Historia uzbrojenia

Jakowlew Jak-3 część II

Wiosną 1944 r. 91. pułk lotnictwa myśliwskiego 256. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego 5. Korpusu Lotnictwa Myśliwskiego 2. Armii Lotniczej przeszedł przeszkolenie na Jak-3 w 8. zapasowym pułku lotniczym w Bagaj-Baranowce i otrzymał 41 samolotów tego typu. Rozkazem z 12 czerwca dowódca Sił Powietrznych Robotniczo-Chłopskiej Armii Czerwonej...

Zobacz więcej

Samoloty wsparcia wojsk Breda Ba.64, Ba.65 i Ba.88

Włochy, ojczyzna generała brygady Gullio Douheta, przed drugą wojną światową nie rozwijały strategicznego lotnictwa bombowego. Skłaniano się raczej ku teorii innego myśliciela i wizjera rozwoju lotnictwa wojskowego, gen. bryg. Amedeo Mecozzi, zwolennika taktycznego użycia lotnictwa...

Zobacz więcej

Corpo Truppe Volontarie w wojnie domowej w Hiszpanii

Decyzje o włoskim wsparciu hiszpańskich nacjonalistów zapadły na spotkaniach z wysłannikami gen. Franco, które miały miejsce 20 i 24 lipca 1936 r. 15 sierpnia Włosi rozpoczęli wysyłanie uzbrojenia i instruktorów oraz zgodzono się na utworzenie specjalnej misji wojskowej – MMIS...

Zobacz więcej

90 lat Fabryki Broni w Radomiu 1925-2015. Część 1: Trudne początki, 1925–1945

W tym roku obchodzimy jubileusz 90-lecia Fabryki Broni w Radomiu. Z tej okazji przypominamy (a niektórym zapewne przedstawiamy po raz pierwszy w pełnej formie) historię radomskiego zakładu i jego wyrobów.

Zobacz więcej

Nieznane projekty myśliwców A.S. Jakowlewa

Po zakończeniu drugiej wojny światowej w ZSRR rozpoczął się burzliwy rozwój lotnictwa odrzutowego. Jednym z biur doświadczalno-konstrukcyjnych w których rozpoczęto intensywne prace nad odrzutowymi samolotami myśliwskimi stało się biuro Aleksandra Siergiejewicza Jakowlewa (OKB-115, Moskwa) w którym...

Zobacz więcej

Siły podwodne Carskiej Marynarki Wojennej: 1917-1922

Przewrót bolszewicki, znany jako Rewolucja Październikowa, siły podwodne rosyjskiej Marynarki Wojennej zastał w apogeum ich rozwoju. Floty Bałtycka i Czarnomorska posiadały w swoim składzie dywizje nowoczesnych na ówczesne czasy okrętów...

Zobacz więcej

Początek kariery wojskowej śmigłowców

Chociaż pierwszy historyczny lot śmigłowca miał miejsce w 1907 r., to na zastosowanie tego wynalazku do celów militarnych trzeba było poczekać jeszcze lat kilkadziesiąt. Przełom w tej dziedzinie nastąpił dopiero pod koniec drugiej wojny światowej.

Zobacz więcej

Artyleryjskie „czwórki” (Część I)

Solidna budowa, wytrzymałość i prostota produkcji podwozia czołgu Pz.Kpfw. IV sprawiła, że w latach drugiej wojny światowej w oparciu o nie skonstruowano szereg różnego rodzaju wozów, począwszy od dział szturmowych, poprzez samobieżne zestawy przeciwlotnicze...

Zobacz więcej

Czołg lekki FIAT 3000 – kopia lepsza niż oryginał

Na początku 1917 r. do Francji został wysłany włoski oficer artylerii kpt. Alfredo Bennicelli, mający zapoznać się z nowym zagadnieniem – ze szczegółami technicznymi oraz zasadami użycia czołgów, a także, w miarę możliwości, z całym procesem produkcyjnym.

Zobacz więcej

Boulton Paul Defiant

W latach międzywojennych w Royal Air Force powstała koncepcja budowy nowoczesnego dwumiejscowego samolotu myśliwskiego napędzanego jednym lub dwoma silnikami. Miało to związek z doświadczeniami z pierwszej wojny światowej...

Zobacz więcej

MOWAG i Schweizerisches Militärmuseum

Szwajcarskie Muzeum Wojskowe (Schweizerisches Militärmuseum Full), znajdujące się w niewielkiej miejscowości Full-Reuenthal w północnym kantonie Aargau, w bezpośredniej bliskości elektrowni atomowej Leibstadt, jest placówką niezwykle zasobną w eksponaty...

Zobacz więcej

Ciężkie karabiny maszynowe wz. 30 przewożone na rowerach w jednostkach kawalerii Wojska Polskiego

W latach trzydziestych ubiegłego wieku nastąpił silny rozwój motoryzacji na świecie. Wzmocniło to mobilność wojsk. Polska niestety miała ograniczone możliwości...

Zobacz więcej

Liberator – falstart nowej ery

II wojna światowa była w historii broni palnej świtem „epoki blachy tłoczonej” – ważną cezurą w historii rozwoju technologii bezubytkowych. O ile w produkcji peemów i karabinów maszynowych nowinka przyjęła się szybko – o tyle blaszane pistolety okazały się póki co niewypałem, choć z zupełnie innych niż techniczne powodów.

Zobacz więcej

Brytyjskie myśliwce wieżyczkowe – lotnicza ślepa uliczka

Do użytku w Wielkiej Brytanii wprowadzono tylko dwa typy samolotów myśliwskich, których główne uzbrojenie było umieszczone w wieżyczce strzelca pokładowego, a nie zamontowane na stałe w osi symetrii myśliwca...

Zobacz więcej

Jakowlew Jak-3

Latem 1942 r. na froncie wschodnim pojawił się niemiecki samolot myśliwski Messerschmitt Bf 109G, wyposażony w silnik Daimler-Benz DB 605A o mocy maksymalnej 1475 KM, który swoimi możliwościami bojowymi deklasował sowieckie myśliwce. Ponieważ konstruktorzy sowieccy nie mogli liczyć na szybkie otrzymanie porównywalnej jednostki napędowej, w pierwszej kolejności musieli...

Zobacz więcej

Focke-Wulf Ta 152H


Wysokościowe odmiany samolotu Focke-Wulf Ta 152 trafiły do seryjnej produkcji jako pierwsze, dzięki czemu znalazły się w jednostkach liniowych przed upadkiem III Rzeszy, uczestnicząc w działaniach bojowych ostatnich tygodni wojny.

Zobacz więcej

25 lat MiG-29 pod znakiem „biało-czerwonej szachownicy”

21 listopada 2014 r. w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim odbyły się uroczyste obchody „25-lecia eksploatacji samolotu MiG-29 w lotnictwie polskim”, połączone z symbolicznym przekazaniem ostatniego, zmodernizowanego myśliwca Siłom Powietrznym.

Zobacz więcej

Program atomowy SS i nieznana dotychczas rola Wernera Heisenberga

Hasło, jakie stanowi tytuł niniejszego artykułu, a zwłaszcza określenie „program”, jest nieco umowne. Jak już pisałem w swoich książkach, dosyć trudno byłoby udowodnić bowiem tezę, że...

Zobacz więcej

Londyński Boy David

Nieopodal konnego pomnika księcia Wellingtona na północnym krańcu nieregularnie owalnej wysepki, wśród krzyżujących się arterii u południowej bramy londyńskiego Hyde Parku stoi Pomnik Poległych Żołnierzy Korpusu Karabinów Maszynowych, znany jako The Boy David.

Zobacz więcej

Działo samobieżne SU-76

SU-76 było najliczniejszym sowieckim działem samobieżnym w okresie drugiej wojny światowej. Nie imponowało siłą ognia ani solidnym opancerzeniem, ale było proste w produkcji i obsłudze, niezawodne i udzielało piechocie skutecznego bezpośredniego wsparcia artyleryjskiego.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter