Historia uzbrojenia

Holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955–1964 Cz. II

9 grudnia 1958 roku ppłk Waldemar Ołdziejewski i kpt. Przemysław Bajbor zawitali do Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) w Gdyni-Oksywiu. Cel wizyty związany był z nadzorem nad realizacją bieżących zamówień Szefostwa Wojsk Inżynieryjnych (SzWInż) na wykonanie środków do forsowania przeszkód wodnych. 

Zobacz więcej

Giovanni delle Bande Nere – 11 lat co do dnia

Włosi rozpoczęli budowanie nowoczesnych krążowników lekkich od czterech okrętów typu Alberto di Giussano. Po wybuchu wojny na Morzu Śródziemnym tylko jeden z nich „dożył” jedenastej rocznicy wcielenia do służby. Tym wyjątkiem był Giovanni delle Bande Nere, który poszedł na dno akurat w ten dzień...

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache. Cz.1 narodziny

Rozwój wyspecjalizowanych śmigłowców szturmowych zapoczątkowany został przez sukces pierwszych maszyn AH-1 Cobra. Choć okazały się być one maszynami udanymi, to jednak odziedziczony po UH-1 układ napędowy z pojedynczym silnikiem i dwułopatowym wirnikiem nośnym niósł pewne ograniczenia, szczególnie widoczne w gorącym klimacie. 

Zobacz więcej

Polskie MiG-21PF

W latach 60. XX wieku wprowadzenie samolotów MiG-21 do uzbrojenia polskiego lotnictwa można uznać za nieomal milowy krok w jego rozwoju. Możliwości bojowe tej konstrukcji przewyższały o kilka klas wszystkie eksploatowane dotychczas w jednostkach samoloty bojowe. Niestety, masowe dostawy do kolejnych pułków blokowała...

Zobacz więcej

Francuskie pancerniki ostatniej generacji Dunkerque i Strasbourg - cz.1

Dwa pancerniki typu Dunkerque stanowiły dumę Marine Nationale drugiej połowy lat 30. XX wieku. W istocie były to jednostki co najmniej niezwykłe. Z jednej strony przy stosunkowo małej wyporności, udało się wybudować okręty o bardzo zrównoważonych cechach, niezwykle przy tym nowoczesne i dysponujące sporą siłą ognia...

Zobacz więcej

Czołg ciężki T-35. Część 2

Zmiany w konstrukcji czołgu wprowadzane sukcesywnie w latach 1936–1937 chociaż miały znaczny zakres, to nie zlikwidowały wszystkich problemów. Trzeba jednak przyznać, że wpłynęły na niezawodność poszczególnych elementów pojazdu i pozwoliły na poprawę charakterystyk techniczno-taktycznych. 

Zobacz więcej

Spitfire – obrońca Albionu. Część 3

W połowie sierpnia 1940 roku powietrzna bitwa o Wielką Brytanię weszła w krytyczną fazę, nazwaną batalią o lotniska. Niemcy zrozumieli, że nie wykrwawią Fighter Command potyczkami nad kanałem La Manche. Jeśli chcieli zdobyć panowanie nad obszarem od wybrzeża po stolicę kraju, musieli zniszczyć bazy RAF wokół Londynu.

Zobacz więcej

Transportery opancerzone i BWP w Wojsku Polskim. Część 2

W latach 70., po wprowadzeniu do służby całej gamy pojazdów opartych na podwoziu transportera kołowego SKOT wojska zmechanizowane polskiej armii zaczęły wreszcie normalnie funkcjonować. Transportery opancerzone (TO) w jednostkach lądowych były praktycznie wszędzie. 

Zobacz więcej

Holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955–1964 Część I

Za ruch czołgów naprzód odpowiadają pancerniacy, lecz gdy te staną bezradne przed przeszkodą, winę za to ponoszą saperzy. Ci niewiele mogą zrobić, gdy wśród swego sprzętu nie mają środków do błyskawicznego wsparcia jednostek pancernych i z tym brakiem postanowiło się uporać dowództwo ludowego Wojska Polskiego...

Zobacz więcej

7TP wzmocniony – próba syntezy

Podobnie jak w przypadku wszystkich prototypów polskiej broni pancernej skonstruowanych w drugiej połowie lat 30. także i wokół zmodernizowanej wersji lekkiego czołgu 7TP powstało szereg niedomówień i teorii. Krótki horyzont czasowy oraz skąpa baza archiwalna pozwalają tylko na częściowe odtworzenie losów...

