Na początku lat trzydziestych XX wieku radziecki przemysł okrętowy okrzepł, podczas budowy okrętów podwodnych typu Prawda i Diekabrist oraz podwodnych stawiaczy min typu Leniniec zdobyto bezcenne doświadczenie. Przed kierownictwem Marynarki Wojennej ZSRR stanął problem zabezpieczenia morskich granic.
Niedobory techniki wojskowej w fińskich siłach zbrojnych w czasie wojny zimowej w latach 1939–1940, a także później w czasie wojny kontynuacyjnej w latach 1941–1944, były tak duże, że każdy sprawny sprzęt zdobyty na Armii Czerwonej był niemal natychmiast wykorzystywany przeciwko poprzednim właścicielom.
Traktat z Trianon zakazał armii węgierskiej posiadania sił pancernych oraz jakichkolwiek pojazdów opancerzonych (czołgów, samochodów i pociągów pancernych). Jednakże, rząd i dowództwo zdawało sobie sprawę z konieczności dysponowania takim uzbrojeniem, mając w pamięci sukcesy, które udało się osiągnąć, korzystając z...
Vladimír Francev, autor wielu opracowań o czechosłowackiej broni pancernej, którego prace bardzo sobie cenię, napisał w jednym ze swoich artykułów: prototyp czołgu lekkiego Š-II-aR stał się być może najbardziej modyfikowanym pojazdem pancernym firmy Škoda, a wyjaśnienie jego losów stało się sprawą czysto detektywistyczną.
W okresie II wojny światowej zdarzały się sytuacje, w których do działań bojowych wysyłano własne oddziały w mundurach przeciwnika oraz dysponujące jego sprzętem. Czasem przynosiło to zaskakująco dobre rezultaty, a czasem taktyka „konia trojańskiego” nie gwarantowała osiągnięcia spektakularnych sukcesów.
Po wprowadzeniu do służby późnym latem 1942 roku czołgów ciężkich Panzerkampfwagen VI Tiger, na światło dzienne wyszły trudne do przezwyciężenia problemy logistyczne, związane z ewakuacją uszkodzonych wozów z pola walki. Przyszykowane naprędce rozwiązanie, polegające na przypisaniu ciągnikom półgąsienicowym Sd.Kfz. 9 funkcji...
Pojawienie się śmigłowców w wojsku odmieniło oblicze lotnictwa. Większe i zamożniejsze armie zaczęły szerzej korzystać z usług nowego rodzaju statków powietrznych już od początku lat 50. XX wieku. W naszej armii z wielu względów boom na nie nadszedł z opóźnieniem.
Pojawienie się nowego typu radzieckiego okrętu podwodnego z napędem spalinowo-elektrycznym na początku lat 80. XX w. wzbudziło ogromne zainteresowanie na świecie. Nowoczesny, uwzględniający ówczesne trendy kształt kadłuba, pokrycie powłoką wyciszającą i zakładany montaż najnowszych bojowych systemów elektronicznych kazały...
Opisane w artykule ścigacze pod względem technicznym nie wniosły do historii okrętownictwa niczego nowego. Można nawet powiedzieć, że były anachronizmem już w chwili projektowania. Jednakże to właśnie te jednostki umożliwiły Finlandii odbudowę floty wojennej, będąc pierwszym krokiem na drodze...
Marynarka Wojenna Królestwa Szwecji (Svenska Marinen) od wieków należy do jednej z najsilniejszych na Bałtyku. Na przełomie XIX i XX w. jej trzon stanowiły małe okręty pancerne (szw. 1:a klass pansarbåt), zwane też za granicą pancernikami obrony wybrzeża. Jednostki te były znacznie mniejsze, a co za tym idzie...
W drugiej części artykułu o wojennych dokonaniach pierwszego przejętego od Royal Navy niszczyciela opisane zostaną chwile smutne i akcje zakończone sukcesem. Obok historii tego okrętu z pewnością nie można przejść obojętnie.
W przypadku groźby konfliktu i zarządzenia mobilizacji skład floty w krótkim okresie zazwyczaj uzupełnia się o wiele nowych jednostek pływających. Przeważnie jest to jednak tabor pomocniczy, czyli jednostki rybackie oraz statki handlowe przejmowane od cywilnych armatorów. Tak było również w przypadku...
W dniu wybuchu I wojny światowej trzon sił powietrznych floty Austro-Węgier tworzyła niewielka grupa łodzi latających Lohner E, produkowanych od 1913 r. w Wiedniu. Trzy lata później dwa płatowce typu L jako pierwsze zatopiły na otwartym morzu okręt podwodny. Po trafieniach zrzuconych przez nie bomb poszedł na dno francuski Foucault.
Samolot bombowy Hampden w czasie tzw. dziwnej wojny brał udział w ograniczonych działaniach, skierowanych przede wszystkim przeciwko flocie niemieckiej. W czasie kampanii francuskiej maszyny tego typu brały udział w nalotach na zaplecze atakujących sił Wehrmachtu. Zaczęły wówczas również uczestniczyć w uderzeniach na miasta niemieckie...
„Trzymachowy” bombowiec strategiczny B-70 Valkyrie był szczytowym osiągnięciem amerykańskiego przemysłu lotniczego końca lat 50. i początku 60. Szybki rozwój techniki rakietowej sprawił, że bombowce przestały być jedynym, a nawet podstawowym środkiem przenoszenia broni jądrowej. Zmiana priorytetów, ogromne koszty...
Współczesne publikacje na temat artylerii przeciwlotniczej Wojska Polskiego okresu międzywojennego sprowadzają się w dużej mierze do zagadnień natury sprzętowej lub udziału poszczególnych jednostek liniowych w wybranych epizodach walk z września 1939 roku. W tle tego nurtu pozostaje druga część przeciwlotniczego rzemiosła...
Przebieg II wojny światowej wyraźnie wskazał na olbrzymie znaczenie w walkach na lądzie wojsk pancernych. Motoryzacja i silne nasycenie sprzętem opancerzonym były bez wątpienia wyznacznikiem nowoczesnych i efektywnych sił zbrojnych. Doświadczenia te nie były obce również politykom i wojskowym czechosłowackim...
Chociaż w 1939 roku era dwupłatowych samolotów myśliwskich powoli przechodziła do historii, to tego typu maszyny były jeszcze produkowane na potrzeby głównych potęg lotniczych. W Wielkiej Brytanii produkcję Gladiatora zakładów Gloster zakończono dopiero w kwietniu 1940 roku.
Słynna wojna zimowa przekonała cały świat o wartościach peemów, które to zalety dotąd wojny o Gran Chaco i w Hiszpanii jedynie zarysowały. Głównym uzbrojeniem fińskiej armii były w niej Mosiny i Maximy, ale świat zapamiętał z niej głównie pistolet maszynowy noszący nazwę kraju, w którego obronie stanął – Suomi.
Początek lat 90. ubiegłego wieku obfitował w doniesienia na temat prac prowadzonych nad projektami polskich samolotów bojowych. W przytłaczającej większości skupiały się one nad opracowaniem koncepcji i planów maszyn szturmowych, określanych również mianem samolotów wsparcia bezpośredniego.