Wielozadaniowy system artyleryjsko-rakietowy A3 „w metalu”

 


Miroslav Gyűrösi


 

 


Wielozadaniowy system

 

artyleryjsko-rakietowy A3 „w metalu”

 

 

Białoruska firma MNCzUP Tetraedr oficjalnie rozpoczęła prace nad pierwszym w swej historii lekkim, wielozadaniowym, hybrydowym, rakietowo-artyleryjskim zestawem A3 w lutym 2007 r. Po raz pierwszy prezentowaliśmy go na łamach NTW 4/2008. Obecnie, gdy w finalną fazę wkroczył proces budowy prototypowych elementów zestawu, dostępne stały się fotografie i bardziej konkretne informacje.
 
 

 

Główną ideą przyświecającą twórcom zestawu A3 była uniwersalność – od etapu budowy do użycia bojowego, przejawiająca się w koncepcji wielowariantowości zestawu. Ze względu na konfigurację stanowiska dowodzenia powstały dwa bazowe warianty – na podwoziu kołowym i gąsienicowym GM-352M1E (nośnik gąsienicowy dla hybrydowych systemów Pancyr-S1E Sił Zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich powstał w Mińskiej Fabryce  Traktorów). W przypadku modułów bojowych oferowane są trzy zasadnicze konfiguracje: na specjalnym podwoziu kołowym MZKT-6922, na podwoziu gąsienicowym GM-352M1E oraz wariant bezzałogowy na przyczepie holowanej przez samochód. Wielozadaniowość użycia bojowego A3 (Antiair, Anti-armor, Anti-terrorism) ma przejawiać się w możliwości obrony różnorodnych obiektów wojskowych, przemysłowych i administracyjnych przed wszystkimi typami współczesnych i perspektywicznych samolotów, śmigłowców, aparatów bezzałogowych oraz broni typu stand-off (pociski kierowane, bomby kierowane i korygowane itp.). Oprócz zadań obrony przeciwlotniczej zestaw może zostać wykorzystany również do walki z siłą żywą, niszczenia opancerzonych wozów bojowych, a także do działań antyterrorystycznych. A3 został wyposażony w pasywne optyczne urządzenia do wykrywania i śledzenia celów oraz naprowadzania uzbrojenia, co zapewnia skrytość jego działania. Zestaw można wykorzystywać w dzień i w nocy, w każdych warunkach atmosferycznych i we wszystkich strefach klimatycznych. Poszczególne elementy zostały zaprojektowane w taki sposób, by zapewnić możliwość ich transportu lotniczego samolotami C-130 Hercules i Ił-76 (w zależności od konfiguracji).

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 3/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter