ARA Veinticinco de Mayo
Michal Stolár, Ivan Zajac
Kręte losy argentyńskich lotniskowców
ARA Veinticinco de Mayo
Drugi lotniskowiec brytyjskiego typu Colossus Argentyna kupiła w Holandii w roku 1968. HMS Venerable, pod niderlandzką banderą noszący nazwę Hr.Ms. Karel Doorman, miał już wtedy za sobą intensywną, 23-letniąeksploatację. W 1969 roku podniósł barwy Armada de la República Argentina jako ARA Veinticinco de Mayo. Po kolejnych dwóch dekadach musiał, ze względu na zły stan techniczny, ostatecznie zostać wycofany, co zarazem oznaczało zakończenie służby okrętów lotniczych w Argentynie.

Stępkę lotniskowca Venerable położono 3 grudnia 1942 w stoczni Cammell Laird Co. w Birkenhead, zgodnie z zamówieniem Admiralicji z 7 sierpnia 1942 roku. Wodowanie odbyło się 30 grudnia 1943 roku i wówczasteż otrzymał on swoją pierwszą nazwę. Jego uzbrojenie tworzyło sześć poczwórnych 2-funtowych „pom-pomów”, 11 stanowisk Mk XIIA z podwójnymi działkami kal. 20 mm Oerlikona Mk II oraz 10 stanowisk Mk VIIS/M z pojedynczymi Oerlikonami. 27 listopada 1944 roku rozpoczęły się próby odbiorcze Venerable’a, a 17 stycznia 1945 jednostkę wcielono do służby. Ostatniego dnia stycznia zaczęły się 11-dniowe próby lotnicze, a w lutym okręt i jego załogę zaczęto przygotowywać do działań w British Pacific Fleet. 1 marca Venerable (znak taktyczny R 63), został flagowcem 11. Dywizjonu Lotniskowców, zaś 6 i 8 marca zaokrętowano na nim samoloty bombowo-torpedowe Fairey Barracuda Mk II z NAS 814 (Naval Air Squadron) oraz Chance Vought Corsair Mk IV z NAS 1851, tworzące jego grupę lotniczą. 12 marca 1945 roku lotniskowiec wyruszył na Pacyfik poprzez Gibraltar, Morze Śródziemne, Suez, aby w czerwcu dotrzeć do Trincomalee na Cejlonie. 22 lipca wpłynął do Sydney, gdzie NAS 814 wymienił w bazie Nowra swoje Barracudy na Faireye Firefly’e Mk I. Podczas kilkutygodniowego pobytu w Sydney, kierując się doświadczeniami dotychczasowych walk z kamikaze, wzmocniono uzbrojenie przeciwlotnicze, wymieniając 20-milimetrowe Oerlikony na 12, znacznie skuteczniejszych, pojedynczych armat Boforsa kal. 40 mm L/56. W sierpniu okręt otrzymał przydział do Task Group 112, której zadaniem było zajęcie Hongkongu i 15 tm. wypłynął w morze. Po postojach w bazie Royal Navy na wyspie Manus na Morzu Bismarcka (na północ od dzisiejszej Papui-Nowej Gwinei) oraz US Navy w Subic Bay na Filipinach, 27 sierpnia Venerable wyruszył do Hongkongu, aby dotrzeć tam 29 sierpnia. Następnego dnia samoloty jego grupy lotniczej wzięły udział w prewencyjnym uderzeniu na motorówki samobójcze, zgromadzone w Lammas Bay, przeprowadzonym z obawy ich wykorzystania przeciwko okrętom sojuszników. We wrześniu okręt wspierał zajmowanie niedalekiego Kowloonu1, a potem – od końca października – służył do transportu żołnierzy alianckich oswobodzonych z japońskich obozów jenieckich, zaś później także innych osób, pomiędzy portami Dalekiego Wschodu. Na wzmiankę zasługuje misja, w ramach której, 4 grudnia, lotniskowiec przywiózł z Bombaju do Tanjong Priok na Jawie, portu ówczesnej Batawii (Dżakarta), jednostki mające stłumić wystąpienia powstańców, którzy chcieli wykorzystać chaos po zakończeniu II wojny światowej do uniezależnienia się od holenderskiej metropolii. W ostatnim dniu 1945 roku okręt wrócił do Sydney, gdzie pomiędzy styczniem a marcem 1946 przeszedł remont, aby w kwietniu wznowić rejsy transportowe pomiędzy Trincomalee, Singapurem, Penangiem, Hongkongiem i Kolombo. Trwały one do jesieni, a okres od 24 października do 6 listopada 1946 roku Venerable spędził w Singapurze na naprawach. W grudniu 1946 i styczniu roku następnego jednostka pływała w składzie British Pacific Fleet, ale 14 lutego opuściła Hongkong i skierowała się na wody macierzyste, dokąd dotarła 26 marca. Aktywna służba lotniskowca w Royal Navy zakończyła się 1 kwietnia 1947 roku. W maju opuściła go załoga, odstawiony został do rezerwy i wytypowany do odsprzedania.
Pod holenderską banderą
Przyszły nabywca był już zresztą mniej więcej znany. Wyniszczona przez wojnę gospodarka Zjednoczonego Królestwa nie była w stanie utrzymać rozbudowanych sił zbrojnych, na dodatek rozrzuconych po różnych częściach świata, w tym także potężnej Royal Navy. Strategią Brytyjczyków jeśli chodzi o siły morskie było szybkie przeniesienie jak największego zakresu ich dotychczasowych zadań na odbudowujące się po wojennych stratach marynarki wojenne sojuszników – głównie Francji i Holandii. Miało to być wsparte przekazaniem im okrętów, których po wojnie i tak Royal Navy miała nadmiar. Holandia była o tyle ważna, że powinna przejąć kontrolę nad swą kolonią zwaną Holenderskimi Indiami Wschodnimi, gdzie indonezyjscy powstańcy rozpoczęli walkę o niepodległość, a idee przez nich głoszone znajdowały podatny grunt także w pobliskich koloniach brytyjskich. A trzeba tu wspomnieć, że Holenderskie Indie Wschodnie miały sporą wartość, jako że na Borneo i Sumatrze były duże złoża ropy naftowej, wydobywanej już od kilkudziesięciu lat. W 1946 roku Holandia wypożyczyła od Wielkiej Brytanii lotniskowiec eskortowy HMS Nairana (pływał jako Karel Doorman „pierwszy”) z założeniem, że w 1948 zostanie w jego miejsce przekazany, znacznie nowocześniejszy lekki lotniskowiec typu Colossus. Pomiędzy styczniem a marcem 1948 roku trwały brytyjsko-holenderskie negocjacje dotyczące warunków sprzedaży Venerable’a. Ostatecznie umowę podpisano 1 kwietnia 1948 roku. Dzień ten stał się datą wykreślenia okrętu z listy Royal Navy. Cenę ustalono na 27 mln guldenów, zaś za doprowadzenie jednostki do pełnej sprawności bojowej Holendrzy mieli zapłacić kolejnych 38 mln. Prace reaktywacyjne przeprowadzono w kwietniu i maju. Uzbrojenie po przekazaniu tworzyło sześć poczwórnych „pom-pomów” i 10 pojedynczych Boforsów Mk V Boffin i Mk IX, które uzupełniały cztery armaty salutacyjne kal. 76,2 mm. Do Koninklijke Marine okręt wcielono 28 maja 1948 roku pod nazwą Hr.Ms. Karel Doorman, upamiętniającą – tak jak i ex Nairana – kontradmirała, który dowodził alianckim zespołem ABDA podczas bitwy na morzu Jawajskim i zginął na krążowniku lekkim De Ruyter 28 lutego 1942 roku. Otrzymał wówczas oznaczenie taktyczne QH 1, w lipcu tegoż roku zmienione na QL 1. W niedługi rejs z Devonport (wtedy już część Plymouth) do Rotterdamu nowy holenderski lotniskowiec wypłynął 29 maja, a do celu dotarł 2 czerwca. Kolejne miesiące upłynęły na szkoleniu i podnoszeniu gotowości operacyjnej Karela Doormana „drugiego”. W tej sferze najważniejszym wydarzeniem było przyjęcie 6 lipca na pokład grupy lotniczej – 18 samolotów myśliwsko-bombowo-rozpoznawczych Fairey Firefly FR 4 z dywizjonu VSQ-4 (Vlieger SQuadron). Od 1 grudnia 1948 do 12 września roku następnego okręt przeszedł remont w Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV, w ramach którego otrzymał m.in. system klimatyzacji oraz zmodernizowany system wentylacji w celu lepszego dostosowania do operowania w tropikach. Do służby Doorman powrócił 15 września 1949 roku.
Pod holenderską banderą
Przyszły nabywca był już zresztą mniej więcej znany. Wyniszczona przez wojnę gospodarka Zjednoczonego Królestwa nie była w stanie utrzymać rozbudowanych sił zbrojnych, na dodatek rozrzuconych po różnych częściach świata, w tym także potężnej Royal Navy. Strategią Brytyjczyków jeśli chodzi o siły morskie było szybkie przeniesienie jak największego zakresu ich dotychczasowych zadań na odbudowujące się po wojennych stratach marynarki wojenne sojuszników – głównie Francji i Holandii. Miało to być wsparte przekazaniem im okrętów, których po wojnie i tak Royal Navy miała nadmiar. Holandia była o tyle ważna, że powinna przejąć kontrolę nad swą kolonią zwaną Holenderskimi Indiami Wschodnimi, gdzie indonezyjscy powstańcy rozpoczęli walkę o niepodległość, a idee przez nich głoszone znajdowały podatny grunt także w pobliskich koloniach brytyjskich. A trzeba tu wspomnieć, że Holenderskie Indie Wschodnie miały sporą wartość, jako że na Borneo i Sumatrze były duże złoża ropy naftowej, wydobywanej już od kilkudziesięciu lat. W 1946 roku Holandia wypożyczyła od Wielkiej Brytanii lotniskowiec eskortowy HMS Nairana (pływał jako Karel Doorman „pierwszy”) z założeniem, że w 1948 zostanie w jego miejsce przekazany, znacznie nowocześniejszy lekki lotniskowiec typu Colossus. Pomiędzy styczniem a marcem 1948 roku trwały brytyjsko-holenderskie negocjacje dotyczące warunków sprzedaży Venerable’a. Ostatecznie umowę podpisano 1 kwietnia 1948 roku. Dzień ten stał się datą wykreślenia okrętu z listy Royal Navy. Cenę ustalono na 27 mln guldenów, zaś za doprowadzenie jednostki do pełnej sprawności bojowej Holendrzy mieli zapłacić kolejnych 38 mln. Prace reaktywacyjne przeprowadzono w kwietniu i maju. Uzbrojenie po przekazaniu tworzyło sześć poczwórnych „pom-pomów” i 10 pojedynczych Boforsów Mk V Boffin i Mk IX, które uzupełniały cztery armaty salutacyjne kal. 76,2 mm. Do Koninklijke Marine okręt wcielono 28 maja 1948 roku pod nazwą Hr.Ms. Karel Doorman, upamiętniającą – tak jak i ex Nairana – kontradmirała, który dowodził alianckim zespołem ABDA podczas bitwy na morzu Jawajskim i zginął na krążowniku lekkim De Ruyter 28 lutego 1942 roku. Otrzymał wówczas oznaczenie taktyczne QH 1, w lipcu tegoż roku zmienione na QL 1. W niedługi rejs z Devonport (wtedy już część Plymouth) do Rotterdamu nowy holenderski lotniskowiec wypłynął 29 maja, a do celu dotarł 2 czerwca. Kolejne miesiące upłynęły na szkoleniu i podnoszeniu gotowości operacyjnej Karela Doormana „drugiego”. W tej sferze najważniejszym wydarzeniem było przyjęcie 6 lipca na pokład grupy lotniczej – 18 samolotów myśliwsko-bombowo-rozpoznawczych Fairey Firefly FR 4 z dywizjonu VSQ-4 (Vlieger SQuadron). Od 1 grudnia 1948 do 12 września roku następnego okręt przeszedł remont w Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV, w ramach którego otrzymał m.in. system klimatyzacji oraz zmodernizowany system wentylacji w celu lepszego dostosowania do operowania w tropikach. Do służby Doorman powrócił 15 września 1949 roku.

Pełna wersja artykułu w magazynie MSiO 6/2011