Po II wojnie światowej brytyjskie wojska lądowe (British Army) rozpoczęły eksploatację rodzimych, kołowych wozów rozpoznawczych Ferret i Saladin. Od drugiej połowy lat 50., wskutek dyskusji o ich następcach, pojawiały się różne koncepcje budowy nowocześniejszych pojazdów, mających wypełniać różnorodne, w tym i rozpoznawcze zadania.
North American B-25 Mitchell był najliczniej produkowanym amerykańskim dwusilnikowym bombowcem średnim. Ze względu na wysokie osiągi, dobre własności lotne, wytrzymałą konstrukcję i wszechstronność był też jednym z najlepszych w świecie samolotów tej kategorii. Został skonstruowany w latach 1939–1940...
We wrześniu 1966 roku do Polski dostarczono dwa samoloty An-12B. Choć plany zakupów maszyn tego typu były szersze, pozostały one jedynymi średnimi samolotami transportowymi w ludowym Wojsku Polskim. Były intensywnie wykorzystywane, biorąc udział w wielu ćwiczeniach Układu Warszawskiego.
W obliczu opóźnień w opracowaniu i produkcji maszyn nowej generacji, dwumiejscowy wielozadaniowy Su-30SM stał się jednym z podstawowych typów samolotów bojowych sił powietrznych Federacji Rosyjskiej. Jego historia sięga końca lat 80. ub. wieku, kiedy powstawał dwumiejscowy myśliwiec przechwytujący dalekiego zasięgu Su-30, który...
Polskie okręty do działań bojowych na Morzu Śródziemnym wchodziły stopniowo od 1940 r. Najpierw pojedynczo, później zazwyczaj w liczbie kilku jednostek, ale do 1944 r. niszczyciele i okręty podwodne PMW były na tym obszarze zawsze obecne, wyjątkowo skutecznie walcząc z okrętami floty niemieckiej i włoskiej oraz ich lotnictwem.
Bitwa morska, stoczona 31 maja i 1 czerwca 1916 r. na wodach w pobliżu Półwyspu Jutlandzkiego, w historiografii niemieckiej zwana bitwą na Skagerraku, to jedyne podczas I wojny światowej starcie flot liniowych. Wzięło w niej udział łącznie 250 należących do brytyjskiej Royal Navy i niemieckiej Kaiserliche Marine okrętów różnych klas.
Polska była jednym z pierwszych odbiorców radzieckich kutrów torpedowych projektu 183. Przez 17 lat stanowiły część uderzeniowego trzonu naszej floty, a przez następne lata – ważne ogniwo szkolenia naszych rakietowców.
Podawany jest jako rzadki przypadek zastąpienia samolotu ewidentnie przestarzałego przez inny ewidentnie przestarzały. Jeden z brytyjskich historyków lotniczych napisał o zbędnej kontynuacji rozwoju konstrukcji udanej, ale już anachronicznej. Inny wyraził opinię, że w okresie międzywojennym lotnictwo pokładowe Royal Navy...
W sierpniu i wrześniu 1944 roku przeciwko powstańczej Warszawie wojska niemieckie użyły wielu specjalnych środków bojowych, w tym super ciężkich moździerzy oblężniczych Karl-Gerät (60 cm). Broń ta, projektowana do niszczenia silnie chronionych umocnień stałych, okazała się również niezwykle destrukcyjna wobec cywilnej substancji miejskiej.
W okresie odzyskiwania przez Polskę niepodległości niebagatelne zasługi oddały samochody pancerne. Sprzęt ten stanowił mozaikę maszyn o różnorodnym pochodzeniu, od improwizacji po zdobycze wojenne, a co za tym idzie o różnym stanie technicznym i wątpliwej niekiedy wartości bojowej.
W drugiej połowie XIX wieku gwałtowny rozwój okrętów liniowych w Europie doprowadził do przekształcenia tradycyjnego drewnianego wielopokładowego okrętu wojennego w opancerzone stalowe potwory uzbrojone w obracane wieże z jedną lub dwiema armatami dużego kalibru, które coraz częściej były potocznie zwane pancernikami.
W omówieniu stanu rozwoju organizacyjnego i możliwości technicznych poszczególnych rodzajów wojsk w latach 80. XX wieku czas zająć się klasyczną artylerią. To temat rozbudowany, ze względu na istnienie jednostek samodzielnych i wchodzących w skład związków taktycznych, wyposażonych w armaty, haubice, wyrzutnie rakietowe i moździerze.
Podjęte w Wojsku Polskim na początku drugiej połowy lat trzydziestych starania opracowania programów unowocześnienia poszczególnych rodzajów broni przewidywały pozyskanie z zagranicy różnego typu wyposażenia, najczęściej nieprodukowanego w kraju. Ponieważ potrzeby armii były olbrzymie, jedno z istotnych miejsc na liście zajmowały...
W 1950 roku zarządzeniem ministra obrony wprowadzono nowe naramienniki oraz godło państwowe noszone przez żołnierzy. Naramienniki były identyczne, jak te w Armii Czerwonej, na czapkach w miejsce tarczy z herbami krain tworzących Czechosłowację z dwoma mieczami noszono czerwoną gwiazdę z białym czeskim lwem...
W czasie wojny zimowej fińskie lotnictwo wojskowe pozyskało z Wielkiej Brytanii 30 używanych samolotów myśliwskich Gloster Gladiator. Początkowo dwupłatowce trafiły do dywizjonu myśliwskiego Lentolaivue 26, loty bojowe rozpoczynając od początku lutego 1940 roku. Jeszcze w tym samym miesiącu zostały jednak skierowane do jednostek...
Operacja „Barbarossa” wymusiła anulowanie wszystkich planów budowy sowieckich czołgów ciężkich projektowanych w Zakładach Kirowskich. W ciągu dwóch najbliższych lat przemysł zbrojeniowy skoncentrował się na poprawianiu konstrukcji wozu KW-1. Nowe projekty powstawały jedynie w ramach ćwiczeń słuchaczy wyższych uczelni technicznych...
W dniu 17 kwietnia 1918 roku niemiecki oficer lotnictwa, kapitan Karl Seber, został dowódcą Sił Powietrznych (Ilmavoimat). Pierwsze loty (głównie rozpoznawcze) miały miejsce jeszcze w lutym i marcu, gdy trwały walki z Czerwoną Gwardią i były dziełem niemieckich i szwedzkich pilotów, a wykonano je na niemieckim i rosyjskim sprzęcie.
Taktyczny samolot uderzeniowy (bombowo-szturmowy) Su-34 ma za sobą długą drogę rozwojową: od projektu na bazie szkolnej dwumiejscowej wersji myśliwca Su-27, po praktycznie nowy samolot z przeprojektowaną przednią częścią kadłuba i nowymi elementami płatowca.
Zbliżamy się do historycznej daty, pół wieku od oblotu prototypu późniejszego, legendarnego z dzisiejszej perspektywy samolotu bojowego F-16 Fighting Falcon. Już choćby to skłania do przybliżenia historii powstania i rozwoju konstrukcji, która przeszła ewolucję od koncepcji stosunkowo prostego i w założeniu lekkiego dziennego myśliwca, ku...