Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Śmigłowce Mi-6 w polskim lotnictwie

Trzy maszyny w wersji Mi-6A zostały zakupione w drugiej połowie lat 70. XX wieku na potrzeby przedsiębiorstw INSTAL i ELBUD. Ze względu na kryzys ekonomiczny w 1986 roku wszystkie trzy maszyny zostały przejęte przez wojsko i trafiły do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych, w którym służyły do 1990 roku.

Zobacz więcej

Jakowlew Jak-141. Ostatni samolot bojowy ZSRR

Opracowany w OKB Jakowlewa wielozadaniowy, ponaddźwiękowy, zdolny do operowania w każdych warunkach pogodowych pokładowy samolot pionowego startu i lądowania Jak-141 przeznaczony był do zapewnienia osłony z powietrza grup okrętów lotniczych, wywalczenia i utrzymania panowania w powietrzu...

Zobacz więcej

Siły Powietrze Estonii

Estonia jest trzecim krajem bałtyckim, który odzyskał niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku wraz z Litwą i Łotwą przystąpił do NATO. Estońskie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1994 roku. 

Zobacz więcej

Użytkownicy myśliwców F/A-18 Hornet

W 2020 roku minęło 40 lat od rozpoczęcia dostaw samolotów myśliwsko-szturmowych F/A-18A/B i 20 lat od zakończenia produkcji wersji F/A-18C/D. W tym czasie Hornety wzięły udział w wielu konfliktach i operacjach bojowych na całym świecie. Do dziś są używane zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i siedmiu innych krajach...

Zobacz więcej

Współczesne wojskowe samoloty wczesnego ostrzegania. Cześć I – rozwiązania europejskie i izraelskie

W ostatnich latach nastąpiło znaczne przyspieszenie rozwoju samolotów wczesnego ostrzegania radiolokacyjnego i kontroli przestrzeni powietrznej AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Wynika to z faktu, że nowoczesne lotnicze stacje radiolokacyjne dalekiego zasięgu stały się na tyle lekkie i relatywnie nieduże, że...

Zobacz więcej

Przyszłość bombowców Global Strike Command

Potencjał bojowy Air Force Global Strike Command (AFGSC) możemy podzielić na dwie główne składowe: bombowce strategiczne oraz umieszczone w podziemnych silosach międzykontynentalne pociski balistyczne. Jednak to właśnie samoloty, dzięki swojej elastyczności pozwalającej na ich użycie również na konwencjonalnym polu walki...

Zobacz więcej

Zadania dla Merlinów w MW RP

Polskie AW101 będą w naszych siłach zbrojnych nową jakością, porównywalną (oczywiście z zachowaniem wynikających ze skali zamówienia proporcji) do wprowadzenia przed laty samolotów F-16 Jastrząb czy transportowców CASA-295.

Zobacz więcej

Mitsubishi A6M nad Południowym Pacyfiku. Cz. I

Zakończona niepowodzeniem ofensywa powietrzna na Wyspach Salomona, prowadzona w okresie sierpień–listopad 1942 roku, wyczerpała siły lotnictwa japońskiej marynarki wojennej. Wobec braku perspektywy osiągnięcia sukcesu podjęto decyzję o wycofaniu się z Guadalcanalu, a przetrzebione formacje cesarskiego lotnictwa otrzymały zadanie...

Zobacz więcej

Szachak – Dassault Mirage IIIC w służbie Izraela, cz. III – wojna Jom Kipur

Gwiazda myśliwca Szachak ostatni raz zabłysła nad Bliskim Wschodem w październiku 1973 roku, podczas wojny Jom Kipur. W tym czasie Chejl ha-Awir dysponowały tylko jednym pełnym dywizjonem tych samolotów, którym był 117. tajset, operujący nad frontem północnym przeciwko Syrii. 

Zobacz więcej

F-16 Fighting Falcon w US Air Force

Samoloty wielozadaniowe F-16 Fighting Falcon stanowią trzon lotnictwa bojowego Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force). Mimo coraz szybszego wprowadzania maszyn F-35A Lightning II popularne Vipery, jak nieoficjalnie nazywa się w USAF maszyny F-16, aż do początków przyszłej dekady będą stanowić...

Zobacz więcej

Siły Powietrze Łotwy

Łotwa to jeden z trzech krajów bałtyckich, które odzyskały niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku razem wstąpiły do NATO. Odrodzone w 1992 roku łotewskie Siły Powietrzne są jednymi z najmniejszych w Europie. 

Zobacz więcej

Chińskie samoloty pasażerskie

Chiński przemysł lotniczy od wielu lat próbuje dołączyć do grona największych dostawców samolotów pasażerskich. Choć plany te obliczone są w dużej mierze na przejęcie rynku wewnętrznego, chińskie ambicje mają bardziej dalekosiężny charakter. 

Zobacz więcej

Lotnicze aspekty walk w Górskim Karabachu

27 września siły zbrojne Azerbejdżanu rozpoczęły ofensywę w zajmowanym od ćwierćwiecza przez siły ormiańskie Górskim Karabachu. Game changerem konfliktu okazały się będące w azerskim arsenale bezpilotowe statki powietrzne produkcji tureckiej i izraelskiej.

Zobacz więcej

Hermann Graf – ekspert Sowietów od bombardowań strategicznych

W wyniku klęski III Rzeszy Sowieci wzięli do niewoli wielu prominentnych oficerów i generałów Wehrmachtu, lub dzięki współpracy z aliantami uzyskali możliwość dostępu do innych, gdy znajdowali się w gestii Amerykanów czy Brytyjczyków. Dla wojskowych RKKA najważniejsi byli oczywiście generałowie wojsk lądowych III Rzeszy...

Zobacz więcej

III/6 Dywizjon Myśliwski w latach 1937–1939. Część I

W godzinach przedpołudniowych 2 września 1939 roku w zasadzce w Kłoniszewie dyżur w kabinach PZL-i pełnili ppor. pil. Marian Trzebiński oraz kpr. pil. Jan Malinowski. Na stogu siana mechanicy z lornetkami lustrowali niebo w poszukiwaniu niemieckich samolotów. W pewnym momencie dali znak dowódcy klucza, że mają startować. 

Zobacz więcej

Przeciw radarom i obronie przeciwlotniczej

W ostatnich tygodniach, media, w tym i branżowe, poświęciły dość dużo miejsca doniesieniom dotyczącym ostatniej odsłony konfliktu w Górskim Karabachu. Dość dużo miejsca poświęcono przy tym stratom ponoszonym przez ormiańską obronę przeciwlotniczą. Przy czym były to dość często informacje utrzymane w sensacyjnym tonie...

Zobacz więcej

Global Strike Command – strategiczna pięść sił zbrojnych USA

Air Force Global Strike Command to pełna nazwa stosunkowo nowej, powstałej w 2009 roku formacji, wchodzącej w skład Sił Powietrznych USA. Mimo „młodego wieku” pełni ona kluczową rolę nie tylko w obrębie tego rodzaju sił zbrojnych, ale w całym systemie bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. 

Zobacz więcej

Włoskie lotnictwo torpedowe. Część 2. Najcięższe bitwy Regia Aeronautica, lata 1942–1943

Wydarzenia roku 1941 roku spowodowały, że w Regia Aeronautica bardzo wysoko oceniono nową specjalność, jaką dla Włochów było lotnictwo torpedowe. Sztab Generalny Królewskiego Lotnictwa nakazał przekształcić w jednostki torpedowe aż trzy Stormi (pułki) bombowe: 7°, 32° i 46°. 

Zobacz więcej

Myśliwiec Polikarpow I-153. Część I

W czerwcu 1941 roku dwupłatowe samoloty myśliwskie były już poważnym anachronizmem. Mimo tego były jeszcze dość licznie reprezentowane w lotnictwach państw na kilku kontynentach. W Europie stanowiły część wyposażenia sił powietrznych Bułgarii, Hiszpanii, Irlandii, Słowacji, Szwecji i Węgier. 

Zobacz więcej

Czerwone gwiazdy z pomocą dla Warszawy

Powstanie wywołane przez dowództwo Armii Krajowej 1 sierpnia 1944 roku w Warszawie od początku znalazło się w wojskowej i politycznej izolacji. Armia Czerwona, która choć starała się w kolejnych tygodniach zdobyć miasto, otrzymała jednocześnie z Moskwy zakaz udzielania pomocy powstańcom. 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter