Samoloty MiG-21M były pierwszą służącą w polskim lotnictwie wojskowym wersją trzeciej generacji tego słynnego myśliwca. Na przełomie 1969 i 1970 roku do 41. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego i 1. eskadry 9. PLM dostarczono 36 egzemplarzy tych maszyn. W trakcie eksploatacji z powodu awarii i jednej katastrofy przedwcześnie spisano ze stanu 12 egz.
Samolot szturmowy Su-25, stworzony do uderzeń na kolumny czołgów NATO w Europie, wyruszył do walki z całkiem innym wrogiem i w zupełnie odmiennych warunkach. Jego debiut bojowy miał bowiem miejsce w Afganistanie. Do czasu wybuchu w 2022 roku wojny rosyjsko-ukraińskiej, konflikt ten pozostawał okresem najintensywniejszego użycia Su-25.
Holenderskie lotnictwo wojskowe używało w 1940 roku przede wszystkim maszyn krajowej produkcji, powstałych w zakładach Fokker. Przed wojną opracowano tam „krążownik powietrzny” Fokker T.5, jednosilnikowe myśliwce Fokker D.21 oraz dwa warianty dwusilnikowego „krążownika myśliwskiego” Fokker G.1.
Dnia 10 czerwca br. norweski minister obrony, Bjørn Arild Gram, poinformował o upoważnieniu odpowiadającej za zamówienia obronne dla Sił Zbrojnych agencji Forsvarsmateriell do anulowania kontraktu na zakup 14 śmigłowców NH90. Polecenie to zostało wydane po uprzednim zaaprobowaniu przez norweski rząd oraz...
Ameryka Południowa jako miejsce zbrojnych konfliktów międzynarodowych, rozbudowanych potencjałów militarnych, rzadko gości w przekazach medialnych. Nie zmienia to jednak faktu, że również pośród położonych na tym kontynencie państw podejmowanych jest wiele tematów dotyczących modernizacji sił zbrojnych.
Czwarty miesiąc otwartej wojny rosyjsko-ukraińskiej nie przyniósł definitywnego rozstrzygnięcia na polu walki. Obie strony wykazują już oznaki poważnego wyczerpania sił i są zmuszone sięgać po coraz głębsze rezerwy. Wojska Federacji Rosyjskiej powoli i z mozołem posuwają się naprzód jedynie w rejonie Donbasu, płacąc za każdy metr ukraińskiej ziemi olbrzymią daninę krwi.
Leutnant Walter Wolfrum w czasie walk nad Krymem toczonych od grudnia 1943 do kwietnia 1944 roku zyskał miano jednego z najskuteczniejszych pilotów Jagdgeschwader 52. Zaliczono mu wówczas oficjalnie 52 zwycięstwa powietrzne, a nieoficjalnie dziewięć kolejnych jako odniesionych bez świadków.
W pierwszej połowie lat 50. XX wieku nastąpił gwałtowny rozwój lotnictwa śmigłowcowego, a wiropłaty znalazły wiele nowych zastosowań zarówno wojskowych, jak i cywilnych. Śmigłowce projektowane w tym czasie przez wiodące zachodnie firmy lotnicze z USA, Wielkiej Brytanii i Francji oraz radzieckie biura konstrukcyjne były...
Sukcesy zarówno pojedynczych pilotów myśliwskich, jak i całych sił powietrznych stanowią źródło nieustannych kontrowersji. Niejednokrotnie zdarza się, iż ta sama walka powietrzna opisywana jest w diametralnie różny sposób i jej rezultat jest też całkowicie odmiennie przedstawiany przez uczestników.
Samolot transportowy C-17A Globemaster III został skonstruowany na początku lat 80. w firmie Douglas Aircraft Company, która od 1967 roku była spółką zależną McDonnell Douglas Corporation (MDC). Brak zdecydowanych decyzji politycznych, ograniczone finansowanie oraz problemy techniczne i organizacyjne po stronie producenta sprawiły...
Okupacja i aneksja Krymu przez Federację Rosyjską w 2014 roku znacząco wpłynęła na sytuację militarno-strategiczną nie tylko Ukrainy, ale całego regionu Morza Czarnego. Aneksja zniosła wszelkie ograniczenia dotyczące działalności militarnej Rosji na Krymie, co natychmiast wykorzystało jej przywództwo wojskowo-polityczne.
Rozegrana 80 lat temu bitwa o Midway przeszła do historii jako moment zwrotny wojny na Pacyfiku i triumf amerykańskiego lotnictwa pokładowego. W porannym ataku na lotniskowce Kido Butai brały jednak udział także samoloty uderzeniowe bazujące na Midway. Ich ataki przeszły do historii jako tyleż nieskuteczne, co krwawo opłacone.
Złota Gwiazda Bohatera ZSRR była najwyższym radzieckim odznaczeniem wojskowy, a jej otrzymanie otwierało drogę do sławy i uznania. Tytuł ten można było jednak stracić, a powody mogły być różne, m.in. współpraca z wrogiem (nawet wyimaginowana), popełnienie ciężkiego przestępstwa (zabójstwo, grabież, gwałt), czy próba ucieczki z ZSRR.
Rosyjska agresja na Ukrainę zwróciła między innymi uwagę obserwatorów na możliwości krajów NATO w zakresie systemów rozpoznania. Stało się tak przede wszystkim dzięki raportowanej u granic Ukrainy nagminnej obecności amerykańskich i brytyjskich samolotów rozpoznania RC-135W/V Rivet Joint, amerykańskich RC-12W, czy bezzałogowych RQ-4 Global Hawk.
Trzeci miesiąc rosyjskiej inwazji na Ukrainę nie przyniósł znaczących sukcesów stronie atakującej. Na odcinku charkowskim Rosjanie zostali nawet zmuszeni do oddania pola obrońcom. Zmiana przebiegu linii frontu w Donbasie w zakresie kilkunastu kilometrów z pewnością była natomiast wynikiem bardzo dalekim od oczekiwań Kremla.
W drugiej połowie wojny Luftwaffe zaczęła stopniowo tracić przewagę w powietrzu na kolejnych teatrach działań. Z tego względu jedynie nieliczni niemieccy piloci myśliwscy, którzy przybyli na front w połowie wojny, mogli pochwalić się dużymi sukcesami, potwierdzonymi przez dokumenty strony przeciwnej.
Goodyear F2G Super Corsair był połączeniem płatowca doskonałego myśliwca Vought F4U-1 Corsair z największym silnikiem tłokowym produkowanym seryjnie Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Dzięki wysokim osiągom na małej wysokości znakomicie nadawał się do zwalczania nisko lecących samolotów wroga atakujących amerykańskie okręty...
Węgry po transformacji ustrojowej przez wiele lat nie dokonywały modernizacji technicznej swoich Sił Powietrznych. Jedynym wyjątkiem było wydzierżawienie szwedzkich myśliwców Gripen w pierwszej dekadzie XXI wieku. Dopiero w 2016 roku Ministerstwo Obrony zainicjowało ambitny program zakupów nowego i modernizacji...
Śmigłowiec bojowy Mi-28 został opracowany jako następca rozpowszechnionej maszyny bojowo-transportowej Mi-24, z zachowaniem jej zasadniczej konfiguracji aerodynamicznej i konstrukcyjnej. Mimo, że mający klasyczną dwuosobową załogę Mi-28 przegrał w latach 80. w konkursie na nowy śmigłowiec szturmowy dla armii sowieckiej z...
VI dywizjon bombowy pochodził z 6. pułku lotniczego ze Lwowa. W jego skład wchodziło dowództwo oraz 4. i 5. eskadry bombowe wyposażone w samoloty PZL.23 Karaś. Jednostką dowodził mjr obs. Alfred Peszke. W momencie wybuchu wojny dywizjon przebywał na tajnym lotnisku polowym w rejonie miejscowości Nosów, ok. 15 km na pn.-zach. od Białej Podlaskiej.