Samoloty, śmigłowce i bezzałogowce

KAI T-50 Golden Eagle

Michał Fiszer         Korea Aerospace Industries     T-50 Golden Eagle       Południowokoreański T-50 to najnowocześniejszy dziś na świecie system zaawansowanego szkolenia lotniczego pilotów odrzutowych samolotów bojowych. T-50...

Zobacz więcej

Alenia Aermacchi M-346 Master

Maciej Szopa         Alenia Aermacchi     M-346 Master       M-346 ma szansę na światowy sukces, a nawet stanie się najczęściej wybieranym odrzutowym samolotem szkolnym XXI wieku. Według producenta na takie postrzeganie tej konstrukcji wpływa...

Zobacz więcej

Ostatnie francuskie Mirage F1

Jan Kraak         Ostatnie francuskie Mirage F1       Jednym z najbardziej udanych odrzutowych samolotów bojowych produkowanych przez francuskie zakłady lotnicze Dassault Aviation jest Mirage F1. W przeszłości około jednej trzeciej zbudowanych samolotów...

Zobacz więcej

UH-90A w Afganistanie

Davide Daverio         UH-90A w Afganistanie       NH90 to dwusilnikowy średni śmigłowiec wielozadaniowy produkowany przez europejskie konsorcjum NHIndustries, złożone z firm AgustaWestland i Eurocopter. Śmigłowiec został opracowany w dwóch wersjach –...

Zobacz więcej

Lotnictwo Wojsk Lądowych Federacji Rosyjskiej

Séan Wilson/Prime Images         Lotnictwo Wojsk Lądowych     Federacji Rosyjskiej       Rosyjskie Lotnictwo Wojsk Lądowych (Armiejskaja Awiacja – AA) przeżyło w ostatnich latach bardzo burzliwy okres, kiedy to kontrola nad nim była...

Zobacz więcej

Tam gdzie robią krokodyle

Piotr Butowski         Tam gdzie robią krokodyle       „Krokodylem” Rosjanie nazywają śmigłowiec Mi-24, swój pierwszy i nadal najpopularniejszy śmigłowiec bojowy, który walczył w Afganistanie, w Czeczenii, w Dagestanie i innych konfliktach na terenie...

Zobacz więcej

Boeing C-17 Globemaster III

Łukasz Pacholski         Boeing C-17     Globemaster III       Jedynym ciężkim samolotem transportowym będącym w produkcji i przeznaczonym na rynek wojskowy jest Boeing C-17 Globemaster III. Konstrukcja ta, której założenia...

Zobacz więcej

gen. broni pil. Stanisław Targosz

Henryk Czyżyk         Dowódca Sił Powietrznych     gen. broni pil. Stanisław Targosz       4 sierpnia, w wieku 65 lat, po długiej i ciężkiej chorobie odszedł generał broni w stanie spoczynku Stanisław Franciszek Targosz, wybitny pilot i...

Zobacz więcej

Messerschmitt Me 109F – nie takie to proste

Robert Michulec         Messerschmitt Me 109F     – nie takie to proste       W 1936 r. uruchomiono produkcję seryjną samolotu myśliwskiego Messerschmitt Me 109B z silnikiem Junkers Jumo 210 uznawanego za jedną z najnowocześniejszych...

Zobacz więcej

Curtiss Hawk 75A w służbie Armée de l’Air

Szymon Tetera         Curtiss Hawk 75A     w służbie Armée de l’Air       Zakupiony przez Armée de l'Air w USA samolot myśliwski Curtiss Hawk 75 okazał się najskuteczniejszym francuskim myśliwcem w latach 1939-1940. Później, już w...

Zobacz więcej

Grumman Martlet

Szymon Tetera         Grumman Martlet       Jedynym zagranicznym odbiorcą pokładowych samolotów myśliwskich F4F/FM Wildcat była Wielka Brytania, na zamówienie której zbudowano 1113 takich maszyn. Służyły one w brytyjskim lotnictwie morskim (Fleet Air...

Zobacz więcej

Włoskie myśliwce nocne 1940–1943

Mirosław Wawrzyński         Włoskie myśliwce nocne     1940–1943       Z zastosowania bojowego lotnictwa myśliwskiego w czasie drugiej wojny światowej wciąż dość mało znane pozostaje jego wykorzystanie w nocnych walkach powietrznych. Jest...

Zobacz więcej

Bezzałogowy śmigłowiec ILX-27

Maciej Szopa         Bezzałogowy śmigłowiec ILX-27       Jednym z najciekawszych elementów tegorocznego MSPO był zaawansowany demonstrator technologii bezzałogowego śmigłowca ILX-27, powstającego siłami konsorcjum: Instytut Lotnictwa, Instytut...

Zobacz więcej

System szkolenia bojowego pilotów Sił Powietrznych potrzeby i perspektywy

Piotr Łukaszewicz         System szkolenia bojowego pilotów   Sił Powietrznych potrzeby i perspektywy       Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Polska, w związku z przystąpieniem do struktur wojskowych NATO, składała deklaracje...

Zobacz więcej

Salon lotniczy MAKS 2013 - samoloty

Tomasz Szulc         Salon lotniczy MAKS 2013     Cz. I – samoloty       Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej i przemysł lotniczy zdają się coraz pewniej stawać na nogi po dwóch poprzednich dekadach – „chudych” i beznadziejnych....

Zobacz więcej

Air Show Radom 2013

Bartosz Bera         Air Show Radom 2013       Tegoroczna edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Airshow w Radomiu (24-25 sierpnia) była nie tylko rekordowa pod każdym względem ale jednocześnie bardzo udana. Przez dwa śliczne słoneczne dni bardzo...

Zobacz więcej

Flota linii lotniczych 2013

Jerzy Liwiński         Flota linii lotniczych 2013       W liniach lotniczych na świecie jest użytkowanych 25,5 tys. samolotów komunikacyjnych. Dysponują one jednorazową zdolnością przewozową 3,6 mln pasażerów i 90 tys. ton ładunków....

Zobacz więcej

Salon MAKS 2013

Piotr Butowski         Salon MAKS 2013       Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon (MAKS) odbywa się co dwa lata w Żukowskim pod Moskwą, na terenie ośrodka prób w locie LII (Liotno- Issledowatielskij Institut im. Gromowa), i jest dobrą okazją...

Zobacz więcej

Najnowsze samoloty regionalne

Jakub Gołębiowski         Najnowsze samoloty regionalne       Po decyzjach Boeinga i Airbusa, które postanowiły przeprowadzić modernizacje najbardziej popularnych samolotów z rodziny 737 i A320 na podobny krok zdecydowali się Brazylijczycy. Podczas...

Zobacz więcej

Salon MSPO Kielce 2013 – lotnictwo i obrona powietrzna

Tomasz Kwasek         Salon MSPO Kielce 2013     – lotnictwo i obrona powietrzna       XXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach (2-5 września) zgromadził ponad 150 firm, podmiotów przemysłowych i gospodarczych, które m.in....

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter