Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

Modernizacja lotnictwa Iraku

Robert Czulda       Modernizacja lotnictwa Iraku       Lotnictwo cierpiące na nadmiar bogactwa to w przypadku Iraku czasy dawno minione. Szczytowym okresem były lata osiemdziesiąte, kiedy to Saddam Husajn za miliardy dolarów sprowadzał samoloty i śmigłowce...

Zobacz więcej

Boeing F/A-18 Super Hornet

Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer       Boeing F/A-18 Super Hornet     (część I)       F/A-18 Super Hornet to wielozadaniowy samolot myśliwski, którego rozwój zaczął się w okresie zimnej wojny. Wówczas miała to być maszyna przejściowa,...

Zobacz więcej

Luftwaffe 1933-1936 cz. II

Szymon Tetera       Luftwaffe 1933-1936:     samoloty bombowe, rozpoznawcze i szkolne     (część II)       Olbrzymi wzrost produkcji lotniczej uzyskany w III Rzeszy w latach 1933-1936 miał na celu stworzenie optymalnych warunków do...

Zobacz więcej

Fiat G.55 Centauro

Szymon Tetera       Fiat G.55 Centauro       Samolot Fiat G.55 był jednym z trzech włoskich myśliwców zbudowanych w ramach tzw. serii piątek. Wszystkie maszyny były napędzane licencyjnym niemieckim silnikiem Daimler-Benz DB 605A oraz uzbrojone w pochodzące...

Zobacz więcej

Modernizacja polskich MiG-ów-29

Andrzej Kiński, współpraca Łukasz Pacholski         Modernizacja polskich MiG-ów-29       W lutym br. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. przekazały Siłom Powietrznym pierwsze dwa w 2014 roku, a w ogóle piąty i szósty, egzemplarze samolotu...

Zobacz więcej

US Marine Corps i śmigłowce

Maciej Szopa         US Marine Corps i śmigłowce     – narodziny manewru powietrznego       W październiku 1951 roku w Korei, w ramach operacji „Bumble Bee”, został przerzucony na pole walki 3. batalion 7. Pułku Marines. W sześć godzin 12...

Zobacz więcej

Żegnamy Eurocoptera, witamy Airbus Helicopters

Andrzej Kiński         Żegnamy Eurocoptera,     witamy Airbus Helicopters       Polski rynek będzie miał w bieżącym roku strategiczne znaczenie dla Airbus Helicopters i całej Grupy Airbus – takie stwierdzenie padło z ust Guillauma Faury,...

Zobacz więcej

Rywalizacja: Airbus-Boeing 2013

Jerzy Liwiński         Rywalizacja: Airbus-Boeing 2013       W ubiegłym roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych Airbus i Boeing dostarczyli liniom lotniczym 1274 samoloty i pozyskali 2858 zamówień netto. Są to wyniki rekordowe –...

Zobacz więcej

Lotnictwo Republiki Francuskiej w latach 2014-2019

Marek Łaz         Lotnictwo Republiki Francuskiej     w latach 2014-2019       Opublikowana w 2008 r. trzecia edycja Białej Księgi – LBDSN (Livre Blanc Défense et Sécurité National), będąca wyznacznikiem francuskiej strategii bezpieczeństwa...

Zobacz więcej

Śródziemnomorskie Kajmany

Carlo Kuit, Paul Kievit         Śródziemnomorskie Kajmany       Historia Bazy Lotnictwa Morskiego Hyeres Le-Palyvestre sięga 1919 r., jednak od tamtego czasu zaszły w niej bardzo duże zmiany. Wprowadzenie do służby w 31 Flotille śmigłowców NH-90 NFH,...

Zobacz więcej

Brazylijska Akademia Sił Powietrznych

Dirk Jan de Ridder         „Orle Gniazdo”     Brazylijska Akademia Sił Powietrznych       Historia AFA (Academia da Força Aérea) jest blisko związana z historią brazylijskiego lotnictwa wojskowego, które przez wiele lat było podzielone...

Zobacz więcej

Jaki śmigłowiec szturmowy dla Polski?

Łukasz Pacholski         Jaki śmigłowiec szturmowy dla Polski?       Ogłoszenie w planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 programu zakupu śmigłowców szturmowych, które mają zastąpić dziś używane śmigłowce Mi-24 jest...

Zobacz więcej

Priorytety modernizacyjne państw Zatoki Perskiej cz. 2

Robert Czulda         Priorytety modernizacyjne     państw Zatoki Perskiej     (część II)       Państwa Rady Współpracy Zatoki (GCC) w ostatnich latach zainwestowały miliardy dolarów nie tylko w samoloty bojowe, ale również...

Zobacz więcej

Sud Aviation SA330 Puma

Miłosz Rusiecki, Paweł Bondaryk         Sud Aviation SA330 Puma     (część I)       Dzień 15 kwietnia 1965 r. Prezydentem Francji jest Charles de Gaulle, prezydentem USA – Lyndon B. Johnson, I Sekretarzem w Związku Radzieckim – Leonid...

Zobacz więcej

Luftwaffe 1933-1936

Szymon Tetera         Luftwaffe 1933-1936:     samoloty myśliwskie     (część I)       W marcu 1933 r. do władzy w Niemczech doszła Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników – NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche...

Zobacz więcej

Scandia – pierwszy pasażerski Saab

Michał Petrykowski         Scandia – pierwszy pasażerski Saab       Utworzony w 1937 r. szwedzki koncern Svenska Aeroplan Aktiebolaget (w skrócie – Saab) do zakończenia II wojny światowej opracował i budował wyłącznie samoloty wojskowe. W tym czasie...

Zobacz więcej

Brazylia wybrała Gripena

Łukasz Pacholski         Brazylia wybrała Gripena       Dość nieoczekiwanie, 18 grudnia ubiegłego roku, rząd Federacyjnej Republiki Brazylii rozstrzygnął przetarg F-X2. Okazało się, że nowym wielozadaniowym samolotem bojowym Força Aérea Brasileira...

Zobacz więcej

Scorpion, czyli powrót do korzeni

Maciej Szopa         Scorpion, czyli powrót do korzeni       12 grudnia 2013 roku z bazy US Air Force McConnel koło Wichita w stanie Kansas wystartował do pierwszego lotu prototyp samolotu Scorpion, powstały bez zbytniego rozgłosu w konsorcjum Textron...

Zobacz więcej

Priorytety modernizacyjne państw Zatoki Perskiej cz. I

Robert Czulda         Priorytety modernizacyjne     państw Zatoki Perskiej     (część I)       Rosnące obawy przed Iranem, a także świetna sytuacja gospodarcza sprawiają, że arabskie państwa Zatoki Perskiej inwestują gigantyczne...

Zobacz więcej

Guardia di Finanza

Erik Bruijns, Mark de Greeuw         Guardia di Finanza     – obrońcy włoskich granic       Włoskie granice lądowe mają 1900 km długości, linia brzegowa to kolejne 7600 km. Łącznie daje to spory obszar, jaki należy nadzorować w celu...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter