Wystawa Helirussia 2010
Piotr Butowski
Wystawa Helirussia 2010
Trzecia coroczna wystawa Helirussia 2010 w Moskwie (20–22 maja) zebrała ponad stu pięćdziesięciu uczestników z czternastu krajów. Wystawa jest okazją do poinformowania o wynikach pracy przez korporację „Śmigłowce Rosji”, łączącą wszystkich producentów śmigłowców w Rosji. W 2009 r. zakłady korporacji „Śmigłowce Rosji” wyprodukowały 183 śmigłowce (o 14 więcej niż rok wcześniej). Wzrost jest mniejszy niż zakładano: rok wcześniej korporacja ogłosiła plan na 2009 r. wynoszący 231 śmigłowców.
Tradycyjnie od lat największą część produkcji stanowią różne wersje śmigłowca Mi-8 – zrobiono ich aż 139. Również tradycyjnie – większość rosyjskich śmigłowców jest wykonywana na eksport. Nowym zjawiskiem są bardzo duże zakupy przez rosyjskie siły zbrojne, które otrzymały w 2009 r. 41 nowych śmigłowców (rok wcześniej – dziesięć), w tym nowe śmigłowce bojowe Mi-28N i Ka-52, sporą partię śmigłowców transportowych Mi-8MTW5 oraz śmigłowce szkolne Ansat-U. Plan na 2010 r. przewiduje wyprodukowanie 214 śmigłowców. Plan ten jest realny, gdyż opiera się na już podpisanych kontraktach. Według dyrektora generalnego korporacji „Śmigłowców Rosji” Andrieja Szibitowa, zakłady mają „praktycznie” pełne obciążenie na 2010 i 2011 r.; niektóre zakłady (Ułan Ude i Kazań) mają już częściowo (na 20–30%) zakontraktowany 2012 r. Tegoroczną wystawę zdominowali jednak wystawcy zagraniczni: dwoma najważniejszymi eksponatami były śmigłowce Eurocopter EC175 i AgustaWestland AW139. Kompania UTair, największy cywilny operator śmigłowców w Rosji, będzie startowym operatorem śmigłowca EC175. Jeszcze w 2008 r. UTair zamówił piętnaście EC175 z opcją na następne piętnaście. Zdaniem Andrieja Martirosowa, dyrektora generalnego UTair, to najlepszy śmigłowiec dla dwóch zadań: przewozów ważnych osobistości oraz lotów offshore. Zgodnie z tym, co najmniej pięć z pierwszej partii EC175 kompania dostanie w konfiguracji VIP, pozostałe będą wykorzystane do przewozów na platformy. Według A. Martirosowa, Eurocopter uwzględnił w EC175 doświadczenia UTair z użytkowania śmigłowców w warunkach arktycznych. Dostawy mają ruszyć w 2012 r. Trwa realizacja ogłoszonego dwa lata temu programu montażu w Rosji śmigłowca AW139. A. Szibitow zapowiedział na czerwiec utworzenie wspólnego z AgustaWestland przedsiębiorstwa HeliVert, które zajmie się produkcją śmigłowców. Nie czekając na formalną umowę korporacja „Śmigłowce Rosji” już przygotowała w Pankach pod Moskwą (obecnie jest tam siedziba korporacji „Śmigłowce Rosji” oraz biura konstrukcyjnego Mila) teren pod budowę hali montażowej i opracowują projekt budynku. Pierwszego dnia wystawy Helirussia 2010 rosyjska korporacja Oboronprom („Śmigłowce Rosji” wchodzą w skład Oboronpromu) i AgustaWestland uzgodniły zadania techniczne na budowę hali montażowej AW139. Budowa hali ruszy jesienią tego roku. Po roku budowa ma być zakończona i w końcu 2011 r. ruszy montaż śmigłowców. W 2012 r. mają być zmontowane cztery śmigłowce, w następnym roku – osiem, a potem będzie osiągnięta docelowa produkcja 20-24 śmigłowców rocznie.
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 7/2010