Wystawa LIMA 2009

 


Piotr Butowski


 

 

 

Wystawa LIMA 2009


 

 

Wystawa Langkawi International Maritime & Aerospace (LIMA), która odbyła się na wyspie Langkawi w Malezji od 1 do 5 grudnia 2009 r. jest wystawą regionalną o niedużym zasięgu, ale pozwala zapoznać się z nowościami lotniczymi Azji Południowo-Wschodniej.


 
 


Największy kontrakt wystawy LIMA 2009, wart ponad dwa miliardy ringgitów (ponad 400 milionów euro), podpisała Spirit AeroSystems Europe na produkcję detali dla samolotów pasażerskich Airbus A320 i A350 przez Composite Technologies Research Malaysia (CTRM). Dalej Eurocopter i Malaysia Airports podpisały wstępne porozumienie o stworzeniu w Malezji nowego ośrodka śmigłowcowego, w tym heliportu i pełnego symulatora lotu śmigłowca EC225 Super Puma. Symulator będzie służył zarówno użytkownikom wojskowym, jak i cywilnym z Azji i Australii. Także podczas wystawy MBDA podpisała kontrakt na remotoryzację samonaprowadzających się pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 2, należących do malezyjskiej marynarki wojennej za około 25 milionów euro; pozwoli to wydłużyć okres użytkowania rakiet o dziesięć lat. Łącznie podczas wystawy zawarto kontrakty i porozumienia na sumę 700 mln euro, z czego 2/3 dotyczyło lotnictwa i 1/3 – okrętów.

Na polskim stanowisku reklamowano przede wszystkim kołowy transporter opancerzony Rosomak (niestety, tylko na plakatach, ale „żywy” był prezentowany w Malezji w 2006 r.). Po zakupieniu w Polsce 48 czołgów PT-91M Twardy (ich dostawy do Malezji jeszcze trwają), teraz malezyjska armia rozgląda się za transporterami opancerzonymi i Rosomak ma duże szanse w tym przetargu.

Malezyjskie potrzeby

Malezja deklaruje zapotrzebowanie na wiele nowych typów samolotów: wielozadaniowy samolot myśliwski, samolot dozoru radiolokacyjnego, morski samolot patrolowy, samoloty szkolne, śmigłowiec wielozadaniowy, śmigłowiec bojowy. W kilku z wymienionych grup przeprowadzono już przetargi, które jednak potem zostały odwołane. I tak w 2005 r. holenderska firma Fokker Services wraz z miejscową malezyjską firmą Airod wygrały przetarg na dostawę morskich samolotów patrolowych Fokker 50 dla agencji Maritime Enforcement Agency (MEA). Potem jednak agencja nie otrzymała od rządu środków na zakup samolotów i transakcja zawisła w powietrzu. Teraz oczekuje się rozpisania kolejnego przetargu, tym razem przez Siły Powietrzne Malezji, na cztery morskie samoloty patrolowe. Obecnie ich rolę wykonują cztery samoloty Beechcraft Super King Air. W wystawie LIMA 2009 uczestniczył produkowany w Indonezji morski samolot patrolowy CASA CN-235MPA (Maritime Patrol Aircraft), który będzie z pewnością oferowany w tym przetargu; inni możliwi kandydaci to Fokker 50 MPA, ATR-42 Surveyor oraz SAAB 340 i 2000. Podobnie został wstrzymany przetarg na śmigłowce wielozadaniowe, wygrany we wrześniu 2008 r. przez EC725 Cougar. Planowany kontrakt na dwanaście Cougarów nie został podpisany. Nieco ponad dwadzieścia śmigłowców Sikorsky S-61 Nuri, które Cougar miał zastąpić, pozostanie jeszcze w służbie do około 2015 r. Lotnictwo armijne od dłuższego czasu zgłasza zapotrzebowanie na wyspecjalizowany śmigłowiec bojowy. Bardzo bliski uzyskania zamówienia był południowoafrykański Denel AH-2 Rooivalk, ale także w tym przypadku negocjacje nie zakończyły się podpisaniem kontraktu. Zamówienie na Forśmigłowce bojowe zależy od uzyskania na to środków w formowanym obecnie kolejnym pięcioletnim planie rozwoju obejmującym lata od 2011 do 2015 (tzw. 10. Plan Malezyjski).

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2010

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter