Trzy podmioty w negocjacjach na śmigłowce dla polskiej armii
Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku dni szefa resortu obrony Antoniego Macierewicza, w poniedziałek Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o rozpoczęciu kolejnej fazy związanej z pozyskaniem 16 śmigłowców dla wojsk specjalnych oraz marynarki wojennej. Dla postępowania przyjęto tryb negocjacji z trzema oferentami.
Podmioty, do których przesłano zapytanie o ostateczną ofertę to uczestnicy poprzedniego postępowania, prowadzonego w formie przetargu konkurencyjnego, na 50 maszyn wielozadaniowych i specjalistycznych. Według opublikowanego w dniu wczorajszym komunikatu, MON oczekuje ofert ze strony:
- Konsorcjum w składzie: PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations;
- WSK „PZL-Świdnik” – S.A.;
- Konsorcjum w składzie: Airbus Helicopters societe par actions simplifiee oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A."
Obecnie zdefiniowane potrzeby Inspektorat Uzbrojenia podzielił na dwa postępowania, każde z nich prowadzi ta sama komisja. W pierwszej kolejności MON planuje zakup „8 śmigłowców zdolnych do prowadzenia przez wojska specjalne misji poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych”. Według MON, sytuacja sprzętowa maszyn morskich pozwala na ich wykorzystywanie do końca 2019 roku. „W związku z powyższym negocjacje w sprawie śmigłowców morskich prowadzone będą po analizie proponowanych przez oferentów harmonogramów możliwych dostaw. Ministerstwo dopuszcza przy tym możliwość ich pozyskania w dwóch transzach po 4 maszyny.” – czytamy na stronie resortu obrony. Wiadomo również, że dla postępowania przyjęto formułę zamówienia o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa, co pozwala na większą swobodę kierowania negocjacjami i oczekiwaniami strony polskiej.
Częścią kontraktu ma być również offset: „w toku obecnego postępowania wynegocjowany zostanie taki zakres zobowiązań dostawcy, który w pełni zabezpieczy interesy krajowego przemysłu i zapewni pełne bezpieczeństwo dostaw, napraw i obsługi sprzętu w sytuacjach kryzysowych. W ramach tych oczekiwań przewidziano zobowiązanie dostawcy do utworzenia centrum serwisowego w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi - wraz z uwzględnieniem zdolności do remontowania zespołów głównych oraz pozyskanie przez krajowy przemysł możliwości modernizacji (w tym - częściowej modyfikacji) śmigłowców.” – informuje na ten temat MON.
Tekst i zdjęcie: Mariusz Cielma