Wytwórnie samolotów regionalnych 2012
Jerzy Liwiński
Wytwórnie samolotów regionalnych 2012
W ubiegłym roku trzej najwięksi producenci samolotów regionalnych na świecie – Embraer, Bombardier i ATR – dostarczyli liniom lotniczym łącznie 220 samolotów, a także pozyskali 255 nowych zamówień. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym jest Embraer, a turbośmigłowych ATR. W pojedynczych egzemplarzach zostały zbudowane nowe modele Suchoja (SSJ100) i Antonowa (An-148), chiński ARJ21 jest w fazie certyfikacji, a Mitsubishi MRJ na etapie budowy prototypu.
Prognozy rozwoju rynku transportu lotniczego na najbliższe dwie dekady przewidują dalszy rozwój połączeń regionalnych. Analitycy szacują, że przewóz pasażerów wzrośnie dwukrotnie, a flota regionalna zwiększy się z obecnych 11,2 tys. do 17 tys. Linie lotnicze prowadząc modernizację floty wycofają z eksploatacji 7 tys. samolotów starszych typów i zakupią 12,8 tys. nowych, o wartości 630 mld dolarów. Wśród nowo zakupionych będą dominować maszyny o dużej pojemności: 100-149 miejsc – 6900 szt. i średniej: 60-99 miejsc – 5600 szt., natomiast zapotrzebowanie na najmniejsze do 59 miejsc wyniesie tylko 300 szt. W segmencie samolotów dużych i średnich będzie dominować napęd odrzutowy, a małych – turbośmigłowy. Największymi klientami na samoloty komunikacji regionalnej tradycyjnie będą linie lotnicze Ameryki Północnej, Europy i Chin.
Konkurencja i konsolidacja w przemyśle lotniczym sprawiła, że obecnie na rynku pozostało trzech liczących się producentów samolotów regionalnych: brazylijski Embraer, kanadyjski Bombardier i francuskowłoski ATR, a także uzupełniające ten segment dwie gigantyczne wytwórnie Airbus i Boeing, z najmniejszymi modelami A318 i 737-600.
Produkcja samolotów w wytwórniach Antonowa i Suchoja jest na razie jednostkowa, ale już niedługo mogą dołączyć do nich chińska Comac i japońska Mitsubishi, z kompozytowym MRJ.
Działalność producentów w 2012 r.
W ubiegłym roku trzech głównych producentów samolotów regionalnych zbudowało na potrzeby linii lotniczych 220 samolotów, z tego: Embraer – 106 szt. (udział w rynku 48%), Bombardier – 50 (23%) i ATR – 64 (29%). Napęd odrzutowy posiadało 120 samolotów, a turbośmigłowy – 100. Były one nowoczesnymi i proekologicznymi maszynami i dysponowały łącznie 20 tys. miejsc pasażerskich. Natomiast już niemal tradycyjnie tylko w pojedynczych egzemplarzach zostały zbudowane nowe modele Antonowa (An-148/An-158) i Suchoja (SuperJet SSJ100).
Charakterystyczny jest sukcesywny wzrost liczby produkowanych samolotów z napędem turbośmigłowym. W 2005 r. ich udział wynosił 14%, w 2007 r. – 36%, 2009 r. – 39%, 2011 – 41%, a w roku ubiegłym już 45%. Wzrost zainteresowania tym napędem wynika z mniejszego zużycia paliwa, co przekłada się na mniejsze koszty operacyjne. Jednak zasadniczym kryterium decydującym o wciąż dużej popularności regionalnych odrzutowców jest ich większa prędkość przelotowa, co jest istotnym czynnikiem na dłuższych trasach. W ubiegłym roku trzej producenci pozyskali łączne zamówienia na 255 samolotów, z tego 171 z napędem odrzutowym i 164 z turbośmigłowym. W segmencie samolotów odrzutowych najlepszy wynik sprzedaży osiągnął Bombardier (87 szt.), a turbośmigłowych – ATR (74 szt.).
Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2013