Wytwórnie samolotów regionalnych 2014

Wytwórnie samolotów regionalnych 2014

Jerzy Liwiński

W ubiegłym roku trzej najwięksi producenci samolotów regionalnych na świecie – Embraer, Bombardieri ATR – dostarczyli przewoźnikom 259 samolotów i pozyskali 430 zamówień netto. W segmencie samolotów odrzutowych wiodącym pozostaje brazylijski Embraer, a turbośmigłowych francusko-włoski ATR. Ponadto, rosyjski Suchoj zbudował 13 Superjet SSJ100, a w montowniach samolotów Antonowa w Rosji i na Ukrainie powstało 8 An-148 i 2 An-158. Chiński Comac ARJ21 był w fazie certyfikacji, a kompozytowy Mitsubishi MRJ na etapie budowy prototypu i maszyn przedseryjnych.

Prognozy rynku transportu lotniczego na najbliższe dwie dekady przewidują dalszy rozwój połączeń regionalnych. Analitycy szacują, że przewozy pasażerskie wzrosną dwukrotnie, a flota samolotów regionalnych zwiększy się z obecnych 10,8 tys. do 16,3 tys. Linie lotnicze prowadząc modernizację zakupią 13,1 tys. nowych samolotów, o wartości 658 mld dolarów. Z samolotów regionalnych będących obecnie w wyposażeniu przewoźników pozostanie tylko 3200 szt. – reszta, ze względu na: nieekonomiczność silników, pracochłonność obsługi technicznej, wzrastające problemy ze zdobyciem części zamiennych, przestarzały wystrój wnętrza czy też nie spełnianie nowych wymagań ekologicznych, zostanie wycofana. Największe zmiany będą dotyczyć najmniejszych samolotów o pojemności do 60 miejsc, których flota zmniejszy się aż  trzykrotnie (do 1000 szt. w 2033 r.). Ubędzie głównie 50-miejscowych odrzutowców Bombardiera i Embraera, które przez wiele lat dominowały w światowej flocie. Wśród nowo zakupionych będą dominować maszyny o pojemności 100 i więcej miejsc (7100 szt.). Największymi klientami na samoloty komunikacji regionalnej tradycyjnie będą linie lotnicze Ameryki Północnej, Europy i Chin.

Działalność producentów w 2014 r.

W ubiegłym roku trzech głównych producentów samolotów regionalnych zbudowało na potrzeby przewoźników 259 samolotów, z tego: Embraer – 92 szt. (udział w rynku 36%), Bombardier – 84 (32%) i ATR – 83 (32%). Napęd odrzutowy posiadało 151 samolotów, a turbośmigłowy – 108. W stosunku do roku poprzedniego zbudowano o 40 samolotów więcej, z tego największy wzrost produkcji odnotował Bombardier (o 29 szt.) i ATR (o 9 szt.). Ponadto, rosyjski Suchoj zbudował 13 Superjet SSJ100, a w montowniach samolotów Antonowa w Rosji i na Ukrainie powstało 8 An-148 i 2 An-158. Natomiast w fazie certyfikacji pozostawał chiński ARJ21, a Mitsubishi MRJ na etapie budowy prototypu. Przekazane samoloty były nowoczesnymi i proekologicznymi maszynami i dysponowały 25 tys. miejsc pasażerskich.
W ubiegłym roku trzech głównych producentów pozyskało łączne zamówienia netto na 430 samolotów, z tego: 229 z napędem odrzutowym i 201 turbośmigłowym. Jest to o 74 samoloty mniej, od wyniku roku poprzedniego (504). ATR zdobył zamówienia na 160 szt. (udział w rynku 37%), Bombardier – 148 (udział 35%), a Embraer – 122 (udział 28%). W segmencie regionalnych odrzutowców największym zainteresowaniem linii lotniczych cieszyły się Embraery nowej generacji -E2 i Bombardiery CS300, a wśród maszyn turbośmigłowych – ATR 72-600. Pozostali producenci pozyskali łączne zamówienia tylko na kilkadziesiąt samolotów, z tego najwięcej Mitsubishi MRJ (26) i Suchoj SSJ100 (24).

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2015

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter