Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Indyjskie Siły Powietrzne. Cz. I

Indie – często nazywane największą demokracją świata – stosownie do swoich ambicji narodowych oraz sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu mają jedne z największych sił powietrznych na świecie. Ich historia rozpoczęła się w 1932 roku od jednego klucza czterech dwupłatów. 

Zobacz więcej

Użytkownicy BSP RQ-4 Global Hawk

Rozpoznawcze bezzałogowe statki powietrzne (BSP) Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk są wykorzystywane operacyjnie od 2001 roku, a patrolowe morskie MQ-4C Triton weszły do służby w 2018 roku. W tym czasie flota Global Hawków spędziła w powietrzu łącznie ponad 250 tys. godzin, wspierając operacje bojowe, stabilizacyjne i humanitarne na całym świecie. 

Zobacz więcej

F-16 Chilijskich Sił Powietrznych

Chilijskie Siły Powietrzne (Fuerza Aérea de Chile) nabyły łącznie 46 samolotów F-16 Fighting Falcon. Co ciekawe, najpierw w ramach programu Peace Puma zakupiono dziesięć fabrycznie nowych F-16C/D Block 50M. Kolejne maszyny, pozyskane w dwóch transzach po 18 egzemplarzy w ramach programów Peace Amstel i Peace Amstel II, to...

Zobacz więcej

Dostawy wojskowych statków powietrznych dla rosyjskich sił zbrojnych w 2020 roku

W 2020 roku do rosyjskich sił powietrznych  – podporządkowanych dowództwu sił powietrzno-kosmicznych , a także do lotnictwa morskiego marynarki wojennej i jednostek centralnego podporządkowania krajowe przedsiębiorstwa sektora lotniczo-zbrojeniowego dostarczyły 34 nowe i 19 zmodernizowanych samolotów...

Zobacz więcej

KAI KF-21 Boramae. Młody jastrząb z Korei

9 kwietnia w programie koreańskiego–indonezyjskiego myśliwca wielozadaniowego KF-X nastąpiło przełomowe wydarzenie. W zakładach KAI w Sacheon zaprezentowano ukończony pierwszy prototyp samolotu, który podczas uroczystej ceremonii otrzymał oficjalną nazwę KF-21 Boramae (młody jastrząb, używany do polowań).

Zobacz więcej

Myśliwce Polikarpowa w lotnictwie Finlandii

Niedobory techniki wojskowej w fińskich siłach zbrojnych w czasie wojny zimowej w latach 1939–1940, a także później w czasie wojny kontynuacyjnej w latach 1941–1944, były tak duże, że każdy sprawny sprzęt zdobyty na Armii Czerwonej był niemal natychmiast wykorzystywany przeciwko poprzednim właścicielom. 

Zobacz więcej

III/6 Dywizjon Myśliwski w latach 1937–1939 Część III

Rankiem 3 września III/6 Dywizjon miał operować z lotniska podstawowego oraz dwóch zasadzek, dysponując 14 sprawnymi myśliwcami (dwa inne postrzelane i rozbite ustawiono na boku lotniska koło stogów siana) oraz łącznikowym RWD 8.

Zobacz więcej

Lotnictwo wojsk lądowych w ludowym Wojsku Polskim

Pojawienie się śmigłowców w wojsku odmieniło oblicze lotnictwa. Większe i zamożniejsze armie zaczęły szerzej korzystać z usług nowego rodzaju statków powietrznych już od początku lat 50. XX wieku. W naszej armii z wielu względów boom na nie nadszedł z opóźnieniem.

Zobacz więcej

Nowe życie Albatrosa

Czechosłowacki samolot szkolny L-39 Albatros, oblatany na początku listopada 1968 roku, okazał się maszyną długowieczną. Od wprowadzenia do służby, co nastąpiło w 1971 roku, doczekał się kilkunastu odbiorców eksportowych. Po upadku bloku wschodniego dołączył do nich szereg użytkowników indywidualnych, czy też firmowych...

Zobacz więcej

Handley Page Hampden. Część II

Samolot bombowy Hampden w czasie tzw. dziwnej wojny brał udział w ograniczonych działaniach, skierowanych przede wszystkim przeciwko flocie niemieckiej. W czasie kampanii francuskiej maszyny tego typu brały udział w nalotach na zaplecze atakujących sił Wehrmachtu. Zaczęły wówczas również uczestniczyć w uderzeniach na miasta niemieckie...

Zobacz więcej

North American XB-70 Valkyrie

„Trzymachowy” bombowiec strategiczny B-70 Valkyrie był szczytowym osiągnięciem amerykańskiego przemysłu lotniczego końca lat 50. i początku 60. Szybki rozwój techniki rakietowej sprawił, że bombowce przestały być jedynym, a nawet podstawowym środkiem przenoszenia broni jądrowej. Zmiana priorytetów, ogromne koszty...

Zobacz więcej

Śmierć w gruzach. Katastrofa samolotu transportowego An-124 Rusłan w Irkucku

6 grudnia 1997 roku ciężki samolot transportowy Antonow An-124 należący do Sił Powietrznych Rosji tuż po starcie z portu lotniczego Irkuck-2 uległ rozbiciu na terenie zamieszkałym. Mimo że od tamtego wydarzenia minęło już ponad 20 lat, ciągle uchodzi ono za jedną z największych i najbardziej tragicznych w skutkach katastrof lotniczych w Rosji...

Zobacz więcej

Siły Powietrzne Hiszpanii

Siły Powietrzne Hiszpanii mają długą i bogatą historię. Dziś należą do największych w Europie. Pomimo cięć budżetowych od kilkunastu lat sukcesywnie wymieniają przestarzałe typy samolotów i śmigłowców na nowe, nowoczesne i lepiej dostosowane do współczesnych wymagań. 

Zobacz więcej

5. Grupa Śmigłowców włoskiej Marynarki Wojennej

MARISTAELI Luni jest siedzibą dwóch grup lotniczych i Centrum Doświadczalnego Lotnictwa Morskiego (Centro Sperimentale Aeromarittimo). Wzbudza zainteresowanie zagranicznych sił zbrojnych ze względu na dwa stanowiska szkoleniowe: pełny symulator misji (Full Crew Mission Simulator) śmigłowca SH-101A...

Zobacz więcej

Współczesne samoloty wczesnego ostrzegania. Część III. Rozwiązanie rosyjskie, chińskie i indyjskie

Samoloty wczesnego ostrzegania były używane przez Związek Radziecki i Rosję od połowy lat 60. ub. wieku. Do chwili obecnej powstało tam kilka wersji tych maszyn. Najnowsze – zmodernizowane A-50U Titan-U i A-100 Premier – w najbliższych latach będą stanowić podstawę floty rosyjskich maszyn tego rodzaju.

Zobacz więcej

Postępy prac nad myśliwcem Tempest

Myśliwiec Tempest po raz pierwszy został zaprezentowany w 2018 roku podczas targów Farnborough, kiedy zademonstrowano również jego pełnowymiarową makietę. Towarzyszyła temu prezentacja dokumentu UK Combat Air Strategy, określającego przyszłość lotnictwa wojskowego Wielkiej Brytanii...

Zobacz więcej

Czajki w boju

Chociaż w 1939 roku era dwupłatowych samolotów myśliwskich powoli przechodziła do historii, to tego typu maszyny były jeszcze produkowane na potrzeby głównych potęg lotniczych. W Wielkiej Brytanii produkcję Gladiatora zakładów Gloster zakończono dopiero w kwietniu 1940 roku. 

Zobacz więcej

Kontyngent RAF we Francji, 1939–1940. Część 1

Zgrupowanie brytyjskiego lotnictwa na kontynencie, niewielkie w porównaniu z francuską Armée de l’Air, siłą rzeczy miało odgrywać rolę drugoplanową. Rozwój wydarzeń sprawił jednak, że kontyngent RAF w Francji znalazł się na pierwszej linii ognia. Zanim oddał ostatnie lotniska... przysporzył Niemcom dotkliwych strat.

Zobacz więcej

Lotnicze sny o potędze. Polskie projekty samolotów bojowych z lat 90.

Początek lat 90. ubiegłego wieku obfitował w doniesienia na temat prac prowadzonych nad projektami polskich samolotów bojowych. W przytłaczającej większości skupiały się one nad opracowaniem koncepcji i planów maszyn szturmowych, określanych również mianem samolotów wsparcia bezpośredniego. 

Zobacz więcej

Programy okrętowe i lotnicze Marinha do Brasil

Koncentrując się na co dzień na wysiłkach modernizacyjnych europejskich sąsiadów Polski, jej potencjalnych sojuszników i przeciwników, znacznej liczbie obserwatorów umykają analogiczne procesy zachodzące w innych rejonach naszego globu. Za szczególnie rzadko opisywany i obcy dla polskich czytelników można uznać...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter