25 października 2019 roku minęło 40 lat od wejścia do służby czołgu Leopard 2. Wówczas to, 25 października 1979 roku, pierwszy seryjny egzemplarz uroczyście przekazano zachodnioniemieckim siłom zbrojnym. Leopard 2 był pierwszym zachodnim czołgiem 3. generacji i do dnia dzisiejszego posiadającym największą...
Dwusilnikowy „krążownik myśliwski” (jachtkruiser) Fokker G-1 został skonstruowany w drugiej połowie lat 30. W chwili wybuchu drugiej wojny światowej we wrześniu 1939 roku G-1 były najnowocześniejszymi samolotami holenderskiego Lotnictwa Wojskowego (Wapen der Militaire Luchtvaart).
Rozmowy dotyczące powstania kolejnego wariantu Skyhawka rozpoczęto jeszcze w 1958 roku. Na kształt postawionych wówczas wymagań wpływ miała amerykańska interwencja w Libanie, dowództwo US Navy oceniło bowiem , że komponent lotniczy którym dysponuje, nie ma odpowiedniego potencjału do...
Historia wozu, który przeszedł do historii jako Ferdinand, zaczęła się jeszcze przed II wojną światową. W 1937 roku przedstawiciele niemieckiego Heeres-Waffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) z wydziału Waffenprüfamter 6 (odpowiadał m.in. za rozwój broni pancernej) zwrócili się do firm Henschel i Krupp...
W październiku 1936 roku rtm. Franciszek Szystowski wraz z podlegającą mu komisją odbył podróż po czołowych zakładach europejskich produkujących sprzęt motorowy na rzecz wojsk państw zachodnich. Poza Włochami czy Szwajcarią odwiedził oczywiście Francję, gdzie zapoznał się z wyrobami przedsiębiorstw takich jak Laffly czy Somua...
Historia powstania T-34 wciąż pozostaje jednym z najciekawszych epizodów w historii broni pancernej. Jego najistotniejszym wątkiem jest oczywiście techniczny aspekt stworzenia od podstaw nowoczesnego wozu w takim kraju, jak ZSRR, ale i sama ewolucja koncepcji czołgu stanowi pouczający materiał do analiz.
Marynarki wojenne angażowały się nierzadko w działania wywiadowcze, a nawet dywersyjno-szpiegowskie, chociaż ze zrozumiałych względów ten aspekt ich działalności jest znacznie mniej znany i dużo rzadziej poruszany.
Analizując historię Volksmarine, można odnieść wrażenie, że Niemiecka Republika Demokratyczna potrafiła szybko i bez większych trudności opracować wiele interesujących projektów okrętów bojowych i specjalnych. Co także istotne, większość z nich równie sprawnie wdrażała do – czasem wielkoseryjnej – produkcji.
Lotniskowce Shōkaku i Zuikaku zadebiutowały w boju w grudniu 1941 r. podczas ataku na Pearl Harbor. W następnych 11 miesiącach brały udział w atakach na Rabaul, Nową Gwineę i Cejlon oraz w bitwach na Morzu Koralowym, koło wschodnich Wysp Salomona i koło wysp Santa Cruz.
Historia polskich wojsk powietrzno-desantowych swój początek ma w czasie II wojny światowej. Potrzebę posiadania tego rodzaju wojsk na większą skalę dostrzeżono dopiero po utworzeniu Układu Warszawskiego i rozpoczęciu poszukiwań wzmocnienia atutów polskich sił lądowych, mimo trwających redukcji liczebności armii...
17 lipca bieżącego roku minęło 30 lat od oblotu jednej z najbardziej charakterystycznych i zarazem najdroższych maszyn w historii lotnictwa, bombowca strategicznego Northrop B-2 Spirit. W 2019 roku była jeszcze jedna rocznica do świętowania, minęło bowiem 20 lat od chwili pierwszej bojowej misji B-2...
Jednym z najbardziej egzotycznych użytkowników legendarnych samolotów myśliwskich P-51 Mustang były Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, które dużą liczbę maszyn tego typu zdobyły na pokonanych wojskach Kuomintangu i wcieliły większość z nich do służby liniowej.
Lata zimnej wojny były okresem gwałtownego rozwoju lotnictwa wojskowego. Zaowocowało to powstaniem dużej liczby konstrukcji, z których wiele stawało się jedynie epizodem historii. Wśród powstałych w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku maszyn znalazły się jednak i takie, które okazały się być wyjątkowo długowieczne i podatne na modernizacje...
Kosztowny moździerz kalibru 220 mm wz. 32, który Wojsko Polskie zakupiło w czeskim koncernie Škoda, stał się dla wielu dzisiejszych historyków wojskowych symbolem źle wydatkowanych pieniędzy budżetowych, które z powodzeniem można było przeznaczyć na pilniejsze potrzeby armii. W tym kontekście wypowiadali się jeszcze przed wojną również czynni wojskowi...
W październiku 1941 roku zakłady firmy Avro w Chadderton zaczęły opuszczać pierwsze seryjne bombowce czterosilnikowe typu Lancaster. Trafiały do dwóch dywizjonów Królewskich Sił Powietrznych, w których zadebiutowały bojowo w pierwszych dniach marca 1942 roku w lotach na minowanie.
Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...
Jednym z najważniejszych aspektów historii i ewolucji broni pancernej jest kwestia jej ochrony. Początkowo stawiano na relatywnie proste i tanie osłony stalowe, jednak „wyścig pomiędzy mieczem i tarczą” sprawił, że ewolucja tego obszaru znacząco przyspieszyła na przestrzeni ostatnich 40 lat...
W czasie II wojny światowej Szwecji udało się zachować neutralność. Nie było to łatwe dla kraju, którego obaj sąsiedzi uczestniczyli w konflikcie. Rozwój wydarzeń i przyspieszony postęp techniczny sprawiły jednak, że szwedzka flota w latach 40. XX w. musiała przejść poważną metamorfozę.
Zbudowane pod koniec lat 30. XX w. lotniskowce Shōkaku i Zuikaku były ówcześnie jednymi z najlepszych w świecie okrętów tej klasy, a do końca swojej służby pozostały jednymi z najlepszych lotniskowców japońskich. Powstały w czasie, gdy japońskiej floty nie obowiązywały już ograniczenia traktatowe. Miały solidne opancerzenie i potężną siłownię.
Największe, jak dotąd, okręty Marine Nationale – dwa pancerniki typu Richelieu – wyróżniały się przede wszystkim nietypowym rozmieszczeniem głównego i pomocniczego uzbrojenia. Zwykle artyleria znajdowała się w wieżach ulokowanych na dziobie i rufie, podczas gdy Francuzi zgrupowali całość w dwóch czterodziałowych wieżach na dziobie...