Wczesnym rankiem 17 czerwca 1863 roku CSS Atlanta weszła na wody Cieśniny Wassaw, by rzucić wyzwanie dwóm monitorom US Navy. Starcie, do którego wtedy doszło, było jedną z najkrótszych, a zarazem najbardziej rozstrzygających konfrontacji okrętów pancernych, do jakich doszło podczas wojny secesyjnej.
Chociaż w latach dwudziestych ubiegłego wieku gospodarka Związku Sowieckiego była w bardzo słabej kondycji, a przemysł ciężki był zapóźniony technologicznie i niewydolny, władze tego kraju planowały zbrojenia na gigantyczną skalę. Jednym z elementów rozbudowy sił zbrojnych miało być stworzenie wojsk pancernych wyposażonych między innymi w czołgi ciężkie.
Pod koniec 1934 roku reaktywowano KSUS, organ doradczy Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, wśród kompetencji którego znajdowała się również analiza możliwości modernizacji armii. Przewodniczącym KSUS został powszechnie ceniony i uważany za jednego z potencjalnych następców Marszałka Józefa Piłsudskiego, gen. broni Kazimierz Sosnkowski.
W wyniku pospiesznego przystępowania do tworzenia całej gamy nowych wozów, wojsko dopracowało się oddzielnego Ordre de Bataille (OdB) dla Marderów już w połowie lutego 1942 roku. Przynajmniej teoretycznie. Opracowany wtedy etat stworzono bowiem w formie skarłowaciałej.
Już w roku 1942 w Honvédelmi Minisztérium (HM, Ministerstwo Obrony) zrodziło się przekonanie, że Magyar Királyi Honvédség pilnie potrzebuje artylerii samobieżnej. Do końca 1943 roku zakończono organizowanie dwóch dywizji pancernych, lecz wystawienie kolejnych nie było już możliwe.
Od przyjęcia do służby pod koniec 1922 roku pierwszego lotniskowca Hōshō aż do połowy lat 30. jedyną siłą ofensywną lotnictwa pokładowego Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej (Dai Nippon Teikoku Kaigun) były bombowce torpedowe, określane oficjalnie jako pokładowe samoloty uderzeniowe (kanjō kōgekiki; w skrócie kankō).
Przywołana premiera zintensyfikowała również toczoną wokół przedmiotowego zagadnienia wymianę zdań, w której fakty przeplatają się z całą gamą domysłów, hipotez i twierdzeń, formułowanych przeważnie bez pokrycia w źródłach. Wśród reprezentowanych w rozgrywkach konstrukcji znajdują się dobrze znane i istniejące faktycznie czołgi Renault FT czy TKS.
Japoński czterosilnikowy samolot bombowo-torpedowy G8N Renzan został skonstruowany w firmie Nakajima podczas drugiej wojny światowej. Był jednym z nielicznych japońskich samolotów napędzanych czterema silnikami i mających podwozie z kołem przednim.
Rozwój samolotu Mirage III objął opracowanie i wdrożenie do wielkoseryjnej produkcji zmodyfikowanej wersji myśliwskiej Mirage IIIE, maszyn rozpoznawczych Mirage IIIR i pochodnych oraz odmiany myśliwsko-bombowej Mirage 5.
Plan dowódców polskich wojsk pancernych na lata 80. XX w. był prosty. Przyszłość miała należeć do T-72, nowego czołgu, który w 1978 r. trafił do pierwszego pododdziału, a rok wcześniej została podpisana umowa licencyjna na jego produkcję w Łabędach. Niestety kryzys gospodarczy mocno skomplikował rozpisany program modernizacji całej armii...
Cennym doświadczeniem ludowego Wojska Polskiego zdobytym podczas II wojny światowej była świadomość ważnej roli noża w służbie żołnierza. Wojsko powinno mieć je w dostatecznej liczbie dla wszystkich, którym takowe wydatnie mogły pomagać w czynnościach wynikających z pełnionych obowiązków i przebywania w polu.
W ZSRR konstruowano nie tylko działa samobieżne, które miały być produkowane masowo. Powstawały także projekty dział wąsko specjalizowanych, na które zapotrzebowanie było znacznie mniejsze. Tworzono również konstrukcje eksperymentalne, które służyły sprawdzeniu oryginalnych koncepcji...
Historia portugalskich sił zbrojnych jest w Polsce praktycznie nieznana. Ze szkolnej wiedzy pamiętamy, raczej mniej niż więcej, o epoce odkryć geograficznym. I to w zasadzie wszystko. Tymczasem Portugalczycy zbudowali imperium, którego początek można datować na rok 1415...
Po proklamowaniu utworzenia Czechosłowacji 28 października 1918 r. rynek zbrojeniowy w tym nowym europejskim państwie został zdominowany przez renomowaną firmę Škoda, która najpewniej z racji swych jeszcze przedwojennych doświadczeń zdawała się specjalizować w standardowych typach uzbrojenia.
Samochody pancerne stanowiły obok tankietek i czołgów lekkich trzecią części składową polskiej broni pancernej. Mniej liczne i mniej widowiskowe pojazdy traktowano raczej jako uzupełnienie dostępnego potencjału, mającego wspierać działanie wojsk szybkich, których podstawą w WP była kawaleria.
W latach 1940-1941 w Związku Sowieckim zapanowała wręcz moda na konstruowanie dwusilnikowych ciężkich samolotów myśliwskich dalekiego zasięgu. Komisja ekspertów przy Ludowym Komisariacie przemysłu Lotniczego (NKAP) była zasypywana kolejnymi projektami. Napłynęły one między innymi z biur konstrukcyjnych...
Największym użytkownikiem bombowców B-17 było oczywiście lotnictwo amerykańskie; znacznie mniej znana jest służba tych samolotów w innych krajach. Podczas drugiej wojny światowej Latające Fortece były używane również w lotnictwie brytyjskim i kanadyjskim.
W okresie wielkiej wojny Holandia pozostała neutralna. Nie oznaczało to jednak, że nie poczyniono przygotowań do przeciwstawienia się ewentualnemu agresorowi; przeprowadzono bowiem powszechną mobilizację i wydano znaczne sumy na rozbudowę fortyfikacji. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza sprawiła, że społeczeństwo...
Nazywane tascabili (kieszonkowymi) lub mininisommergibili (miniaturowymi okrętami podwodnymi) okręty podwodne niewielkich rozmiarów służyły w włoskiej flocie wojennej w okresie obu wojen światowych. Podczas wielkie wojny powstały jednostki typów A i B, podczas drugiego światowego konfliktu podobne...
Osłona współczesnych czołgów jest zwykle ściśle tajna. Próżno szukać oficjalnych danych dla najnowszych wersji Leopardów 2, Abramsów czy też T-90M. Informacje o odporności ich pancerza siłą rzeczy są mocno szacunkowe, kompozycja pancerza, jeżeli już jest ujawniona to zwykle przypadkiem...