Wystawa „KADEX 2012”


Dennis Thomsen


 

 

 

 

Wystawa „KADEX 2012”

 

 

 

W dniach 3-6 maja 2012 r. w 611. Bazie Lotniczej w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Astana przeprowadzono 2. Międzynarodową Wystawę Sprzętu Wojskowego „KADEX 2012” (Kazakhstan Defence Exhibition). W wystawie uczestniczyło 250 firm, co oznacza trzydziestoprocentowy wzrost w stosunku do pierwszej edycji, która miała miejsce w 2010 r.

 

KADEX to wystawa uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych, ale jednocześnie okazja dla zaprezentowania możliwości i sprzętu Sił Zbrojnych Kazachstanu, które 7 maja obchodziły dwudziestą rocznicę powstania. Na wystawie statycznej pojawiło się wiele typów uzbrojenia i sprzętu używanego przez Siły Zbrojne Kazachstanu, w tym sprzętu lotniczego. Wśród samolotów Sił Powietrznych Kazachstanu zaprezentowano Su-27UBM2, MiG-29, MiG-27, Su-25, MiG-31, An-26 i Tu-134 z eskadry transportu specjalnego, używanego do transportu przedstawicieli kazachskiego rządu. Natomiast spośród śmigłowców zademonstrowano Mi-26, Mi-17 i EC-145 oraz Ka-32A11BC i EC-145 należące do Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych Kazachstanu. Ka-32A11BC, z rejestracją UP-K3201, jeden z dwóch takich śmigłowców zamówionych w sierpniu 2011 r., został dostarczony i oficjalnie przekazany Ministerstwu Spraw Nadzwyczajnych Kazachstanu w trakcie trwania wystawy „KADEX 2012”. Mi-26 stojący na wystawie statycznej, z numerem burtowym „żółty 92”, to jeden z dwóch egzemplarzy dostarczonych niedawno do Sił Powietrznych Kazachstanu po remoncie i modernizacji. Trzeci taki śmigłowiec należący do kazachskiego lotnictwa wojskowego przechodzi remont główny i podobną modernizację prowadzoną przez zakłady NARP w Nowosybirsku, co potrwa około roku.

Wśród zagranicznych statków powietrznych wystawiono MiG-29M2 i An-32 należące do RSK MiG, Suchoj Superjet 100-95 należący do OAO Suchoj, Antonow An-74TK-200 z Charkow Aviation Enterprise oraz Airbus Military C-295M i Eurocopter EC725, które obok Suchoja Superjet 100-95 i An-32, były także zaprezentowane w locie.

Wyposażenie Sił Zbrojnych Kazachstanu jest nadal zdominowane przez uzbrojenie i sprzęt radziecki i rosyjski, ale w ostatnim okresie pewne egzemplarze wyposażenia produkcji zachodniej zostały również dostarczone dla kazachskiego lotnictwa wojskowego. Od kilku lat w użyciu jest kilka śmigłowców UH-1 Iroquois, służących w bazie Pierwomajskij w Ałmaty, natomiast ostatnio dostarczono pierwsze sześć z 45 łącznie zamówionych śmigłowców Eurocopter EC-145. Ten ostatni typ jest montowany lokalnie w zakładach Eurocopter Kazakhstan Engineering w Astana, które są spółką typu joint venture z zakładami Eurocopter z Francji. EC-145 są używane do różnych zadań, na przykład do misji poszukiwawczo- ratowniczych, ewakuacji medycznej, zadań bezpieczeństwa wewnętrznego oraz transportu ważnych osobistości. Spośród trzech EC-145 pokazanych na wystawie statycznej, dwa egzemplarze należące do Sił Powietrznych Kazachstanu nosiły numery „żółty 05” i „żółty 06”. Codziennie brały one udział w pokazach w powietrzu. Do 2016 r. dostarczonych zostanie wszystkie 45 maszyn. Zakłady Eurocopter Kazakhstan Engineering w Astana odpowiadają też za szkolenie personelu technicznego i wstępne wsparcie logistyczno-techniczne.

 

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 8/2012

Wróć

Koszyk
Facebook
Twitter