Robert Czulda Modernizacja lotnictwa Iraku Lotnictwo cierpiące na nadmiar bogactwa to w przypadku Iraku czasy dawno minione. Szczytowym okresem były lata osiemdziesiąte, kiedy to Saddam Husajn za miliardy dolarów sprowadzał samoloty i śmigłowce...
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer Boeing F/A-18 Super Hornet (część I) F/A-18 Super Hornet to wielozadaniowy samolot myśliwski, którego rozwój zaczął się w okresie zimnej wojny. Wówczas miała to być maszyna przejściowa,...
Szymon Tetera Luftwaffe 1933-1936: samoloty bombowe, rozpoznawcze i szkolne (część II) Olbrzymi wzrost produkcji lotniczej uzyskany w III Rzeszy w latach 1933-1936 miał na celu stworzenie optymalnych warunków do...
Szymon Tetera Fiat G.55 Centauro Samolot Fiat G.55 był jednym z trzech włoskich myśliwców zbudowanych w ramach tzw. serii piątek. Wszystkie maszyny były napędzane licencyjnym niemieckim silnikiem Daimler-Benz DB 605A oraz uzbrojone w pochodzące...
Andrzej Kiński, współpraca Łukasz Pacholski Modernizacja polskich MiG-ów-29 W lutym br. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. przekazały Siłom Powietrznym pierwsze dwa w 2014 roku, a w ogóle piąty i szósty, egzemplarze samolotu...
Maciej Szopa US Marine Corps i śmigłowce – narodziny manewru powietrznego W październiku 1951 roku w Korei, w ramach operacji „Bumble Bee”, został przerzucony na pole walki 3. batalion 7. Pułku Marines. W sześć godzin 12...
Andrzej Kiński Żegnamy Eurocoptera, witamy Airbus Helicopters Polski rynek będzie miał w bieżącym roku strategiczne znaczenie dla Airbus Helicopters i całej Grupy Airbus – takie stwierdzenie padło z ust Guillauma Faury,...
Jerzy Liwiński Rywalizacja: Airbus-Boeing 2013 W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1274 samoloty i pozyskali 2858 zamówień netto. Są to wyniki rekordowe –...
Marek Łaz Lotnictwo Republiki Francuskiej w latach 2014-2019 Opublikowana w 2008 r. trzecia edycja Białej Księgi – LBDSN (Livre Blanc Défense et Sécurité National), będąca wyznacznikiem francuskiej strategii bezpieczeństwa...
Carlo Kuit, Paul Kievit Śródziemnomorskie Kajmany Historia Bazy Lotnictwa Morskiego Hyeres Le-Palyvestre sięga 1919 r., jednak od tamtego czasu zaszły w niej bardzo duże zmiany. Wprowadzenie do służby w 31 Flotille śmigłowców NH-90 NFH,...
Dirk Jan de Ridder „Orle Gniazdo” Brazylijska Akademia Sił Powietrznych Historia AFA (Academia da Força Aérea) jest blisko związana z historią brazylijskiego lotnictwa wojskowego, które przez wiele lat było podzielone...
Łukasz Pacholski Jaki śmigłowiec szturmowy dla Polski? Ogłoszenie w planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 programu zakupu śmigłowców szturmowych, które mają zastąpić dziś używane śmigłowce Mi-24 jest...
Robert Czulda Priorytety modernizacyjne państw Zatoki Perskiej (część II) Państwa Rady Współpracy Zatoki (GCC) w ostatnich latach zainwestowały miliardy dolarów nie tylko w samoloty bojowe, ale również...
Miłosz Rusiecki, Paweł Bondaryk Sud Aviation SA330 Puma (część I) Dzień 15 kwietnia 1965 r. Prezydentem Francji jest Charles de Gaulle, prezydentem USA – Lyndon B. Johnson, I Sekretarzem w Związku Radzieckim – Leonid...
Szymon Tetera Luftwaffe 1933-1936: samoloty myśliwskie (część I) W marcu 1933 r. do władzy w Niemczech doszła Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników – NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche...
Michał Petrykowski Scandia – pierwszy pasażerski Saab Utworzony w 1937 r. szwedzki koncern Svenska Aeroplan Aktiebolaget (w skrócie – Saab) do zakończenia II wojny światowej opracował i budował wyłącznie samoloty wojskowe. W tym czasie...
Łukasz Pacholski Brazylia wybrała Gripena Dość nieoczekiwanie, 18 grudnia ubiegłego roku, rząd Federacyjnej Republiki Brazylii rozstrzygnął przetarg F-X2. Okazało się, że nowym wielozadaniowym samolotem bojowym Força Aérea Brasileira...
Maciej Szopa Scorpion, czyli powrót do korzeni 12 grudnia 2013 roku z bazy US Air Force McConnel koło Wichita w stanie Kansas wystartował do pierwszego lotu prototyp samolotu Scorpion, powstały bez zbytniego rozgłosu w konsorcjum Textron...
Robert Czulda Priorytety modernizacyjne państw Zatoki Perskiej (część I) Rosnące obawy przed Iranem, a także świetna sytuacja gospodarcza sprawiają, że arabskie państwa Zatoki Perskiej inwestują gigantyczne...
Erik Bruijns, Mark de Greeuw Guardia di Finanza – obrońcy włoskich granic Włoskie granice lądowe mają 1900 km długości, linia brzegowa to kolejne 7600 km. Łącznie daje to spory obszar, jaki należy nadzorować w celu...