Wystawa Gidroawiasałon - 2008
Piotr Butowski
Wystawa Gidroawiasałon - 2008
W czasie wystawy lotnictwa morskiego Gidroawiasałon-2008 w Gelendżiku 4–7 września br. zastępca dowódcy rosyjskiego lotnictwa marynarki wojennej Nikołaj Kuklew zapowiedział, że w 2010 r. lotnictwo morskie otrzyma pierwszy ciężki samolot-amfibię A-42. Później, do 2013 r. zbudowane zostaną jeszcze trzy samoloty tego typu, po jednym A-42 na rok. Zakup A-42 jest zapisany w Państwowym Programie Uzbrojenia do 2015 r. (GPW-2015), a pieniądze na te samoloty są już zarezerwowane w budżecie ministerstwa obrony. A-42, który ma być zbudowany w 2010 r. to będzie dokończony trzeci egzemplarz samolotu, którego budowę zaczął zakład TANTK im. Beriewa w Taganrogu jeszcze w końcu lat 80. ub. wieku; zamarła ona kilka lat później przy gotowości około 65%. Następne samoloty będą już nowej produkcji.

Wystawa lotnictwa morskiego Gidroawiasalon odbywa się, co dwa lata w Gelendżiku, w bazie doświadczalnej biura konstrukcyjnego TANTK im. Beriewa nad Morzem Czarnym. Tegoroczna siódma wystawa zgromadziła 146 uczestników z 11 krajów, ale ich udział był w większości symboliczny. Na wystawie dominował jeden uczestnik – Beriew i jego kooperanci. Podstawowym przeznaczeniem A-42 będzie wykonywanie zadań poszukiwawczo-ratowniczych w oceanie. Dodatkowo, Siły Powietrze i Marynarka Wojenna Rosji wydały uzupełnienie do wymagań taktyczno-technicznych, według którego samolot ma wykonywać też zadania transportowe i desantowe (w tym desantowanie ładunków na spadochronach) oraz zadania rozpoznania i wskazywania celów samonaprowadzającym się pociskom przeciwokrętowym odpalanym z okrętów nawodnych i podwodnych. Później spodziewane jest kolejne zamówienie A-42 w wersji patrolowej i zwalczania okrętów podwodnych z systemem zadaniowym Nowiełła, tym samym, co na zmodernizowanych samolotach patrolowych Ił-38N. Wymieniony będzie także zespół napędowy samolotu-amfibii samolotuamfibii A-42. Stosowane w prototypach A-40 turbinowe silniki odrzutowe D-30KPW od początku uważano za tymczasowe. W późniejszym projekcie planowano użycie silników śmigłowentylatorowych Progress/ Zaporoże D-27A z samolotu transportowego An-70, ale wstrzymanie programu An-70 przekreśliło te plany. Obecnie dla A-42 przewidziane są silniki PS-90A-42. W 2007 r.wymagania wobec silnika PS-90A-42 zostały uzgodnione z biurem konstrukcyjnym Awiadwigatiel w Permie; Awiadwigatiel wykonał makietę silnika w celu wstępnego „przywiązania” go do samolotu. Według Beriewa cena samolotu A-42 wyniesie 1,05–1,2 mld rubli (29–33 mln euro). Program przewiduje wyprodukowanie 20 samolotów-amfibii A-42, a łączne zapotrzebowanie rynku Beriew ocenia na 35–50 ciężkich amfibii. Beriew oferuje A-42 na eksport w wielozadaniowej wersji A-42PE (patrolowa, eksportowa).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 10/2008