Zobacz więcej

Sięgając poza horyzont. Artyleria dalekonośna Wojska Polskiego

Departament Uzbrojenia (DepUzbr.) Ministerstwa Spraw Wojskowych (MSWojsk.) sporządził 5 sierpnia 1936 roku „Referat na KSUS [Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu MSWojsk. – przyp. red.] w sprawie artylerii najcięższej”, stanowiący załącznik do dokumentacji przygotowanej przez I Oddział Sztabu Głównego (SG) (L.dz.I.I.SGł/76/tj.36). 

Zobacz więcej

Bolzano – ostatni z pechowców

Na początku lat 30. XX w. francuska Marine Nationale i włoska Regia Marina miały po 6 krążowników ciężkich w służbie lub budowie. Rezultatem rozbrojeniowej konferencji londyńskiej było to, że rządy w Paryżu i Rzymie zgodziły się na zasilenie flot przez jeszcze tylko jeden okręt tej kategorii.

Zobacz więcej

Avia B-534 – cz. I

Avia B-534 był najnowocześniejszym myśliwcem czechosłowackiej konstrukcji, który wszedł do produkcji i wyposażenia jednostek lotniczych przed rozpadem Czechosłowacji w marcu 1939 r. Podczas drugiej wojny światowej był używany bojowo w lotnictwie słowackim i bułgarskim. 

Zobacz więcej

U-2 w służbie CIA

Samoloty U-2 były odpowiedzią na palącą potrzebę wglądu w to, co dzieje się za żelazną kurtyną, i przez kilka lat stały się cierniem w oku sowieckich dygnitarzy. Nieco zapomniane w erze systemów satelitarnych z czasem ponownie zyskały na znaczeniu i zostały gruntownie zmodernizowane, przeżywając drugą młodość.

Zobacz więcej

Dassault Mirage III Część III

Na bazie samolotu Mirage III zakłady Dassault opracowały liczne samoloty eksperymentalne i prototypowe, m.in. w celu zwiększenia możliwości konstrukcji, jak również przebadania koncepcji w której ówcześnie upatrywano przyszłość lotnictwa bojowego, a więc zapewnienia możliwości pionowego startu i lądowania.

Zobacz więcej

Transportery opancerzone i BWP w Wojsku Polskim. Część I

Transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty stanowiły istotną kategorię sprzętu wykorzystywanego w „ludowym” Wojsku Polskim. W tym zakresie, podobnie jak w przypadku czołgów, zbrojenia były również imponujące. O skali przedsięwzięć niech świadczy fakt włączenia do eksploatacji w ciągu zaledwie kilku lat blisko...

Zobacz więcej

Okręty szturmowe

Określenie „okręt szturmowy” jest wynikiem skrótu myślowego zastosowanego przy tłumaczeniu na język polski angielskiej nazwy „amphibious assault ship”. Nazwa ta dotyczy kilku podklas dużych okrętów desantowych, przeznaczonych do prowadzenia działań z wykorzystaniem lotnictwa i mniejszych jednostek desantowych.

Zobacz więcej

ORP „Jastrząb” część 3. Tragiczny finał i dochodzenie

Ppor. A. Olszowski wspomina: O godzinie 18.00 nastąpiła zmiana wachty – ostatniej na tym okręcie. Przejąłem obowiązki oficera wachtowego w centrali. Równocześnie nastąpiła zmiana całej obsady centrali, składającej się z trzech sterników (jeden przy kole steru kierunkowego, a dwóch przy kołach sterów zanurzenia), operatora podsłuchu...

Zobacz więcej

Wielka przebudowa. Japońskie pancerniki typu Fusō - cz. 2

Po zakończeniu I wojny światowej Japonia na równi z mocarstwami europejskimi i USA stanęła do wyścigu w zbrojeniach morskich. Tym samym koniec działań wojennych nie wyhamował budowy okrętów liniowych. W tamtym czasie Japonia realizowała wojenny program 8+8, przewidujący budowę ośmiu pancerników oraz ośmiu krążowników liniowych. 

Zobacz więcej

Wojenne losy Pietro Calvi

Dzieje włoskiej floty podwodnej, to jeden z tych fragmentów opowieści o drugiej wojnie światowej, który obfituje w szczególnie dużo zafałszowań, półprawd i opowieści mających słabe pokrycie w faktach. Ta jedna z największych flot podwodnych na świecie przed wybuchem drugiej wojny światowej, uznawana jest za przykład złego...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter