Siły Powietrze Estonii
![Siły Powietrze Estonii](files/2021/Lotnictwo/1-2021/Estonia_01.jpg)
Leszek A. Wieliczko
Estonia jest trzecim krajem bałtyckim, który odzyskał niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku wraz z Litwą i Łotwą przystąpił do NATO. Estońskie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1994 roku. Ich priorytetem była modernizacja bazy lotniczej w Ämari oraz utworzenie systemu dozoru przestrzeni powietrznej kraju. Obecnie mają one tylko około 200 osób personelu wojskowego i cywilnego oraz osiem statków powietrznych, z czego pięć zostanie wkrótce wycofanych ze służby.
Estonia (oficjalnie: Republika Estońska; est. Eesti, Eesti Vabariik) to niewielki kraj leżący w północno-wschodniej Europie nad Morzem Bałtyckim. Od południa graniczy z Łotwą, od wschodu z Rosją, a od północy przez wody Zatoki Fińskiej z Finlandią. Jest członkiem m.in. Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego. Gwarancja obrony zbiorowej krajów członkowskich NATO i współpraca wojskowa ze Stanami Zjednoczonymi są fundamentem estońskiej polityki bezpieczeństwa.
Siły Powietrzne (est. Õhuvägi, ÕV; ang. Estonian Air Force, EAF) są integralną częścią Estońskich Sił Obrony (Eesti Kaitsevägi; Estonian Defence Forces, EDF) wraz z wojskami lądowymi, siłami morskimi, specjalnymi, ochotniczymi i rezerwowymi oraz kilkoma samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi. Do ich zadań należy monitorowanie przestrzeni powietrznej kraju, przewóz ludzi i ładunków, ewakuacja medyczna, obserwacja oraz współpraca z wojskami lądowymi, siłami morskimi i specjalnymi, policją, strażą graniczną i służbami ratowniczymi, a w sytuacjach nadzwyczajnych (np. w przypadku ataków terrorystycznych, katastrof, klęsk żywiołowych) udzielanie pomocy ludności cywilnej.
Ponieważ żaden z trzech krajów bałtyckich nie ma samolotów myśliwskich, od chwili ich przystąpienia do NATO 29 marca 2004 roku za ochronę i obronę przestrzeni powietrznej Estonii, Łotwy i Litwy odpowiada Sojusznicze Dowództwo Lotnictwa (Allied Air Command, AIRCOM) w bazie Ramstein w Niemczech. Misje Baltic Air Policing (BAP) są realizowane przez kraje członkowskie NATO (w tym Polskę), które rotacyjnie wysyłają do Estonii lub na Litwę swoje kontyngenty lotnicze. Zadaniem EAF jest stworzenie i utrzymanie w bazie lotniczej w Ämari odpowiednich warunków organizacyjnych, technicznych, logistycznych i socjalnych do przyjęcia i obsługi sojuszniczych samolotów i personelu.
Estonia jest uczestnikiem kilku międzynarodowych porozumień i programów wojskowych, których celem jest współdzielenie własnych i korzystanie ze wspólnych zasobów lotniczych: Strategic Airlift Capability (SAC), Alliance Ground Surveillance (AGS) i Movement Coordination Centre Europe (MCCE). W ramach SAC w bazie Pápa na Węgrzech stacjonuje Heavy Airlift Wing (HAW), dysponujące trzema ciężkimi samolotami transportowymi Boeing C-17 Globemaster III. Estonia wykupuje 45 godzin lotu rocznie (1,4%). AGS to natowski program rozpoznania elektronicznego i obrazowego ziemi, wykorzystujący pięć bezzałogowych statków powietrznych Northrop Grumman RQ-4D Global Hawk stacjonujących w bazie Sigonella na Sycylii. W ramach MCCE kraje członkowskie udostępniają swoje środki transportowe, w tym samoloty. Estonia przystąpiła do tej inicjatywy jesienią 2007 roku.
Żołnierze EAF służą w kilku placówkach zagranicznych: w kwaterze HAW w Pápa na Węgrzech, AIRCOM w Ramstein w Niemczech, Wspólnym Centrum Kierowania i Powiadamiania (Joint Control and Reporting Centre, JCRC) w Kormiałowie na Litwie, Centrum Połączonych Operacji Lotniczych (Combined Air Operations Centre, CAOC) w Uedem w Niemczech i estońskiej misji przy Kwaterze Głównej NATO w Brukseli. Brali też udział w różnych misjach zagranicznych pod egidą ONZ, UE i NATO. Ponadto regularnie uczestniczą w międzynarodowych ćwiczeniach „Saber Strike”, „Ramstein Guard”, „Baltic Warrior”, „Uedem Awakening”, „Ramstein Alloy”, „Baltic Bikini”, „Terminal Strike”, „Adriatic Strike”, „Ample Strike”, „Northern Strike” i innych.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 1/2021