RCP
Przemysław Kupidura
RCP – amerykańskie zespoły
oczyszczania dróg w Afganistanie

Jednym z ważniejszych środków wsparcia działań prowadzonych przez siły koalicyjne w Afganistanie są zespoły RCP (Roads Clearing Package – zespół oczyszczania dróg). Problem rozminowania dróg ruchu wojsk nie jest niczym nowym – dużo wcześniej były już stosowane różnorodne środki przeznaczone do wykrywania i neutralizacji min, jednakże zagrożenie minowe i improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi (IED – improvised explosive device) w Afganistanie przyjęło tak dużą skalę, że wymagało nowego podejścia do zagadnienia.
Zespoły RCP składają się z trzech podstawowych rodzajów pojazdów: wykrywających, neutralizujących i transportowych; dodatkowo mogą występować w nich także pojazdy typowo logistyczne: zestawy niskopodwoziowe, ciągniki ewakuacyjne itp. Taka struktura pododdziału zapewnia mu dużą mobilność i elastyczność w wykonywaniu działań. Do wykrywania zagrożeń służą pojazdy popularnie nazywane Husky (zwykle dwa w zespole) i są one niewątpliwie najdziwniejszymi „członkami” RCP. Husky wywodzi się bezpośrednio z mobilnego systemu wykrywania min Meerkat Mobile Mine-Detection System – znanego na świecie pod nazwą Chubby, opracowanego w latach 80. XX wieku w Republice Południowej Afryki – kraju znanego także z wielu innych skutecznych zabezpieczeń przed działaniem min lądowych. Zestaw jest produkowany przez firmę Rolling Stock Division (RSD) – oddział koncernu DCD-Dorbyl. W skład systemu wchodzą dwa pojazdy o zbliżonej konstrukcji, których charakterystyczną cechą jest krótki pancerny kadłub z dnem ukształtowanym w literę „V” i jednoosobową kabiną oraz modułowe zestawy kołowe umożliwiające szybką naprawę pojazdu po uszkodzeniu w wyniku eksplozji miny. Pierwszy z pojazdów Meerkat (w języku afrikaans – surykatka) jest krótszy i lżejszy (4800 kg) oraz ma napęd tylko na koła tylnej osi. Pod jego kadłubem zamontowana jest cewka wykrywacza indukcyjnego o szerokości 3 metrów, składana hydraulicznie w położenie marszowe. Zadaniem Meerkata MDV (Mine Detection Vehicle – pojazd wykrywania min), poruszającego się na przedzie zespołu, jest wykrywanie min o kadłubach metalowych, przy czym niewielka masa pojazdu oraz obniżone ciśnienie w ogumieniu nie powinno powodować wybuchu miny przeciwpancernej. Za Meerkatem porusza się większy i cięższy Husky T/MDV (Towing Mine Detec Detection Vehicle – pojazd holujący i wykrywający miny), którego głównym zadaniem jest holowanie trału do detonowania min o kadłubach niemetalowych – aby sprostać temu zadaniu ma on napędzane koła obu osi. Trał składa się z trzech dwuosiowych przyczep o różnych rozstawach kół poszczególnych osi (jedna z nich jest jednokołowa), aby pokryć pas o szerokości 3 metrów i o masie wystarczającej do inicjacji zapalników naciskowych. Poszczególne koła są szybkowymienne w razie uszkodzenia po wybuchu, a odpowiednia liczba kół zapasowych, jak i innych części „eksploatacyjnych”, wchodzi w skład zestawu. Ponadto Husky jest wyposażony w identyczny jak Meerkat detektor do wykrywania min zawierających części metalowe.
Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 10/2009