Wśród kadry oficerskiej przedwojennego lotnictwa i Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii był postacią wybitną, aczkolwiek niepozbawioną ludzkich słabości. Cechowały go fantazja i rozmach w działaniu, wiecznie nienasycona żądza wrażeń, temperament nieuznający więzów i barier, zuchwałość i brawura, szybkość podejmowania decyzji. Potrafił zachować zimną krew w najbardziej niebezpiecznych sytuacjach. Te cechy charakteru zjednały mu przydomki: „Ataman”, „Watażka”, „Gangster”. Był organizatorem i pierwszym dowódcą 301. Dywizjonu Bombowego, zasłynął jako jeden z najwybitniejszych cichociemnych, który dwukrotnie skakał na spadochronie do okupowanej Polski. Szczególną sympatią i zaufaniem darzył go Naczelny Wódz gen. Władysław Sikorski, cenili wysoko jego doświadczenie wojskowe i zdolności organizacyjne generałowie: Sosnkowski, Kopański i Tatar, powierzając mu odpowiedzialne i najtrudniejsze misje.
Po klęsce w Bitwie o Midway Japonia zaczęła gwałtownie tracić inicjatywę strategiczną. Na początku lipca wywiad przeciwnika przechwycił i rozszyfrował wiadomość na temat budowy nowej japońskiej bazy na Guadalcanal. Alianci zweryfikowali swoje pierwotne plany ofensywne i przystąpili do realizacji operacji Watchtower, czyli zajęcia wyspy. Dało to początek wielomiesięcznej bitwie na wyczerpanie, w której ogromną rolę odegrało lotnictwo obu stron. Po stronie japońskiej nie mogło zabraknąć podstawowego myśliwca lotnictwa cesarskiej marynarki wojennej – legendarnego Mitsubishi A6M Zero.
Po nabyciu w październiku 2001 roku zakładów PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. przez koncern EADS-CASA nie zaprzestano rozwoju jednego ze sztandarowych polskich produktów lotniczych – PZL-130 Orlik. Od momentu dostawy pierwszych seryjnych Orlików do Sił Zbrojnych RP w 1994 roku zdobyto pokaźną ilość informacji i doświadczeń, na bazie których prowadzone są prace mające na celu ciągłe unowocześnianie samolotu. Prace rozwojowe prowadzi obecny główny udziałowiec PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. – Airbus Defence and Space. Najnowsza wersja samolotu dostosowana do światowych wymagań w zakresie szkolenia lotniczego, nazywana oficjalnie przez producenta MPT (Multi Purpose Trainer), jest propozycją zarówno dla Sił Zbrojnych RP, jak i dla odbiorców zagranicznych.
W 1901 r. Wilbur Wright twierdził, że aby naprawdę poznać zasady lotu trzeba było „zbudować maszynę i zapoznać się z jej charakterystykami w toku prób”. Dzisiaj to twierdzenie wciąż jest aktualne, zwłaszcza w wyjątkowej dziedzinie, jaką są badania w locie – specjalność Centrum Badania Lotu im. Neila A. Armstronga w Edwards w Kalifornii (NASA Armstrong Flight Research Center, oficjalnie znane jako Dryden Flight Research Center). W tej ogromnej bazie z wykorzystaniem najnowszych samolotów badane są nowe koncepcje lotnicze i nowe projekty statków powietrznych.
Jednym z podstawowych narzędzi realizacji amerykańskiej strategii militarnej jest lotnictwo wojskowe, które funkcjonuje w składzie sił powietrznych (US Air Force), marynarki wojennej (US Navy) i piechoty morskiej (US Marine Corps). Przewagę technologiczną nad potencjalnymi przeciwnikami powietrznymi mają zapewnić siłom zbrojnym USA nowoczesne samoloty bojowe i wsparcia, w tym myśliwce wielozadaniowe F-35 Lightning II. Program tego samolotu jest największym w historii i obecnie jednym z najważniejszych przedsięwzięć zbrojeniowych na świecie. F-35 jest samolotem bojowym, w którym wdrożono zasadę walki według koncepcji pętli OODA (Observe, Orient, Decide and Act), w której Lightning II ma obserwować otoczenie, sam będąc niezauważonym, automatycznie wykrywać i śledzić cele, a jego awionika dokonywać fuzji informacji taktycznych, które „podpowiedzą” pilotowi najlepszą decyzję i utrzymają jego koncentrację na celach, a nie na kontrolowaniu samolotu.
27 października br. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły zwycięzcę w przetargu na zakup nowego bombowca strategicznego oznaczonego roboczo jako LRS-B (Long Range Strike-bomber). Kontrakt otrzymała firma Northrop Grumman. Wielkim przegranym okazały się występujące ze wspólną ofertą firmy Boeing i Lockheed Martin.
1 lipca 2015 roku z położonego przy centrum produkcyjnym Bell Helicopter lotniska w Amarillo w Teksasie do dziewiczego lotu wzbił się pierwszy prototyp śmigłowca Bell 525 Relentless. Za jego sterami zasiedli piloci doświadczalni Troy Caudill oraz Jeff Greenwood. W ten sposób zapoczątkowano realizowany aktualnie program prób w locie jednego z najbardziej kluczowych produktów w ofercie Bella, który stanowić będzie przeciwwagę dla konkurencyjnych śmigłowców AgustaWestland AW189 oraz Airbus Helicopters H175, będąc zarazem największą cywilną maszyną w ofercie amerykańskiego producenta. Równocześnie nowa maszyna jest pierwszym cywilnym śmigłowcem wyposażonym w system fly-by-wire. Już choćby to czyni nowy śmigłowiec Bella wartym przybliżenia.
Pomimo katastrofy, w wyniku której wiosną tego roku rozbiciu uległ A400M przeznaczony dla tureckich sił powietrznych, program ciężkiego samolotu transportowego Atlas powoli się rozkręca. Ponadto, choć samolot dopiero w 2018 roku pod względem technicznego wyposażenia osiągnie pełnię możliwości realizacji różnorodnych misji taktycznych, już od końca 2013 roku wykorzystywany jest przez użytkowników w realizacji rzeczywistych zadań.
Za najstarszą z powyższych jednostek należy uznać I./ZG 1, której zalążek – II./JG 132 pod dowództwem Maj. Johanna Raithela – powstał 1 kwietnia 1935 r. na lotnisku Jüterborg-Damm.
Po zakończeniu operacji nad Miri i Kuching, stacjonujący w Samarinda II 1-Vl.G.I przygotowywał się do próby powstrzymania kolejnego lądowania Japończyków – słusznie przewidywano, iż celem miała być teraz wyspa Tarakan przy wschodnim wybrzeżu Borneo.
Kampania minowania nieprzyjacielskich wód prowadzona przez Bomber Command w latach 1940 – 1945 jest mało znaną częścią działalności tego dowództwa. Warto przybliżyć czytelnikowi historię tych operacji...
Choć aktywność firmy Saab w naszym kraju od kilku miesięcy łączona jest przede wszystkim z aktualnie promowanymi okrętami podwodnymi typu A26 czy też ręcznymi granatnikami przeciwpancernymi, to szwedzki producent stara się zainteresować Ministerstwo Obrony Narodowej...
W połowie września Siły Powietrzne odebrały dwa pierwsze wyremontowane samoloty myśliwsko-bombowe Su-22. To finalny efekt decyzji o perspektywicznym zachowaniu w linii jednej eskadry tych maszyn. Realizację zadania ogłoszono jeszcze w lutym 2014 roku...
Zgodnie z deklaracjami, Inspektorat Uzbrojenia miał pod koniec października przystąpić do dialog technicznego z firmami, które chcą zaoferować Siłom Zbrojnym Rzeczypospolitej Polskiej wytwarzane przez siebie śmigłowce szturmowe.
Samolot F-84 Thunderjet, podobnie jak jego poprzednik z wytwórni Republic – dobrze znany z czasów II wojny światowej P-47 Thunderbolt– rozpoczął swoją karierę bojową jako maszyna eskortowa, ale najlepiej sprawdził się w roli samolotu myśliwsko-bombowego...
Na pierwszy rzut oka użytkowanie przez niewielką Szwajcarię dość dużych maszyn bazowania pokładowego zakrawa na kuriozum. Jednak taki wybór miał swoje głębokie uzasadnienie, które potwierdziło się w toku prób, jak i w ciągu wielu lat późniejszej eksploatacji.
Litwa, dzisiaj entuzjastyczny i prężnie rozwijający się członek NATO i Unii Europejskiej (UE), od okupacji przez ZSRR w 1940 r. aż do odzyskania niepodległości w 1991 r. była oficjalnie częścią Związku Radzieckiego.
Gao w Mali, 11 czerwca 2015 r. Jest wcześnie rano, lecz mimo zachmurzenia temperatura na asfalcie przed małym terminalem miejscowego lotniska przekracza już 40°C. Grupa wojskowego i cywilnego personelu ONZ czeka na codzienny przylot Antonowa AN-74-100...
Rozwojowa konstrukcja AH-1Z Viper jest najnowszym wcieleniem legendarnej Cobry, która zapisała wiele znaczących kart w historii śmigłowców szturmowych. Wiropłat został opracowany przez konsorcjum Bell Helicopter...
Indie są niezwykle trudnym terenem do działań śmigłowcowych. Bardzo duże zróżnicowanie terenu – od wybrzeży po najwyższe na świecie pasmo gór – oraz wynikające z tego znaczne różnice temperatur stawiają przed konstruktorami bardzo wysokie wymagania.