Wytwórnie samolotów regionalnych 2008

 


Jerzy Liwiński


 

 

 

Wytwórnie samolotów regionalnych

 

2008

 

 

 
W ubiegłym roku na rynku samolotów regionalnych toczyła się rywalizacja trzech głównych producentów: brazylijskiego Embraera, kanadyjskiego Bombardiera i francusko-włoskiego ATR. Zbudowali oni na potrzeby linii lotniczych 327 samolotów i pozyskali 255 zamówień netto. W stosunku do wyników roku poprzedniego liczba wyprodukowanych samolotów zwiększyła się o 9%, a sprzedaż była mniejsza o 48%. Liderem w dostawach był brazylijski Embraer, a w sprzedaży kanadyjski Bombardier.



 

 



Zdecydowaną większość komercyjnych rejsów na świecie stanowią połączenia regionalne. Realizują je kilkudziesięciomiejscowe samoloty, z napędem turbośmigłowym lub odrzutowym, głównie typu: Bombardier, Embraer, ATR, SAAB, Beechcraft, BAe, Fokker i Antonow. Analitycy rynku transportu lotniczego szacują, że w ciągu 20 lat nastąpi trzykrotny wzrost przewozów, a flota ulegnie podwojeniu, z jednoczesnym zwiększeniem pojemności. Liczba samolotów regionalnych z napędem odrzutowym wzrośnie z obecnych 4630 do 9000 sztuk, a turbośmigłowym z 2260 do 4400 szt. Prowadząc modernizacje swej floty, linie lotnicze zakupią 6750 regionalnych odrzutowców i 3050 samolotów turbośmigłowych. W większości będą to samoloty o pojemności 70 i więcej miejsc, a największą ich liczbę zakupią przewoźnicy z Ameryki Północnej i Europy.

Wyniki producentów w 2008 r.
W ubiegłym roku producenci samolotów regionalnych dostarczyli liniom lotniczym 327 maszyn, z tego: Embraer – 162 szt. (udział w rynku 49%), Bombardier – 110 (udział 34%) i ATR – 55 (udział 17%). Wśród samolotów przekazanych przewoźnikom 218 posiadało napęd odrzutowy, a 109 turbośmigłowy. W stosunku do roku poprzedniego zbudowano o 27 maszyn więcej, tj. o 8%. Najwięcej zmontowano samolotów odrzutowych Embraer 190, Embraer 175 i Bombardier CRJ 900 oraz turbośmigłowych ATR 72 i Bombardier Dash 8 Q400. Pozyskane w ubiegłym roku zamówienia netto wyniosły 255 szt., z tego: 159 samolotów z napędem odrzutowym i 96 turbośmigłowym. Wynik ten jest aż o 48% gorszy od uzyskanego w roku poprzednim, kiedy to sprzedano 497 szt. Bombardier zdobył zamówienia na 114 samolotów (udział w rynku 45%), Embraer – 112 (udział 44%) i ATR – 29 (udział 11%). Największym zainteresowaniem linii lotniczych cieszyły się Embraery 195 i Embraery 190 oraz turbośmigłowe Dash 8 Q400 i ATR 72.

Na koniec 2008 r. portfel niezrealizowanych zamówień na samoloty regionalne wynosił 861 szt., z tego: Embraer – 426, Bombardier – 266 i ATR – 169. Portfel ten jest jednym z największych pozyskanym w ostatnim pięcioleciu (2003 r. – 850 szt., 2004 r. – 702, 2005 r. – 627, 2006 r. – 739 i 2007 r. – 931). Ponadto, jest też charakterystyczny coroczny wzrost liczby zamawianych samolotów z napędem turbośmigłowym (2003 r. – 49, 2004 r. – 63, 2005 r. – 169, 2006 r. – 200, 2007 r. – 300 i 2008 r. – 289). Wzrost zainteresowania samolotami z tym napędem wynika głównie z mniejszego zużycia paliwa, co przekłada się na koszty operacyjne w przeliczeniu na jednego pasażera. Głównym jednak kryterium decydującym o większej popularności regionalnych odrzutowców pozostaje nadal ich znacznie większa prędkość.

 

Pełna wersja artykułu w magazynie Lotnictwo 5/2009

Wróć

Koszyk
Facebook
Tweety u�ytkownika @NTWojskowa Twitter