Wystawa LIMA 2009
Piotr Butowski
Wystawa LIMA 2009
Wystawa Langkawi International Maritime & Aerospace (LIMA), która odbyła się na wyspie Langkawi w Malezji od 1 do 5 grudnia 2009 r. jest wystawą regionalną o niedużym zasięgu, ale pozwala zapoznać się z nowościami lotniczymi Azji Południowo-Wschodniej.
Największy kontrakt wystawy LIMA 2009, wart ponad dwa miliardy ringgitów (ponad 400 milionów euro), podpisała Spirit AeroSystems Europe na produkcję detali dla samolotów pasażerskich Airbus A320 i A350 przez Composite Technologies Research Malaysia (CTRM). Dalej Eurocopter i Malaysia Airports podpisały wstępne porozumienie o stworzeniu w Malezji nowego ośrodka śmigłowcowego, w tym heliportu i pełnego symulatora lotu śmigłowca EC225 Super Puma. Symulator będzie służył zarówno użytkownikom wojskowym, jak i cywilnym z Azji i Australii. Także podczas wystawy MBDA podpisała kontrakt na remotoryzację samonaprowadzających się pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 2, należących do malezyjskiej marynarki wojennej za około 25 milionów euro; pozwoli to wydłużyć okres użytkowania rakiet o dziesięć lat. Łącznie podczas wystawy zawarto kontrakty i porozumienia na sumę 700 mln euro, z czego 2/3 dotyczyło lotnictwa i 1/3 – okrętów.
Na polskim stanowisku reklamowano przede wszystkim kołowy transporter opancerzony Rosomak (niestety, tylko na plakatach, ale „żywy” był prezentowany w Malezji w 2006 r.). Po zakupieniu w Polsce 48 czołgów PT-91M Twardy (ich dostawy do Malezji jeszcze trwają), teraz malezyjska armia rozgląda się za transporterami opancerzonymi i Rosomak ma duże szanse w tym przetargu.
Malezyjskie potrzeby
Malezja deklaruje zapotrzebowanie na wiele nowych typów samolotów: wielozadaniowy samolot myśliwski, samolot dozoru radiolokacyjnego, morski samolot patrolowy, samoloty szkolne, śmigłowiec wielozadaniowy, śmigłowiec bojowy. W kilku z wymienionych grup przeprowadzono już przetargi, które jednak potem zostały odwołane. I tak w 2005 r. holenderska firma Fokker Services wraz z miejscową malezyjską firmą Airod wygrały przetarg na dostawę morskich samolotów patrolowych Fokker 50 dla agencji Maritime Enforcement Agency (MEA). Potem jednak agencja nie otrzymała od rządu środków na zakup samolotów i transakcja zawisła w powietrzu. Teraz oczekuje się rozpisania kolejnego przetargu, tym razem przez Siły Powietrzne Malezji, na cztery morskie samoloty patrolowe. Obecnie ich rolę wykonują cztery samoloty Beechcraft Super King Air. W wystawie LIMA 2009 uczestniczył produkowany w Indonezji morski samolot patrolowy CASA CN-235MPA (Maritime Patrol Aircraft), który będzie z pewnością oferowany w tym przetargu; inni możliwi kandydaci to Fokker 50 MPA, ATR-42 Surveyor oraz SAAB 340 i 2000. Podobnie został wstrzymany przetarg na śmigłowce wielozadaniowe, wygrany we wrześniu 2008 r. przez EC725 Cougar. Planowany kontrakt na dwanaście Cougarów nie został podpisany. Nieco ponad dwadzieścia śmigłowców Sikorsky S-61 Nuri, które Cougar miał zastąpić, pozostanie jeszcze w służbie do około 2015 r. Lotnictwo armijne od dłuższego czasu zgłasza zapotrzebowanie na wyspecjalizowany śmigłowiec bojowy. Bardzo bliski uzyskania zamówienia był południowoafrykański Denel AH-2 Rooivalk, ale także w tym przypadku negocjacje nie zakończyły się podpisaniem kontraktu. Zamówienie na Forśmigłowce bojowe zależy od uzyskania na to środków w formowanym obecnie kolejnym pięcioletnim planie rozwoju obejmującym lata od 2011 do 2015 (tzw. 10. Plan Malezyjski).
Na polskim stanowisku reklamowano przede wszystkim kołowy transporter opancerzony Rosomak (niestety, tylko na plakatach, ale „żywy” był prezentowany w Malezji w 2006 r.). Po zakupieniu w Polsce 48 czołgów PT-91M Twardy (ich dostawy do Malezji jeszcze trwają), teraz malezyjska armia rozgląda się za transporterami opancerzonymi i Rosomak ma duże szanse w tym przetargu.
Malezyjskie potrzeby
Malezja deklaruje zapotrzebowanie na wiele nowych typów samolotów: wielozadaniowy samolot myśliwski, samolot dozoru radiolokacyjnego, morski samolot patrolowy, samoloty szkolne, śmigłowiec wielozadaniowy, śmigłowiec bojowy. W kilku z wymienionych grup przeprowadzono już przetargi, które jednak potem zostały odwołane. I tak w 2005 r. holenderska firma Fokker Services wraz z miejscową malezyjską firmą Airod wygrały przetarg na dostawę morskich samolotów patrolowych Fokker 50 dla agencji Maritime Enforcement Agency (MEA). Potem jednak agencja nie otrzymała od rządu środków na zakup samolotów i transakcja zawisła w powietrzu. Teraz oczekuje się rozpisania kolejnego przetargu, tym razem przez Siły Powietrzne Malezji, na cztery morskie samoloty patrolowe. Obecnie ich rolę wykonują cztery samoloty Beechcraft Super King Air. W wystawie LIMA 2009 uczestniczył produkowany w Indonezji morski samolot patrolowy CASA CN-235MPA (Maritime Patrol Aircraft), który będzie z pewnością oferowany w tym przetargu; inni możliwi kandydaci to Fokker 50 MPA, ATR-42 Surveyor oraz SAAB 340 i 2000. Podobnie został wstrzymany przetarg na śmigłowce wielozadaniowe, wygrany we wrześniu 2008 r. przez EC725 Cougar. Planowany kontrakt na dwanaście Cougarów nie został podpisany. Nieco ponad dwadzieścia śmigłowców Sikorsky S-61 Nuri, które Cougar miał zastąpić, pozostanie jeszcze w służbie do około 2015 r. Lotnictwo armijne od dłuższego czasu zgłasza zapotrzebowanie na wyspecjalizowany śmigłowiec bojowy. Bardzo bliski uzyskania zamówienia był południowoafrykański Denel AH-2 Rooivalk, ale także w tym przypadku negocjacje nie zakończyły się podpisaniem kontraktu. Zamówienie na Forśmigłowce bojowe zależy od uzyskania na to środków w formowanym obecnie kolejnym pięcioletnim planie rozwoju obejmującym lata od 2011 do 2015 (tzw. 10. Plan Malezyjski).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 2/2010