycznia 1945 roku, podczas ćwiczeń na wodach koło wyspy Inchmarnock (leży ona na południowy zachód od drugiej z wymienionych baz), zderzył się z Turpinem , idącym również na głębokości peryskopowej, odnosząc niewielkie uszkodzenia (zgięciu uległ przecinacz sieci zagrodowych). 8 marca opuścił Lerwick na Szetlandach, rozpoczynając pierwszy rejs bojowy. Przez blisko 2 tygodnie patrolował południowo-zachodnie podejścia do Tromsø (Norwegia), przy bardzo kiepskiej pogodzie. Jedynym faktem, godnym zapisania w dzienniku bojowym, było zaobserwowanie niemieckiego samolotu, który przeleciał w niedużej odległości.
Po powrocie do Holy Loch Sidon został przygotowany do rejsu na Daleki Wschód. Na początku lipca znalazł się w Trincomalee na Cejlonie, skąd miał dotrzeć na Filipiny, do bazy 8. Flotylli w zatoce Subic (Luzon). Konieczność wymiany wadliwych akumulatorów sprawiła, że skierowany został najpierw do Fremantle (zachodnia Australia), skąd wyruszył w drugi rejs bojowy. 24 lipca, patrolował swój rejon na Morzu Południowochińskim, między wyspą Palawan (Filipiny) i Wietnamem. Otrzymał wówczas rozkaz poszukiwania załogi amerykańskiego bombowca typu Consolidated B-24, który wodował na wysokości Sajgonu. Cztery dni później, gdy kontynuowanie akcji wydawało się zupełnie bezcelowe, na pozycji oddalonej o prawie 300 mil morskich od podanego miejsca rozbicia się samolotu, Brytyjczycy odnaleźli jednego z lotników. 4 sierpnia Sidon zawinął do zatoki Subic, kończąc swój udział w wojnie.
Na początku grudnia 1945 roku, po okresie bazowania w Hongkongu, powrócił do Wielkiej Brytanii. Pod koniec miesiąca został przeniesiony do rezerwy, stał w Portsmouth przez 3 lata. W maju 1950 roku, po remoncie (prace przeprowadzono w Sheerness), wrócił do służby. 31 sierpnia został jednym z okrętów 2. Flotylli, korzystającej z bazy na Isle of Portland[2]. 19 kwietnia 1951 roku wziął udział w poszukiwaniach Affraya, a w czerwcu odniósł drobne uszkodzenia podczas ćwiczeń, w wyniku uderzenia w dno.
[1] Sydon, to miasto portowe w obecnym Libanie. Fregatę zaprojektował kmdr Charles Napier (1786-1860), który dowodził atakiem na nie, podczas brytyjskiej interwencji, w drugiej wojnie syryjskiej (między Egiptem i Imperium Otomańskim, toczonej w latach 1839-41).
[2] Skalista wyspa w hr. Dorset, nad kanałem La Manche, połączona ze stałem lądem wąskim wałem piasku (Chesil Beach). W XIX w. położenie od wschodu czterech falochronów o łącznej długości 4570 m pozwoliło na utworzenie największego w Europie (ok. 520 ha) sztucznego kotwicowiska Portland Harbour, chronionego przez ufortyfikowane baterie nabrzeżne. Royal Navy wykorzystywała tę bazę do 1995 roku.
Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO Nr Specjalny 6/2015