W 1908 roku dowództwo Australian Military Forces zgodziło się na zorganizowanie Australian Volounteer Automobile Corps (AVAC). Dowódcą został kpt. Philip Charley z Nowej Południowej Walii. Zgodnie z planami w każdym stanie miała znajdować się jedna sekcja samochodowa. Oficerowie zgłaszający się do służby musieli być dobrymi kierowcami oraz dysponować…
Niezwykle intensywny rozwój lotnictwa w okresie międzywojennym umożliwił osiągnięcie przez samoloty myśliwskie prędkości lotu rzędu 500 km/h, a samoloty doświadczalne przekroczyły nawet barierę 700 km/h. Wspólne wysiłki konstruktorów samolotów i silników oraz aerodynamików, umożliwiły z czasem przybliżenie osiągów maszyn seryjnych...
Podczas I wojny światowej dość powszechnie stosowano urządzenia do miotania płynów łatwopalnych, występujące w dwóch rodzajach. Lekkie, o niewielkim zasięgu stanowiły indywidualną broń specjalnych pododdziałów piechoty używaną głównie podczas natarcia. Ciężkie, przewożone na wózkach miały ze względu na swoją masę charakter ściśle defensywny.
W październiku 1931 roku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa (Air Ministry) skierowało do zainteresowanych wytwórni lotniczych specyfikację F.7/30, w której określiło wymagania taktyczno-techniczne dla nowego jednomiejscowego samolotu myśliwskiego zdolnego do działania zarówno w dzień, jak i w nocy. Miał on przewyższać osiągami...
Rok 1936 wstrząsnął Europą. Oto bowiem w Hiszpanii wybuchła wojna domowa, a 18 października Hitler ogłosił w Niemczech wdrożenie tzw. planu czteroletniego, Vierjahresplan, zakładającego wielkie, znacznie intensywniejsze niż dotąd zbrojenia. Wehrmacht rósł w siłę, rosła też potęga Armii Czerwonej...
Na przełomie wiosny i lata 1942 roku Niemcy przystąpili do formowania nowego rodzaju oddziałów w formacji pancernej – samodzielnych batalionów czołgów ciężkich. Miały one odgrywać rolę asa w rękawie dowództw korpusów czy nawet armii na głównych odcinkach walk. W założeniu silnie opancerzone i uzbrojone Tygrysy miały wspierać natarcia...
W historii lotnictwa wojskowego znajdziemy wiele sławnych samolotów, które miały wpływ na jego rozwój i zasłużyły się w licznych wojnach. Wśród nich niewątpliwie ma swoje miejsce i ten mały, pękaty myśliwiec. Czy jednak jest to zasadne? Był przecież pierwszym seryjnym dolnopłatem myśliwskim z wciąganym podwoziem.
US Navy nie utraciła żadnego okrętu podwodnego w ciągu pierwszych piętnastu lat ich posiadania. Pierwszym utraconym został F-4, który 25 marca 1915 roku poszedł na dno z całą załogą pod Pearl Harbor. W grudniu 1917 roku z F-1, staranowanego u brzegów Kalifornii przez F-3, ocalało pięciu ludzi.
Niemieckie U-booty (skrót od niem. „Unterseeboot”, oznaczający okręt podwodny) typu VIIC były jednymi z najlepszych i zarazem najliczniej produkowanych okrętów podwodnych II wojny światowej. Konstrukcja tych jednostek była bardzo solidna. Jak na okręty oceaniczne – mimo niewielkich rozmiarów – cechowały się dobrymi właściwościami morskimi...
Historia aparatów ewakuacyjnych (zwanych również ucieczkowymi) z okrętów podwodnych jest ... starsza niż same okręty podwodne, przynajmniej te, działające operacyjnie.
Jednostki te, lubiane przez załogi, przez 38 lat pełniły służbę w ochronie morskiej granicy państwa, pod banderami WOP i SG. Zaprojektowane i zbudowane w kraju były w swoim czasie kutrami o nowatorskich rozwiązaniach. Wielka szkoda, że żaden z nich, nie trafił do którejś z polskich ekspozycji muzealnych.
Lotniczą legendą frontu wschodniego jest samolot szturmowy Iliuszyn Ił-2. W trudnych pierwszych miesiącach wielkiej wojny ojczyźnianej podstawowym jednosilnikowym samolotem uderzeniowym radzieckich sił powietrznych była jednak inna maszyna – lekki bombowiec bliskiego zasięgu Suchoj Su-2.
Dwumiejscowe myśliwce pokładowe Fairey Firefly weszły do służby jesienią 1943 r., a w lecie 1944 r. przeszły chrzest bojowy podczas nalotów na niemiecki pancernik Tirpitz. Pod koniec drugiej wojny światowej walczyły na Dalekim Wschodzie, a w latach 1950–1953 w wojnie koreańskiej.
Zagadnienie wprowadzania nowych rozwiązań techniczno-technologicznych najciekawiej przedstawiało się w ZSRR, ponieważ w kraju tym istniał ogromny przemysł pancerny, ale też działała potężna flota czołgów, lecz oba te zjawiska około 1935 roku były już jednako przestarzałe. Sowieccy specjaliści z całego przemysłu zbrojeniowego, podróżując...
Wieczorem 21 października do gabinetu Andrieja Nikołajewicza Tupolewa wkroczyło trzech agentów NKWD, czwarty zajął sekretariat. W tym czasie Tupolew, będący jednym z założycieli Centralnego Instytutu Aerohydrodynamicznego (CAGI), pełnił funkcję głównego inżyniera Głównego Zarządu Przemysłu Lotniczego (GUAP).
Wodnosamolot obserwacyjny Mitsubishi F1M2, w kodzie alianckim nazywany Pete, był ostatnim dwupłatem przyjętym do wyposażenia Lotnictwa Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej i jedynym produkowanym seryjnie samolotem tej kategorii (pomijając nieliczne samoloty obserwacyjne Nakajima J1N1-F).
Ogólna koncepcja krajowego czołgu pływającego powstała w połowie 1935 roku, jednak początkowe ułożenie silnika poprzecznie do kierunku jazdy wymuszało konieczność zastosowania bardziej skomplikowanego układu przeniesienia. Po fiasku pierwszej koncepcji inż. Habich proponuje umieszczenie silnika klasycznie...
Chcąc zakończyć temat torped kalibru 550 mm, należałoby omówić jeszcze dwie kwestie: sprawę torped wz. 1919 oraz odpalania torped, a zwłaszcza nastawiania w torpedach tzw. wachlarza (przed wojną nazywanego „rozsiewem”) przy strzelaniu torped salwą. Zacznę może od tej drugiej sprawy.
Historia ukazuje krążowniki, jako okręty o wielu obliczach. Obecne czasy nie są dla nich łaskawe, choć zapewne to bardziej wina polityki, niż przemysłu stoczniowego i sił morskich. Może jednak obrót koła historii niedługo pozwoli klasie krążowników na ponowny rozkwit.
W poprzedniej części niniejszego artykułu poświęconego krążownikom ciężkim typu Baltimore (14 jednostkom podstawowego typoszeregu) skupiłem się na opisie technicznym ich konstrukcji. Tym razem skoncentruję się na uzbrojeniu, systemie kierowania ogniem oraz modernizacjach i przebudowach.