Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Lata 1986–1990, czyli jak likwidowano WOPK

Najmłodszy rodzaj Sił Zbrojnych PRL – Wojska Obrony Powietrznej Kraju (WOPK) – był jednocześnie tym o największym nasyceniu najdroższymi elementami uzbrojenia występującego w całej armii. Nic więc dziwnego, że gdy nadszedł kryzys finansowy państwa coraz trudniej było sprostać w nim wysokim wymogom nowoczesności.

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache [3] Guardian

Wdrożenie do produkcji pod koniec ubiegłego wieku AH-64D zapoczątkowało przygotowania do dalszej modyfikacji Apache. Wprowadzone ulepszenia miały przyczynić się do poprawy osiągów (prędkości, długotrwałości lotu, zasięgu i udźwigu), zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi oraz poprawy zdolności maszyny...

Zobacz więcej

Kirkenes 1944. Ostatni rok wojny powietrznej na Dalekiej Północy

W 1944 roku lotnictwo radzieckiej Floty Północnej, wyposażone głównie w pochodzące z dostaw w ramach programu Lend-Lease samoloty produkcji amerykańskiej, dokonywało regularnych nalotów na port Kirkenes oraz zmierzające doń konwoje wiozące zaopatrzenie dla niemieckich wojsk stacjonujących w północnej Norwegii. 

Zobacz więcej

Wymiatanie Brygady Pościgowej nad frontem – 6 września 1939

Wycofująca się z Wielkopolski w pierwszych dniach września w głąb Polski Armia „Poznań” była nękana nalotami Luftwaffe. Działający na rzecz tej armii poznański III/3 Dywizjon Myśliwski nie był w stanie samodzielnie osłonić przemarszu dywizji tej armii.

 

Zobacz więcej

Rosyjski AWACS A-100 Premier

Oprócz prowadzonych przez lata licznych projektów i koncepcji modernizacji samolotów wczesnego ostrzegania A-50, zwieńczonych programem Beriew A-50U, powstałym w wyniku prac projektowych Tytan-U, nie ustawano w wysiłku opracowania perspektywicznej platformy lotniczej naprowadzania i dozoru powietrznego (DRŁOiU). 

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache. Rodzina Longbow [2]

Pomimo przeciągającego się programu badawczo-rozwojowego oraz pewnych problemów napotkanych na początku rozwoju AH-64 Apache, śmigłowiec okazał się udaną konstrukcją. Świadczy o tym nie tylko dostawa ponad 800 egzemplarzy na potrzeby US Army. Na zakup AH-64A stosunkowo szybko zdecydowały się również...

Zobacz więcej

Regia Aeronautica na froncie wschodnim

30 czerwca 1941 roku włoski attaché wojskowy w Berlinie gen. Efisio Marras i gen. Wilhelm Keitl z OKW zawarli porozumienie dotyczące między innymi wysłania kontyngentu Regia Aeronautica na front wschodni. 1 lipca treść porozumienia przesłano do Superaereo. 

Zobacz więcej

Avia B-534 – cz. II. Służba operacyjna

B-534 powstał z myślą o czechosłowackim lotnictwie wojskowym (Československe vojenské letectvo, ČSVL), które było jego pierwszym i największym użytkownikiem. Avia miała wszakże nadzieję na eksport, ponieważ zainteresowanie samolotem wyraziły m.in. Belgia, Chiny, Estonia, Jugosławia, Polska, Rumunia, a nawet Francja.

Zobacz więcej

Mirage III cz. IV. Użytkownicy zagraniczni, wersje eksportowe, licencyjne i modernizacje

Samoloty Mirage III oraz ich warianty pochodne odniosły znaczny sukces eksportowy, stając się jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn w historii lotnictwa. W dużej mierze było to związane z udziałem w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie. W praktyce nie był to jednak jedyny powód ich popularności. 

Zobacz więcej

Ugandyjskie Suchoje. Su-30MK2 nad Czarnym Lądem

W 2010 roku branżowe media obiegła dość zaskakująca wiadomość: Uganda miała właśnie stać się piątym zagranicznym nabywcą samolotów wielozadaniowych rodziny Su-30MK2 produkowanych w zakładach KnAAPO (obecnie: KnAAZ) w Komsomolsku nad Amurem. 

