Wielozadaniowy samolot bojowy Dassault Rafale cześć III

Wielozadaniowy samolot bojowy Dassault Rafale cześć III

Jacek Gryzik

 

 

Rafale to dwusilnikowy naddźwiękowy wielozadaniowy samolot myśliwski przeznaczony do zwalczania celów powietrznych oraz uderzeń na cele naziemne. Produkowany jest w wersji jednomiejscowej z kabiną mieszczącą pilota oraz dwumiejscowej z kabiną z fotelami pilota oraz nawigatora – operatora systemu walki NOSA (Navigateur Operateur Systéme d’Armes).

Opis techniczny samolotu Rafale

Płatowiec zbudowany w układzie średniopłata z przednim usterzeniem poziomym („kaczka”), skrzydłami „delta” o ściętych końcówkach (trapezowymi) i zdwojonym usterzeniem pionowym. Konstrukcja samolotu uwzględnia wymogi trudnowykrywalności w różnych spektrach osiąganej – w różnym stopniu – poprzez kształt płatowca, zminimalizowanie ilości i wielkości elementów wystających poza główny obrys kadłuba, użycie specjalnych materiałów w konstrukcji wewnętrznej i pokryciu płatowca, ukształtowanie kanałów dolotowych powietrza do silników w ten sposób, aby wirniki sprężarki silników były osłonięte przed opromieniowaniem z przednich sektorów (tunele wlotowe w kształcie „podwójnego S”), „zębaty” kształt dolnej powierzchni sterolotek, odpowiednie napylenie na osłonę kabiny pilota powłoki z domieszką metalu szlachetnego. Zmniejszeniu sygnatury radiolokacyjnej ma służyć stosowanie materiałów absorbujących promieniowanie radiolokacyjne, w postaci odpowiednich powłok, na części elementów pokrycia samolotu, wykonanych ze stopu aluminowo-litowego. Całe powierzchnie samolotów są malowane farbą przez którą przenikają fale elektromagnetyczne, co pozwala na wprowadzenie dowolnych kamuflaży. Skuteczna powierzchnia odbicia Rafale ma wynosić – w niektórych położeniach samolotu względem odbiornika fal radiolokacyjnych –  -10–30 dB, czyli 0,1–0,3 m2.

Zmniejszenie widma w zakresie podczerwieni uzyskano poprzez wyposażenie samolotu w silniki turbowentylatorowe, ze znacznym udziałem opływu zimnego, co skutkuje relatywnie niską temperaturą gazów wylotowych. Powłoka malarska ma także ułatwiać oddawanie ciepła powstającego w wyniku aerodynamicznego nagrzewania się powierzchni samolotu. Emisja elektromagnetyczna została zminimalizowana przez ekranowanie urządzeń, zastosowanie systemu wymiany informacji pracującego ze zmienianą szybko częstotliwością i kompresją danych, co ma utrudnić wykrycie pracujących w systemie urządzeń nadawczo-odbiorczych oraz wyeliminować konieczność włączania radiolokatora pokładowego (wykrywanie oraz śledzenie celów – szczególnie naziemnych – przez systemy samolotu pracujące wyłącznie reżimie pasywnym i w różnych spektrach).

Pod względem technologicznym płatowiec dzieli się na cztery podstawowe elementy: przednia część kadłuba, środkowa część kadłuba z napływami, tylna część kadłuba i skrzydła. Na linii ostatecznego montażu produkowane są w rzeczywistości dwie wersje samolotu Rafale – lądowa wersja jednomiejscowa składa się z przedniej części kadłuba pochodzącej z odmiany morskiej oraz tylnej części kadłuba i skrzydeł tożsamych z dwumiejscowym wariantem lądowym.

W konstrukcji płatowca szeroko zastosowano materiały kompozytowe, głównie z włókien aramidowych, włókien szklanych i materiałów węglowych, które stanowią około 75% masy własnej płatowca bez silnika. Udział procentowy pozostałych materiałów w całej konstrukcji płatowca jest następujący: stopy aluminium ¬– 11%, stopy stali ¬– 9%, stopy tytanu – 5%, materiały pozostałe, takie jak guma czy stopy miedzi – 2%.

Z kompozytów i tworzyw sztucznych wykonano osłonę radiolokatora, pokrycie przedniej i grzbietowej części kadłuba, osłony komór wyposażenia, elementy usterzenia przedniego i pionowego, ster kierunku, pokrycie skrzydeł. Z tytanu zbudowane są elementy usterzenia przedniego, węzły mocowania skrzydeł i sloty. Stopy aluminiowo-litowe zostały użyte do wykonania wręg i podłużnic kadłuba oraz pokrycia części kadłuba. Stal natomiast zastosowano do wykonania dźwigarów skrzydeł i żeber, slotów oraz węzłów mocowania usterzenia pionowego. Żywotność całkowita płatowca wynosi 7000 godzin lotu lub 5300 lądowań. Utrzymywanie sprawności technicznej maszyn ułatwiać ma system kontroli i wymiany poszczególnych komponentów (elementów) samolotu funkcjonujący w myśl filozofii SRU (Shop Replacable Units), która polega na demontażu poszczególnych modułów płatowca i silników, wymianie ich na nowe bez konieczności sprawdzenia funkcjonowania na płatowcu i ponownej kalibracji. W związku z tym jedynie moduły lub części wracają do producenta urządzeń w celu ich konserwacji lub napraw.

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 12/2016

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter