„Włoskie Jastrzębie” – 13. Grupa 32. Skrzydła włoskich Sił Powietrznych
Gian Carlo Vecchi
13. Grupa (13º Gruppo) ze składu 32. Skrzydła (32º Stormo) to jedyna jednostka włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) wyposażona w wielozadaniowe samoloty bojowe piątej generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II w wersjach A i B. Dowódcy grupy i skrzydła pozwolili nam bliżej zapoznać się z najnowszym sprzętem. Następnie przenieśliśmy się do „miasteczka F-35” 13. Grupy, gdzie wszyscy piloci wersji A i B kończą wstępne szkolenie przed wyjazdem do USA w celu kontynuowania szkolenia na F-35A w bazie Luke AFB w Arizonie, a na F-35B w Beaufort MCAS w Karolinie Południowej.
Podczas szkolenia TLP (Tactical Leadership Programme) w bazie Amendola we Włoszech w 2018 roku szef Sztabu Generalnego Lotnictwa (Capo di Stato Maggiore dell’Aeronautica) generał (Generale di Squadra Aerea) Alberto Rosso powiedział: Dzisiaj jesteśmy w ścisłej czołówce. Dokładnie tak można określić 32. Skrzydło ze względu na jego wyposażenie.
W 2008 roku, wraz z przeniesieniem 101. Grupy z Amendoli do Istrany, stało się jasne, że przyszłość 32. Skrzydła, obecnego w Amendoli od 15 lat, wkrótce ulegnie zmianie i nowe F-35 będą stacjonowały właśnie w tej bazie. Podczas TLP w Amendoli nastąpił wreszcie moment kulminacyjny: wraz z prezentacją samolotu poinformowano, że włoskie Siły Powietrzne jako pierwsze w Europie osiągnęły wstępną zdolność operacyjną (Initial Operational Capability, IOC). Wkrótce F-35 zostały włączone do włoskiego systemu dozoru przestrzeni powietrznej i dwukrotnie wzięły udział w misjach Air Policing na Islandii, co było potwierdzeniem oczekiwań.
32. Skrzydło było pierwszą jednostką Aeronautica Militare, która wraz z otrzymaniem F-35 stała się odpowiedzialna za przejście Sił Powietrznych na sprzęt piątej generacji – skomplikowany system uzbrojenia, w którym samolot jest tylko wierzchołkiem góry lodowej, a wytężona praca zespołowa angażuje całe siły zbrojne i całkowicie zmienia reguły prowadzenia operacji, zarazem zwiększając elastyczność działania.
32. Skrzydło zostało utworzone na lotnisku Cagliari Elmas w 1936 roku, a po likwidacji w 1943 odtworzone w Brindisi w 1967 roku. 1 lipca 1993 roku zostało przeniesione do Amendoli, która była bazą treningową samolotów Vampire, T-33 i G-91. W 1994 roku skrzydło dostało samoloty AMX (zarówno jedno-, jak i dwumiejscowe). W 2002 roku pojawiły się pierwsze bezzałogowe statki powietrzne (BSP) Predator A, które trzy lata później trafiły do zreformowanej 28. Grupy. W 2010 roku grupa dostała BSP MQ-1C Predator A i MQ-9A Predator B. Samoloty MB-339 z 632. Eskadry (632ª Squadriglia) służą do szkolenia pilotów, w tym także operatorów BSP. W 2016 roku 32. Skrzydło jako pierwsze w Europie otrzymało pierwszy egzemplarz F-35A. Włochy były pierwszym krajem poza Stanami Zjednoczonymi, który rozpoczął montaż F-35. Włoski F-35 jako pierwszy wykonał przelot z Cameri do bazy Patuxent River w stanie Maryland. W 2017 roku w Sigonelli na Sycylii reaktywowano 61. Grupę z BSP MQ-1C Predator A w celu wzmocnienia bezpieczeństwa na Morzu Śródziemnym. Wreszcie w 2020 roku 32. Skrzydło otrzymało pierwszy egzemplarz F-35B. Jego przybycie stanowiło duże wyzwanie dla personelu 32. Skrzydła m.in. ze względu na panującą pandemię.
Obecnie 32. Skrzydło ma trzy grupy lotnicze (dwie w Amendoli i jedną w Sigonelli), zespół zadaniowy w Kuwejcie i pięć typów statków powietrznych: MQ-1C Predator A, MQ-9A Predator B, MB-339 w dwóch wersjach (T-339A i FT-339B/C) oraz F-35A i F-35B. Baza Amendola o powierzchni 1100 hektarów jest największą we Włoszech i drugą w Europie po Ramstein w Niemczech. Była przedmiotem wielu projektów infrastrukturalnych, w tym miasteczka F-35 – dużego i innowacyjnego kompleksu o wysokich standardach w zakresie zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 6/2021