Wystawa Armia 2015, Kubinka 16-19 czerwca 2015

Wystawa Armia 2015, Kubinka 16-19 czerwca 2015

Piotr Butowski

W połowie czerwca Rosjanie urządzili wielką wojskową wystawę propagandowo-komercyjną Armia 2015. W ciągu kilku miesięcy, nie licząc się z kosztami, w szczerym polu koło miasteczka Kubinka pod Moskwą wybudowano imponujące centrum wystawowe nazwane Patriota. Wystawa odbywała się w trzech miejscach rozrzuconych na przestrzeni dwudziestu kilometrów. Główny ośrodek wystawowy, park Patriota mieścił 20 pawilonów oraz wystawę statyczną, na której pokazano sprzęt wojskowy od broni ręcznej do strategicznych rakiet balistycznych; z eksponatów lotniczych znalazły się tam śmigłowce bojowe, transportowe i szkolne. Na lotnisku Kubinka, gdzie na co dzień bazuje 237. ośrodek Pokazu techniki lotniczej i zespoły akrobacyjne „Russkije Witjazi” i „Striżi”, urządzono dużą wystawę naziemną samolotów i śmigłowców oraz pokazy w locie. wreszcie, na poligonie w Ałabino działania praktyczne pokazywały czołgi, artyleria i inne siły naziemne; nad Ałabino również przelatywały samoloty i śmigłowce.

Śmigłowiec pokładowy Ka-52K
Głowną lotniczą premierą wystawy był przedstawiony w parku Patriota bojowy śmigłowiec pokładowy Ka-52K (Korabielnyj, inaczej izdielije 820), wariant armijnego śmigłowca bojowego Ka-52 opracowany specjalnie dla śmigłowcowców Mistral. Ka-52KUB (Uczebno-Bojewoj) to jego planowana wersja szkolna. Wystawiony w Kubince śmigłowiec Ka-52K bez numeru bocznego, numer fabryczny 01001, to pierwszy z czterech śmigłowców przedseryjnych, zamówionych w 2012 r. i zbudowanych przez zakład Progress w Arsienjewie na Dalekim Wschodzie Rosji. Śmigłowiec wystartował po raz pierwszy 7 marca 2015 r. Wcześniej, w połowie stycznia 2015 r. w Lubercach pod Moskwą, siedzibie firmy Kamow, wystartował demonstrator Ka-52K przerobiony z drugiego egzemplarza Ka-52 „062” z 2008 r., należącego do Kamowa. Płatowiec przedstawionego Ka-52K odpowiada docelowej wersji pokładowej, w tym ma skrócone składane skrzydło i składane łopaty wirnika. Skrzydło jest odchylane do tyłu (a nie podnoszone do góry, jak było na modelu Ka-52K, który był wcześniej prezentowany), z zawiasem na tylnej krawędzi w pobliżu pylonu na uzbrojenie. Większość systemów pokazanego egzemplarza Ka-52K jest jeszcze ze zwykłego śmigłowca Ka-52. W szczególności, śmigłowiec zachował dużą i ciężką 220-kg głowicę optoelektroniczną GOES-451. Nowa, znacznie mniejsza głowica OES-52 firmy NPK SPP jest testowana na śmigłowcu „062”. Docelowy radar dla Ka-52K, oprócz obecnego zakresu 8 mm (Ka) odpowiedniego dla wykrywania niewielkich celów naziemnych, będzie uzupełniony zakresem 3 cm (X) dającym większy zasięg (ale mniejszą dokładność) odpowiedni przeciwko celom nawodnym. Firma Fazotron-NIIR, ktora robi ten radar deklaruje, że jego masa nie przekroczy 80-90 kg w porównaniu do 100 kg w obecnej wersji.
Śmigłowiec Ka-52K pokazano w Kubince z typowym uzbrojeniem lądowego Ka-52, to jest z pakietem z sześcioma przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Wichr-1 z prawej strony i pakietem z sześcioma rakietami Ataka z lewej, dwiema wyrzutniami rakiet niekierowanych oraz standardowym działkiem 30 mm z prawego boku kadłuba. Z powodu krótszego skrzydła Ka-52K ma tylko cztery punkty podwieszenia uzbrojenia zamiast sześciu, które ma Ka-52. Docelowo, zestaw uzbrojenia Ka-52K będzie rozszerzony o samonaprowadzające się pociski przeciwokrętowe Ch-35UW.
Ka-52K zawdzięcza swoje powstanie rosyjskiemu zamówieniu na francuskie okręty desantowe Mistral. W czerwcu 2011 r. Rosjanie zamówili dwa Mistrale; kolejne dwa miały być zbudowane w Rosji. Jeszcze wcześniej, w listopadzie 2009 r. francuski okręt odwiedził St Petersburg, gdzie został pokazany dowództwu rosyjskiej floty, a na jego pokładzie wylądowały śmigłowce Ka-27, Ka-29 i Ka-52. Od jesieni 2014 r. pierwszy okręt Władywostok zbudowany przez stocznię STX France Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire jest gotowy do przekazania Rosjanom, które jednak teraz wygląda na bardzo mało prawdopodobne…

Samolot MiG-29KR
Na lotnisku Kubinka po raz pierwszy zobaczyliśmy publicznie myśliwiec MiG-29KR, czyli rosyjską odmianę wielozadaniowego samolotu myśliwskiego bazowania pokładowego MiG-29K zrobionego wcześniej na zamówienie Indii. Rosyjskie siły morskie zamówiły w lutym 2012 r. dwadzieścia jednomiejscowych myśliwców MiG-29KR i cztery dwumiejscowe MiG-29KUBR z dostawą w latach 2013-2015.

Pełna wersja artykułu w magazynie  Lotnictwo 8/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter