Leszek A. Wieliczko Pierwsze walki armijnych japońskich myśliwców w wojnie na Dalekim Wschodzie grudzień 1941 – luty 1942 W listopadzie 1941 r. japońska Cesarska Kwatera Główna (Daihonei) zaakceptowała rozpoczęcie przez Japonię działań wojennych...
Krzysztof Kuska de Havilland Mosquito vs Focke-Wulf Ta 154 Moskito Wielozadaniowy samolot bojowy de Havilland Mosquito to maszyna, która przysporzyła Niemcom najwięcej problemów ze wszystkich alianckich samolotów w czasie drugiej wojny światowej. Zadziwiająca...
Szymon Tetera „Aleja MiG-ów” Ostatnie walki 303. i 324. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego Po sukcesach z poprzednich miesięcy, kiedy z dziennych akcji nad „Aleją MiG-ów” pilotom sowieckim udało się wyeliminować bombowce B-29 Superfortress, na...
Tomasz Szulc Modernizacje Su-25 Su-25 należy do nielicznej rodziny dedykowanych odrzutowych samolotów szturmowych. Prace nad nim rozpoczęto w 1968 r., pod oznaczeniem SPB – „samolot pola boja”, gdy zaczęło stawać się jasne, że maszyny naddźwiękowe mają trudności...
Jerzy Liwiński Flota linii lotniczych 2011 Na świecie w liniach lotniczych jest użytkowanych 26 tys. średnich i dużych samolotów komunikacyjnych, wykonujących dziennie 80 tys. rejsów rozkładowych. Jednorazowa zdolność przewozowa całej tej floty wynosi 3,5 mln...
Piotr Butowski Salon MAKS 2011 (cz. II) Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej pochwaliły się podczas salonu MAKS 2011 swoimi najnowszymi nabytkami. Pierwsze duże zamówienie na nowe samoloty wojskowe we współczesnej Rosji, po ponad dziesięcioletnim okresie...
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński F-16 Jastrząb – pięć lat na polskim niebie Wielozadaniowe samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16 Jastrząb służą w polskich Siłach Powietrznych już od pięciu lat. Zakupiliśmy czterdzieści osiem wielozadaniowych samolotów...
Dowództwo Sił Powietrznych Pięć lat eksploatacji F-16 w Siłach Powietrznych 9 listopada 2011 roku będziemy obchodzić piątą rocznicę wdrożenia do eksploatacji wielozadaniowego samolotu F-16 Jastrząb w Siłach Powietrznych. Bez wątpienia były to lata najbardziej...
Tadeusz Pieciukiewicz O „Programie F-16” słów kilka Mija pięć lat od przyjęcia przez polskie Siły Powietrzne pierwszej partii wielozadaniowych samolotów F-16. Wydarzenie to zapoczątkowało kolejny etap programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych...
Hubert Królikowski Offset w „Programie F-16” Umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa RP a Lockheed Martin Corporation związana z dostawą dla Sił Zbrojnych RP samolotów wielozadaniowych F-16 została zawarta 18 kwietnia 2003 r. i jest największą ze wszystkich...
Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer Samolot myśliwsko-bombowy Mikojan MiG-27 (cz. III) Ponieważ laserowo-telewizyjna stacja celownicza Kaira-23 okazała się być bardzo droga oraz wymagała wysokich kwalifikacji personelu latającego i technicznego, nie...
Szymon Tetera Samolot de Havilland Mosquito – pierwsze akcje bojowe nad Europą Skonstruowany w brytyjskich zakładach lotniczych de Havilland dwusilnikowy samolot bombowy Mosquito w chwili wejścia do służby był najszybszym bombowcem na świecie. Przy tym maszyna ta...
Leszek A. Wieliczko Convair XP-81 i Bell XP-83 – pierwsze odrzutowe myśliwce eskortowe USAAF We wrześniu 1943 r., w związku ze spodziewanym rychłym wejściem do służby ciężkich czterosilnikowych samolotów bombowych Boeing B-29 Superfortress, Siły Powietrzne Armii...
Henryk Czyżyk Dowódca Sił Powietrznych generał pilot Andrzej Błasik Generał pilot Andrzej Eugeniusz Błasik, urodził się 11 października 1962 r. w Poddębicach, w rodzinie nauczycielskiej. Matka, Marianna z domu Darulewska, była nauczycielką historii i przedmiotów...
Szymon Tetera Wilde Sau (cz. II) Idea zwalczania brytyjskich bombowców nocnych za pomocą jednosilnikowych myśliwców, początkowo spełniła pokładane w niej nadzieje. Jednak jesienią 1943 r., wraz z nastaniem trudniejszych warunków atmosferycznych oraz...
Tomasz Szulc MAKS 2011 cz. II: śmigłowce, uzbrojenie i nie tylko Moskiewski Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS, który odbywał się w dniach 16–21 sierpnia br. na lotnisku LII im. Gromowa w Żukowskim, był okazją do pełnej prezentacji osiągnięć rosyjskiego...
Tomasz Szulc J-15 – pierwszy chiński samolot pokładowy Wkrótce po pojawieniu się pierwszych bojowych samolotów pokładowych zarysowały się dwie tendencje w ich konstruowaniu. Według Amerykanów najbardziej zasadne było opracowywanie dedykowanych maszyn o tym...
Jerzy Liwiński 30 lat samolotu Boeing 767 Trzydzieści lat temu 26 września 1981 r. odbył się pierwszy lot samolotu Boeing 767, a rok później w barwach linii lotniczych United Airlines ten typ statku powietrznego rozpoczął obsługę połączeń pasażerskich. Szybko...
Adam Gołąbek, Krzysztof Barcz Radom 2011 – echa podniebnych akrobacji Przygotowanie każdych pokazów lotniczych na świecie wymaga od organizatorów dużego poświęcenia i zaangażowania, niezliczonej ilości kontaktów i negocjacji z planowanymi uczestnikami...
Piotr Butowski Salon MAKS 2011 (cz. I) Dziesiąty międzynarodowy salon lotniczo-kosmonautyczny MAKS (Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon) w Żukowskim pod Moskwą (16-21 sierpnia 2011 r.) wszedł w okres dojrzałości: stał się solidną regionalną wystawą...