Singapore Airlines

 


Michał Petrykowski


 


 

Singapore Airlines

  

 

Położony na wyspie Singapur to najmniejszy kraj Azji południowo-wschodniej, sumaryczna powierzchnia tego państwa-miasta, wraz z przynależącymi administracyjnie kilkudziesięcioma innymi wysepkami, wynosi około siedmiuset kilometrów kwadratowych. Jedno z najgęściej zaludnionych państw na świecie (około 4,5 mln mieszkańców) należy zarazem do najnowocześniejszych i najbardziej rozwiniętych pod względem gospodarczym w regionie. Zarówno położenie, jak i dynamiczny rozwój Singapuru sprawiły, że to mikroskopijne państwo szczyci się jedną z najbardziej znanych i cenionych linii lotniczych na świecie.


 
 


Nazwa Singapur pochodzi od dwóch sanskryckich słów: singa (lew) i pura (miasto), stąd niekiedy stosowana nazwa Miasto Lwa. Singapur został wydzierżawiony w 1819 r. jako placówka handlowa od sułtanatu Johor przez Kompanię Wschodnioindyjską. W 1826 r. Brytyjczycy kupili Singapur od sułtanatu i był on odtąd wykorzystywany głównie jako ważna baza morska i centrum regionalnego handlu. W 1867 r. po rozwiązaniu Kompanii miasto przeszło pod bezpośredni zarząd brytyjski. Po zakończeniu drugiej wojny światowej (kiedy to Singapur był okupowany przez Japończyków) wyspa powróciła pod brytyjski zarząd, jednak dążenia niepodległościowe doprowadziły w 1959 r. do uzyskania przez Singapur częściowej autonomii (Brytyjczycy wciąż jednak decydowali o obronie i polityce zagranicznej miasta-państwa). Wkrótce coraz większe wpływy na wyspie zaczęły zyskiwać ugrupowania komunistyczne (głównie za sprawą ludności pochodzenia chińskiego). Chcąc uniknąć przekształcenia wyspy w „drugą Kubę” z inicjatywy dotychczasowego szefa rządu Singapuru (przy aprobacie Brytyjczyków) zostały podjęte działania mające na celu przyłączenie państwa do Malajów. 9 lipca 1963 r. w Londynie zostało podpisane porozumienie w sprawie powołania Federacji Malezji w skład której, obok Malajów oraz Singapuru, wchodziły wyspy Sarawak i znajdujące się na wyspie Borneo stany Sarawak i Sabah. Ze względu na napięcia na tle politycznym, gospodarczym i rasowym w sierpniu 1965 r. Singapur był zmuszony opuścić Federację i stał się niepodległym państwem.

Pierwsze połączenia lotnicze
Pomimo rosnącego znaczenia handlowego Singapuru, miasto nie posiadało regularnych połączeń lotniczych aż do początku lat trzydziestych ubiegłego wieku. Znacznie sprawniej taką komunikację w regionie rozwijali kolonizatorzy holenderscy, którzy już w marcu 1930 r. za sprawą Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM) rozpoczęli eksploatację połączenia między Singapurem a Palembang (dzisiejsza Indonezja), z wykorzystaniem Fokkerów VIIa. W październiku 1931 r. w oparciu o samoloty Fokker XII Koninklijke Luchtvaart Maatschapping (KLM) otworzyły pierwsze międzykontynentalne połączenie między Europą a Batawią (obecnie Dżakarta) leżącą w Holenderskich Indiach Wschodnich (obszar dzisiejszej Indonezji, m.in. Borneo, Jawa, Sumatra i Celebes). W maju 1933 r. na mapie połączeń KLM znalazł się Singapur (loty na Fokkerach XVIII). Dopiero pod koniec roku na wyspie pojawił się brytyjski samolot Armstrong Whitworth Atalanta należący do Imperial Airways (później linia wykonywała rejsy z Londynu do Darwin w Australii przez Kair, Karaczi, Kalkutę, Singapur i Dżakartę). Wkrótce obie linie przystąpiły do zaciętego współzawodnictwa, wykorzystując do połączeń z Singapurem coraz nowocześniejsze samoloty (Douglas DC-2 i DC-3) oraz luksusowe łodzie latające Short C-Class Empire Flying Boat należące do Imperial Airways.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2010 

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter