Ćwiczenie „Cruzex 2013”


Séan Wilson, Paul Mulligan


 

 

 

 

Ćwiczenie „Cruzex 2013”

 

 

 

Na początku listopada ubiegłego roku w morskiej bazie lotniczej Natal w Brazylii przeprowadzono siódmą edycję międzynarodowego ćwiczenia lotniczego „Cruzeiro do Sul”, czyli „krzyż południa” – znanego jako CRUZEX.

 

 

Ćwiczenie CRUZEX jest prowadzone co dwa lata od 2002 r., kiedy to przeprowadzono je po raz pierwszy, choć edycja z 2013 r. narusza ten zwyczaj. Jest ono organizowane przez Siły Powietrzne Brazylii i jest największym lotniczym przedsięwzięciem tego typu w Ameryce Południowej. W 2013 r. nie było inaczej. Ćwiczenie było prowadzone w okresie od 4 do 15 listopada i wzięły w nim udział 92 statki powietrzne z ośmiu krajów, dodatkowo Portugalia wysłała obserwatorów. Niestety, w ostatniej chwili swój udział w ćwiczeniu odwołały Siły Powietrzne Argentyny, które miały wystawić do ćwiczenia sześć samolotów A-4AR Fightinghawk z Grupo Aéreo 5 de Caza stacjonującej w Villa Reynolds oraz pojedynczy samolot tankowania powietrznego KC-130H Hercules z Grupo Aéreo 1 z El Palomar. Aby zrekompensować ich brak w scenariuszu ćwiczenia, Siły Powietrzne Brazylii wystawiły dodatkowe samoloty F-5EM do kontyngentu ćwiczenia stacjonującego w Natal. Baza ta znajduje się w północno-wschodniej części Brazylii, w stanie Rio Grande do Norte i gościła wszystkie edycje „CRUZEX” za wyjątkiem lat 2002 i 2006, kiedy to ćwiczenie prowadzono z baz Canoas (2002 r.) i Anolis (2006 r.).

W przemówieniu, otwierającym kolejną edycję, dyrektor ćwiczenia „CRUZEX” – gen. bryg. Mario Luis da Silva Jordao – powiedział:

Ćwiczenia CRUZEX są w Brazylii prowadzone od 2002 r. W tym okresie dostarczyły one znacznej wiedzy, pozwoliły na ogromne zwiększenie umiejętności, a także dały okazję do wdrożenia nowych doktryn wykorzystania lotnictwa. Dzięki temu w ćwiczeniu bierze udział coraz więcej państw. Zwiększa to interakcje pomiędzy siłami powietrznymi różnych państw, pozwala na szerszą wymianę doświadczeń i dzielenie się wiedzą, pozwala też na pewne ujednolicenie procedur działania, dzięki czemu Siły Powietrzne Brazylii są w stanie działać w połączonych wielonarodowych kontyngentach wojskowych w różnych częściach świata, co ma dla nas wielkie znaczenie. Dziś dysponujemy taką możliwością. W związku z tym, po każdej kolejnej edycji ranga ćwiczenia CRUZEX na arenie międzynarodowej wzrasta, pozwalając Siło Powietrznym Brazylii na rozwój i podnoszenie umiejętności. W tym roku będziemy wykonywać zadania w tzw. taktycznych grupach bojowych (package missions). W ich ramach będą wykonywane zadania w wielkich połączonych ugrupowaniach, obejmujących nawet 75 samolotów w jednej misji. Planowanie takiego zadania jest niezwykle złożonym procesem. Po raz pierwszy w ćwiczeniu weźmie też udział nasz nowy śmigłowiec szturmowy AH-2 Sabre. Wykonamy też więcej zadań siłami lotnictwa transportowego z wykorzystaniem samolotów C-130 i z udziałem sił specjalnych.

W przypadku wcześniejszych edycji „CRUZEX”, w których brały udział zarówno elementy systemu dowodzenia i kierowania jak i załogi lotnicze, w 2012 r. przeprowadzono ćwiczenie wyłącznie dowódczo-sztabowe, bez realnego wykonywania zadań w powietrzu. Dlatego w 2013 r. skoncentrowano się głównie na rzeczywistych lotach.

Scenariusz wcześniejszych edycji ćwiczenia „CRUZEX” przewidywał prowadzenie działań wojennych pomiędzy dwoma fikcyjnymi państwami, przy czym siły wroga (Red Force) podgrywały różne typy statków powietrznych Sił Powietrznych Brazylii, ale tym razem ów scenariusz został nieco zmodyfikowany. W 2013 r. głównym celem ćwiczenia było przetrenowanie misji w wielkich, wielonarodowych ugrupowaniach połączonych, zadaniem których było atakowanie obiektów na wrogim terytorium, przy przeciwstawieniu się różnorodnym zagrożeniom. Zadania te, z użyciem jedynie symulacji, a nie realnych lotniczych środków bojowych, były wykonywane głównie nad terytorium stanów Paraiba, Pernambuco i Rio Grande do Norte.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2014

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter