Siły Powietrzne Rumunii
Marnix Sap, Carlo Brummer/MIAS.Aero
Siły Powietrzne Rumunii
(cz. II)
Siły Powietrzne Rumunii operują z pięciu aktywnych baz lotniczych: Câmpia Turzii, Borcea-Feteşti, Bucuresti-Otopeni, Bacau i Boboc. Do dyspozycji mają też dwie bazy rezerwowe, w każdej z nich stacjonuje eskadra śmigłowców.

Baza 90. Aviatie de Transport „Gheorghe Banciulescu” – Bucuresti-Otopeni W 1949 r. powstała 49. Dywizja Lotnictwa Transportowego, z dowództwem w bazie Bucuresti-Otopeni. Dywizja dysponowała samolotami Li-2 oraz Ił-14 i Ił-18. W 1971 r. w dywizji sformowano specjalną eskadrę transportową, którą rok później przeformowano w 50. Pułk Lotnictwa Transportowego, 49. Dywizja Lotnictwa Transportowego zaś zmieniła numer na 99. Dywizja dysponowała samolotami Ił-18, Ił-62, Boeing 707, BAC-1-11, An-2, An-24, An-26, An-30 oraz śmigłowcami IAR-316 Alouette III, IAR-330 Puma, Mi-8, Mi-17 i SA-365 Dauphin. W 1990 r. dotychczasowe jednostki rozformowano, a na ich miejsce powołano 90. Bazę Lotnictwa Transportowego oraz 76. Lotniczą Grupę Wsparcia Technicznego. Baza dysponowała samolotami An-24, An-26, An-30 oraz śmigłowcami IAR-330 Puma, Mi-8, Mi-17 i SA-365 Dauphin. W 1995 r. obie wymienione jednostki połączono w ramach 90. Bazy Lotnictwa Transportowego, a w 1996 r. baza otrzymała obecne imię „Comandor Aviator Gheorghe Banciulescu”, na pamiątkę sławnego beznogiego pilota rumuńskiego, używającego drewnianych protez, który pobił cztery rekordy świata w klasie 41R, pokonując trasę 9000 km przez piętnaście krajów europejskich w ciągu dziewięciu dni. Po zamknięciu bazy Titu-Boteni stacjonujący tam 61. Pułk Śmigłowców Bojowych wraz ze swoimi 24 śmigłowcami IAR-330L SOCAT został w październiku 2004 r. przeniesiony do 90. Bazy Lotniczej. W tym samym roku Rumunia pokazała swoje międzynarodowe zaangażowanie wykonując 216 lotów transportowych (w łącznym czasie 1428 godzin) swoimi samolotami C-130B Hercules w ramach wsparcia operacji wojskowych w Iraku („Iraqi Freedom”) i w Afganistanie („Enduring Freedom”). Natomiast w czasie operacji „Althea 2005” prowadzonej pod auspicjami Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie, Rumunia wystawiła swój pierwszy zagraniczny kontyngent lotniczy, wysyłając pododdział Alpha Detachment w składzie czterdziestu żołnierzy i czterech śmigłowców IAR-330L SOCAT do Banja Luki. Obecnie w skład 90. Bazy Lotnictwa Transportowego wchodzi pięć eskadr, w tym dwie lotnictwa transportowego i trzy śmigłowcowe. 901. Strategiczna Eskadra Transportowa dysponuje czterema samolotami C-130B i jednym C-130H Hercules. Rumunia była pierwszym krajem, który dołączył do programu pomocy nowym sojusznikom z NATO – „Treaty of Friendship, Cooperation and Mutual Assistance” i w ramach tego programu otrzymała samoloty transportowe Hercules – cztery eks amerykańskie C-130B. Pierwsze dwa takie samoloty wylądowały w bazie Otopeni 23 października 1996 r., a kolejne dwa 16 lutego 1997 r., podwajając możliwości rumuńskiego lotnictwa transportowego oraz dając mu możliwości w zakresie transportu strategicznego. Było to też ważnym krokiem na drodze do uzyskania interoperacyjności z NATO.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 4/2010