Taktyczno-logistyczne aeromobilne ciężarówki Tekne
Jarosław Brach
Włoska TEKNE S.p.A. jest firmą praktycznie nieznaną czy też mało znaną w naszym kraju i to nawet miłośnikom motoryzacji. Powyższe nie powinno dziwić, gdyż reprezentuje bardzo specyficzne, charakterystyczne właśnie m.in. dla Włoch podmioty, które są niewielkie pod względem wielkości, często rodzinne oraz działają równolegle w wielu sektorach, nieraz niepowiązanych bezpośrednio ze sobą.
Jeśli pod tym kątem rozpatrzy się funkcjonowanie Tekne, okaże się ono graczem wysoce zdywersyfikowanym sektorowo. Zajmuje się bowiem m.in. produkcją elektroniki użytkowej oraz aktywnie działa w samym sektorze motoryzacyjnym. W tym ostatnim przypadku nie tylko wykonuje nadwozia i wyposaża je oraz modyfikuje seryjne pojazdy, czasami dosyć znacznie, ale także zajmuje się małoseryjną produkcją wariantów nietypowych oraz wytwarzaniem od podstaw własnych pojazdów, zaprojektowanych całkowicie przez siebie. Tym samym Tekne występuje tu jako wytwórca kategorii OEM. Co więcej, część z tych pojazdów jest przeznaczona dla sił zbrojnych i są to bardzo interesujące warianty, zarówno pod względem swojej budowy, jak i dedykowanego przeznaczenia podstawowego.
Jednym z takich ostatnich ciekawych opracowań przedsiębiorstwa są lotniskowe pojazdy logistyki taktycznej – tzn. aeromobilne – nadające się do przerzutu strategicznego w ładowniach samolotów, od klasy C-130 Hercules zaczynając, terenowe ciężarówki klasy tonażowej ciężkiej (tactical-logistic vehicles air transportable on C-130J), określane jako Shelter Carrier Trucks, czyli ciężarówki do przewozu schronów, a dokładnie modułów schronów – hangarów lotniskowych dla samolotów. Co więcej, są to ciężarówki 4-osiowe. Tym samym zaprojektowano je tak, aby w pełni wykorzystywały dostępną przestrzeń ładunkowa C-130 zarówno pod względem długości, jak i szerokości oraz wysokości. W dodatku kształt tych pojazdów musi umożliwiać nie tylko ich bezproblemowy przerzut w ładowni samolotu, ale także równie bezproblemowy załadunek i rozładunek na/z pokładu transportowca. To ostatnie oznacza konieczność nadania autom odpowiednich kształtów, głównie zaokrągleń przedniej partii, oraz uzyskania wymaganych katów natarcia/zejścia w obrębie kabiny.
Wysoce pomocne dla Tekne w budowie takich wariantów jest jego wcześniejsze doświadczenie zdobyte w branży transporterów rur. Są to specjalne dedykowane ciężarówki do przewozu długich rur czy innych rozległych ładunków niepodzielnych. Ze względu na tę niepodzielność, ładunki te muszą być zatem zabierane jako jednolite, co z kolei wiąże się z koniecznością wyniesienia powierzchni przedziału ładunkowego ponad kabinę. By w takim razie ten przedział nie znajdował się zbyt wysoko, kabinę mocuje się jak najniżej. Powinna to również być kabina jak najniższa. Tekne projektuje i produkuje pojazdy do przewozu rur od lat. Są one zbudowane na podwoziach Heavy Duty Iveco Trakker czy Astra HD9. Służą do transportu długich ładunków, takich jak rury o długości powyżej 12 m i mogą operować po drogach publicznych, nieutwardzonych lub nawierzchniach utwardzonych. Dostępne są wersje z układem kierowniczym lewo- (LHD) lub prawostronnym (RHD), z automatyczną lub manualną skrzynią biegów, z napędem 4-osiowym (8x8) lub 5-osiowym (10x8) oraz, w zależności od potrzeb, z pojedynczymi oponami terenowymi o rozmiarach 24R20.5 lub 14R20.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 12/2024