Tur V z AMZ Kutno
KONRAD NOWICKI
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach swą światową premierę miał najnowszy pojazd AMZ-KUTNO Sp. z o. o., Tur V. To propozycja kutnowskiej firmy na wóz opancerzony, który Wojsko Polskie chce pozyskać w ramach programu „Pegaz”. Jednocześnie spółka ubiega się o zamówienia w programach „Żmija” i „Mustang”, niezależnie od tego realizuje, jako lider konsorcjum, pracę rozwojową współfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na lekki, opancerzony transporter rozpoznawczy LOTR (kryptonim „Kleszcz”).
Przedsiębiorstwo AMZ-KUTNO Sp. z o.o., działające od 1999 roku i specjalizujące się m.in. w projektowaniu oraz produkcji zabudów specjalnych samochodów użytkowych, od lat dostarcza do Wojska Polskiego pojazdy wykorzystywane m.in. w pododdziałach zabezpieczenia medycznego, saperskich i likwidacji skażeń. Swą pozycję w tym segmencie spółka ugruntowała już przeszło dekadę temu, następnie rozszerzyła ofertę o patrolowe samochody opancerzone i interwencyjne. Odniosła też znaczny sukces eksportowy na wymagającym rynku pojazdów wojskowych, realizując w latach 2005–2008 kontrakt na prawie 600 opancerzonych wozów Dzik-3 (Ain Jaria 1) dla Iraku. W warunkach wzrostu zaangażowania Wojska Polskiego w ramach Polskich Kontyngentów Wojskowych, kierownictwo firmy starało się rozszerzać w tym kierunku swą ofertę, czego efektem były m.in. programy lekkich, opancerzonych wozów Tur (2007 rok) i Tur II (2008 rok). W 2008 roku swą premierę miała również cięższa platforma, nazwana Żubr.
CZEKAJĄC NA ŻUBRA
Żubr został wskazany jako pojazd bazowy dla kilku zabudów specjalistycznych. Między innymi jest to wóz rozpoznania artyleryjskiego (AWR – Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy) w dywizjonie armato-haubic Krab i kompanijnym module ogniowym 120 mm moździerzy samobieżnych Rak, mobilna stacja radiolokacyjny Soła (firma wykonała już osiem zamówionych zgodnie z planem nośników, wraz z przyczepami, pod radary Soła, przekazując samochody do finalnej integracji firmie PIT-RADWAR S.A.) czy samobieżna, rakietowa wyrzutnia przeciwlotnicza Poprad (również tu dostawcą finalnym jest PIT-RADWAR S.A.). Żubr może również służyć pod różnorodnie skonfigurowane wozy dowodzenia, a także jako ciężki samochód osobowo-terenowy i patrolowy. Pomimo wyboru nośnika dla wielu systemów, jak dotąd liczba Żubrów skierowanych do służby pozostaje niewielka. To efekt wieloletnich opóźnień w niektórych ze wspomnianych programów.Aktualnie, w związku z pozytywnym zakończeniem uzupełniających badań zdawczo-odbiorczych Żubrów w odmianie wyrzutni rakiet Grom,co miało miejsce jeszcze jesienią 2014 roku, podpisania kontraktu na Poprady oczekuje się jeszcze w tym roku. W takiej sytuacji dostawy mogłyby rozpocząć się w drugiej połowie 2016 roku, ponieważ MZ-KUTNO może zacząć dostarczać Żubry po upływie 6-8 miesięcy od złożenia zamówienia.Przypomnieć zaś należy, że w grę wchodzi nawet 79 zestawów Popradów z dostawami do 2021 roku.
W ostatnich latach kutnowska spółka przygotowała też kilka innych, ciekawych pojazdów wojskowych. We wrześniu 2012 roku po raz pierwszy zaprezentowano demonstrator wozu 8x8 KTRI (Kołowy Transporter Rozpoznania Inżynieryjnego) Hipopotam, o masie własnej 26 ton i DMC 32 tony.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 9/2015