WITPiS na rzecz innowacji


Jarosław Brach


 

 

 

 

WITPiS na rzecz innowacji

 

 

 

W numerze 9/2012 Nowej Techniki Wojskowej zaprezentowano problematykę bezpieczeństwa pojazdów w badaniach Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS). Obecnie ta placówka naukowo-badawcza nie tylko dysponuje potencjałem badawczym do weryfikacji bezpieczeństwa w wielu jego aspektach, lecz działa także na ścieżce innowacji.

 

Jednym z bezwzględnych warunków dostarczania wojsku odpowiedniego sprzętu jest weryfikowanie jego założonych parametrów w różnych reżimach badań – zgromadzone na tej drodze doświadczenie może przyczynić się do podjęcia produkcji i zainicjowania zakupu adekwatnego do potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW). Niezbędna do tego jest współpraca trzech stron: użytkownika (gestora sprzętu), przemysłu oraz jednostki badawczej. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza na etapie przygotowania do opracowania nowego pojazdu czy wozu bojowego – kiedy należy określić uwarunkowania, w których prawdopodobnie będzie on działał oraz ustalić wstępne założenia, które wpłyną na efekt końcowy konstrukcji pojazdu, następnie zbudować prototyp i dokonać jego weryfikacji. Podstawowe założenia i oczekiwania użytkownika w głównej mierze dotyczą zwiększenia poziomu ochrony balistycznej oraz skuteczności uzbrojenia pojazdu, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu jego ładowności, zdolności pokonywania przeszkód, w tym wodnych, wielofunkcyjności, jak również parametrów trakcyjnych. Wynika to z charakteru współczesnych konfliktów zbrojnych i rozwoju działań taktycznych, które cechują się dużą dynamiką operacyjną.

Sytuacja ekonomiczna naszego kraju jest silnie uzależniona od światowej gospodarki, zwłaszcza europejskiej. Doświadczenia ostatnich lat dowiodły, że jej przyszłość jest trudna do przewidzenia i będzie charakteryzowała się periodycznością (okresy koniunktury oraz dekoniunktury, zastoju). Stąd rozsądne wydaje się przyjęcie zasady innowacji na poziomie kraju. Jak największa liczba rozwiązań technicznych, logistycznych, systemów i urządzeń powinna pochodzić z krajowego przemysłu oraz zaplecza naukowego. Charakter innowacji lokalnej zakłada, że w świecie mogą istnieć niektóre rozwiązania o lepszych parametrach, jednak korzyści wynikające z inwestycji we własne zaplecze, gospodarkę, edukację oraz powrót środków do systemu fiskalnego, powodują nieopłacalność importu.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie NTW 1/2013

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter