Flota Królestwa Niderlandów w kolejnych epokach zawsze miała wiele interesujących konstrukcji okrętów. W XX w. prace przy wielu z nich przerwał wybuch drugiej wojny światowej, jednak tuż po jej zakończeniu konstruktorzy i stocznie w kraju tulipanów znów przypomniały o swoim istnieniu.
Krążowniki rakietowe z systemem AEGIS/BMD stanowią obecnie „kościec” sił morskich US Navy. Okręty te są uniwersalnymi platformami bojowymi, przystosowanymi zarówno do zwalczania statków powietrznych, jednostek nawodnych i podwodnych, jak również zapewniania kompleksowej obrony grupom bojowym lotniskowców...
W 1939 r. nasza marynarka wojenna dysponowała pięcioma okrętami podwodnymi. Trzy z nich zostały internowane w Szwecji w czasie kampanii wrześniowej, czwarty, ORP Orzeł,zatonął w połowie 1940 r., a piąty, ORP Wilk, przetrwał wojnę, choć od 1941 r. nie wychodził na patrole bojowe z powodu bardzo złego stanu technicznego.
Zbudowane w Wielkiej Brytanii, w stoczni Armstrong Elswick Works w Newcastle, dwa kolejne norweskie pancerniki obrony wybrzeża – KNM Norge i KNM Eidsvold – nie stanowiły żadnego widocznego progresu technicznego w stosunku do dwóch jednostek typu Tordenskjold. Poza tym, że były minimalnie większe...
English Electric Canberra był pierwszym brytyjskim bombowcem z napędem odrzutowym. Jego projektowanie rozpoczęło się jeszcze podczas drugiej wojny światowej, pierwszy prototyp oblatano w maju 1949 roku, a ostatnie egzemplarze wycofano ze służby dopiero w lipcu 2006 roku!
We wrześniu 1939 roku na Węgry przeleciało pięć polskich samolotów. Trzy spośród nich Węgrzy wprowadzili na stan swojego lotnictwa wojskowego, używając ich w szkolnictwie, a następnie przekazując do lotnictwa cywilnego.
W roku 1928 w referacie Wojskowego Instytutu Przeciwgazowego (WIPGaz.) stwierdzono, że: […] wymagania stawiane obronie ciągle się zwiększają, a przewidywane możliwości rozwoju broni chemicznej zmuszać powinny nie tylko do ulepszania sprzętu istniejącego, lecz również do opracowywania więcej...
W 1908 roku armia duńska ogłosiła, że zamierza kupić kilka samochodów ciężarowych. Oficerowie z Hæres Tekniske Korps (HTK – Wojskowy Korpus Techniczny) otrzymali zgłoszenia od kilku przedsiębiorstw, oferty napłynęły miedzy innymi od firm Daimler, FIAT, Büssing-NAG, Scheibler oraz Armstrong&Hally.
Próbę adaptacji samolotu SB do roli bombowca nurkującego podjęto w 1938 roku. Według przyjętych założeń ładunek bombowy miał być przenoszony wyłącznie wewnątrz kadłuba. Ponieważ zawieszenie bomb na standardowych wyrzutnikach bombowych wykluczało możliwość wyrzucenia ich poza komorę w stromym nurkowaniu, konieczne było...
Stwierdzenie, że od początku istnienia państwa czechosłowackiego nie przywiązywano wagi do spraw rzecznych nie jest do końca prawdziwe. Kiedy w listopadzie 1918 r. tworzono zręby czechosłowackiego ministerstwa spraw wojskowych, w jego strukturach stworzono Kierownictwo Spraw Morskich.
22 sierpnia 1933 roku gen. Bronne, dyrektorowi Fonderie Royale des Cannons (F.C.R), zaprezentowano na przyfabrycznym poligonie zakładów Laffly, które znajdowały się niedaleko Asnieres, trzy pojazdy, a właśnie jeden samochód pancerny White-Laffly 50AM oraz dwa podwozia w tym 6-kołowe S35, na bazie którego powstanie samochód pancerny Laffly S15.
Na początku 1938 roku wszystkie czołgi Vickers Mk E, będące pierwotnie w dyspozycji stołecznego 3. Batalionu Pancernego, przeniesiono w kilku partiach do 2. Batalionu Pancernego stacjonującego w Żurawicy. Równolegle 18 egzemplarzy znajdowało się w Centrum Wyszkolenia Broni Pancernych (CWBrPanc.) w Modlinie.
Obrona przeciwlotnicza w każdych siłach zbrojnych to temat wieloaspektowy. Planowane siły i środki do jej budowania są zależne od zadań stawianych przed użytkownikami, a dokładniej od określenia celów do zwalczania i kogo mają one bronić. W komponencie lądowym zwykle najwięcej uwagi przywiązuje się do odpowiedniego...
Po wstrzymaniu prac nad programem bombowca XB/YB-35 o napędzie tłokowym zakłady Northropa skoncentrowały się na opracowaniu na jego bazie samolotu YB-49 o napędzie turboodrzutowym. Ostatnim ogniwem trwającego ponad dziesięć lat programu był samolot rozpoznawczy YRB-49A.
Choć An-124 pozostaje w cieniu zbudowanego w jednym egzemplarzu większego An-225, szczyci się mianem największego seryjnie produkowanego samolotu transportowego. W przyszłym roku minie 35 lat od daty przyjęcia go do eksploatacji, początkowo wyłącznie do użytku radzieckiego wojska i służb państwowych.
W okresie I wojny światowej Szwecja zachowała neutralność. Sztab Generalny – Generalstab, pilnie śledził wszystkie informacje napływające z frontu, w tym także te dotyczące użycia przez obie strony nowych rodzajów uzbrojenia. Na początku lutego 1918 roku do Berlina przybyła delegacja szwedzkich oficerów, których zadaniem było...
Samolot Messerschmitt Me 210 był podjętą przez przemysł lotniczy III Rzeszy ambitną próbą zbudowania wielozadaniowej maszyny bojowej klasy Kampfzerströrer, tj. zdolnej do wypełniania zadań, jakie dotychczas spełniało kilka samolotów zupełnie różnych typów.
Organem, w ramach którego toczyła się najżywsza dyskusja na temat przeciwpancernego potencjału Wojska Polskiego był niewątpliwie Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu (KSUS), który jeszcze 1 sierpnia 1935 roku polecił wyposażyć wojsko w karabinowe pociski specjalne typu „P” do kb, rkm i ckm oraz rozpocząć studia nad nowoczesnym karabinem ppanc. ...
7 lutego 1942 roku, gdy tylko nad bazą w Semplak pojawił się japoński samolot rozpoznawczy, postawiono w stan gotowości Afdeeling 3-Vl.G.IV. Od 8 lutego dywizjon utrzymywał dwa patrole w pogotowiu. Poderwano je dwa razy w tym dniu, ale nie zdołano przechwycić wysoko lecącego, szybkiego armijnego Mitsubishi Ki-46, rozpoznającego Tjililitan i Kemajoran.
Początek stosunkowo krótkiej historii rumuńskich czołgów rozpoczął się w 1968 roku, kiedy to wojska Układu Warszawskiego wkroczyły w ramach „bratniej” interwencji na terytorium Czechosłowacji. Obawy Nicolae Ceaușescu, że stanie się on kolejną ofiarą doktryny Breżniewa, sprawiły, że podobnie jak Jugosławia, Rumunia obrała...