Zobacz więcej

Modernizacja francuskich sił powietrznych

W ciągu ostatnich kilku lat francuskie siły zbrojne przechodzą rewizję swoich zdolności operacyjnych i bojowych. Biorą udział w kilku operacjach zbrojnych, co z jednej strony umożliwia utrzymanie wysokiej gotowości komponentów i zwiększanie poziomu doświadczenia bojowego, a z drugiej wymaga dodatkowych nakładów finansowych. 

Zobacz więcej

Śmigłowiec Mi-14 w służbie polskiej Marynarki Wojennej

Dostęp Polski do Morza Bałtyckiego nie tylko jest przywilejem, lecz także nakłada na nasze państwo obowiązki ochrony jego wód terytorialnych przed potencjalnym agresorem. Władze państwa muszą ponadto zapewnić siłom wojskowym oraz ludności cywilnej zabezpieczenie ratownicze nad tym akwenem. 

Zobacz więcej

Rosyjski przemysł lotniczy w 2018 roku. Dostawy samolotów i śmigłowców wojskowych dla własnych sił zbrojnych oraz na eksport

W 2018 roku do rosyjskich sił powietrznych WWS podporządkowanych dowództwu Sił Powietrzno-Kosmicznych – WKS i lotnictwa morskiego marynarki wojennej – MA WMF własny przemysł lotniczo-kosmiczny dostarczył ponad 140 nowych samolotów i śmigłowców. 

Zobacz więcej

Dornier Do 17Ka. Jugosłowiański „Latający Ołówek“ Cz. I

Podstawą wyposażenia jednostek bombowych Królewskich Jugosłowiańskich Sił Powietrznych (Vazduhoplovstvo vojske Kraljevine Jugoslavije) przed wybuchem II wojny światowej był bombowiec Do 17Ka, specjalnie opracowany na potrzeby tego użytkownika wariant skonstruowanego w zakładach Dorniera słynnego „latającego ołówka”...

Zobacz więcej

Cel: Warszawa! Nocne naloty Wojenno-Wozdusznych Sił w lipcu 1944 roku

Pod koniec lipca 1944 roku Warszawa została dwukrotnie zbombardowana przez radzieckie bombowce Ił-4 z 3. Korpusu Lotniczego Gwardii Lotnictwa Dalekiego Zasięgu. Celem był praski, położony na wschodnim brzegu Wisły, węzeł kolejowy. W ten sposób dowództwo Lotnictwa Dalekiego Zasięgu starało się wesprzeć lądową ofensywę 1. Frontu Białoruskiego...

Zobacz więcej

Boeing AH-64 Apache. Cz.1 narodziny

Rozwój wyspecjalizowanych śmigłowców szturmowych zapoczątkowany został przez sukces pierwszych maszyn AH-1 Cobra. Choć okazały się być one maszynami udanymi, to jednak odziedziczony po UH-1 układ napędowy z pojedynczym silnikiem i dwułopatowym wirnikiem nośnym niósł pewne ograniczenia, szczególnie widoczne w gorącym klimacie. 

Zobacz więcej

Polskie MiG-21PF

W latach 60. XX wieku wprowadzenie samolotów MiG-21 do uzbrojenia polskiego lotnictwa można uznać za nieomal milowy krok w jego rozwoju. Możliwości bojowe tej konstrukcji przewyższały o kilka klas wszystkie eksploatowane dotychczas w jednostkach samoloty bojowe. Niestety, masowe dostawy do kolejnych pułków blokowała...

Zobacz więcej

Spitfire – obrońca Albionu. Część 3

W połowie sierpnia 1940 roku powietrzna bitwa o Wielką Brytanię weszła w krytyczną fazę, nazwaną batalią o lotniska. Niemcy zrozumieli, że nie wykrwawią Fighter Command potyczkami nad kanałem La Manche. Jeśli chcieli zdobyć panowanie nad obszarem od wybrzeża po stolicę kraju, musieli zniszczyć bazy RAF wokół Londynu.

Zobacz więcej

Niezwykły pojedynek nad frontem wschodnim: He 111 vs Pe-8

Nocą z 17 na 18 czerwca 1943 roku nad frontem wschodnim miała miejsce nietypowa walka powietrzna, w której radziecki czterosilnikowy samolot bombowy Petlakow Pe-8 z 890. AP DD starł się z niemieckim bombowcem He 111 z eskadry 9./KG.27. Co ciekawe, obie maszyny pilotowane były przez asów lotnictwa bombowego.

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter