Artyleria nadbrzeżna II RP powstawała bardzo powoli i tylko dzięki uporowi i kreatywności oficerów za nią odpowiedzialnych, stąd w 1939 roku posiadaliśmy chociaż jej namiastkę. Zupełnie w cieniu i zapomnieniu pozostaje pierwsza, w pełni zorganizowana formacja artyleryjskiej obrony wybrzeża, jaką był Pułk Artylerii Nadbrzeżnej...
Ponad 5000 żołnierzy z 22 państw, 42 okręty nawodne i jeden okręt podwodny oraz blisko 60 statków powietrznych różnego typu i przeznaczenia brało udział w największych manewrach NATO na Morzu Bałtyckim o kryptonimie „Baltops 2018”.
Na północ od norweskich wysp Lofoty, między 25 czerwca a 5 lipca 2018 roku odbyło się ćwiczenie o kryptonimie DYNAMIC MONGOOSE ’18. Manewry tej serii prowadzone są regularnie w cyklu rocznym i koncentrują się na zwalczaniu okrętów podwodnych w rejonie północnego Atlantyku ze szczególnym uwzględnieniem strefy subarktycznej.
Po stracie ORP Orzeł i przesunięciu ORP Wilk do roli okrętu szkolnego załóg okrętów podwodnych Polska Marynarka Wojenna w Wielkiej Brytanii obsadziła częścią złogi Wilka pod koniec stycznia 1941 roku tylko jeden bojowy okręt podwodny – ORP Sokół, niedawno przekazany nam przez Royal Navy.
W wieku żagla, desantowanie żołnierzy na brzeg odbywało się z wykorzystaniem łodzi wiosłowych, które były przewożone przez żaglowce na ich pokładach. W zasadzie więc każdy ówczesny okręt był jednostką desantową. Wraz z udoskonaleniem broni palnej, takie transportowanie wojsk na brzeg stawało się coraz bardziej niebezpieczne
Polska flota wojenna od początku swojego istnienia starała się utożsamiać ze społeczeństwem, podkreślać swoje związki z regionami kraju, miastami. Już w XV wieku okręty kaperskie Gdańska, Elbląga i Braniewa nosiły banderę z herbami swoich miast. Dopiero sto lat później wprowadzono banderę wojenną.
Wraz ze zmianami wewnętrznymi, jakie miały miejsce w Polsce z końcem lat 80. XX wieku, strona rządowa podjęła działania na rzecz nawiązania współpracy z państwami zachodniej Europy. Było to zgodne z ówcześnie lansowaną tezą, że bezpieczeństwo Polski jest ściśle związane z bezpieczeństwem Europy.
W okresie międzywojennym amerykańskie pancerniki operowały głównie wzdłuż wybrzeża USA, zarówno na Pacyfiku jak i Atlantyku (USS „Texas” został nawet – na krótko – okrętem flagowym admirała Charlesa F. Hughesa, ówczesnego dowódcy US Navy) oraz – sporadycznie – na wodach hawajskich i karaibskich, w ramach...
Pod koniec czerwca br. uroczyście obchodziliśmy Święto Morza, w tym roku podkreślone okrągłą rocznicą 100 lat od powołania nowożytnej Polskiej Marynarki Wojennej. To dobra okazja, ale i obowiązek do bliższego przyjrzenia się obecnemu stanowi polskiej floty i podsumowania dotychczasowych wysiłków...
Francuskie fregaty rakietowe typu La Fayette były pierwszymi, nowoczesnymi jednostkami tej klasy wybudowanymi dla Marine Nationale. W chwili projektowania, charakteryzowały się rewolucyjnym – jak na tamte czasy – kształtem kadłuba i nadbudówki, podporządkowanym ograniczeniu skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego SPO...
Patrol Północny w czasie drugiej wojny światowej stanowił istotną część brytyjskiej dalekiej blokady Niemiec. Jego głównym zadaniem było uniemożliwienie handlu morskiego z Niemcami przez sprawdzanie statków handlowych i ich ładunków, w tym towarów przewożonych przez statki państw neutralnych.
Sześć jednostek Typu 45 (znanych również jako Typ D lub Daring), to seria nowych, dużych niszczycieli rakietowych z napędem turboelektrycznym, zbudowanych dla Royal Navy w latach 2003-2013. Jednostki te przeznaczone są głównie do kompleksowej obrony przeciwlotniczej.
W związku z szybkim postępem technicznym dokonującym się na początku lat 20. XX wieku, w połączeniu z doświadczeniami wyniesionymi z I wojny światowej, zaistniała konieczność dokonania serii zmian w konstrukcji wielu amerykańskich jednostek. Okręty liniowe typu Texas były wówczas uznawane w US Navy za najnowocześniejsze wśród przestarzałych pancerników...
Marynarka Wojenna święci jubileusz 100-lecia. Jest to okazja do zaprezentowania jej najbardziej zasłużonych jednostek pływających. Jedną z nich jest żaglowiec ORP Iskra, który 22 lata temu zakończył w Gdyni swój historyczny, trwający 300 dni, rejs wokół globu ziemskiego. Dla uczestniczących w nim podchorążych była to najlepsza szkoła życia i morskości.
Lizbona jest z punktu widzenia hobbysty spraw nautycznych miastem niełatwym. Składa się na to kilka przyczyn. Jest to stolica państwa, które bardzo głęboko związało swoją egzystencję z szeroko pojmowanym uprawianiem morza, w związku z czym morskość jest tam niemal powszechna...
Kutry rakietowe pojawiły się w latach 50. ubiegłego wieku. W ciągu następnych dziesięcioleci klasa tych okrętów przeżyła dość gwałtowny rozwój, którego apogeum przypada na lata 80. i 90. W wieku XXI znaczenie kutrów rakietowych uległo zmniejszeniu, a ich miejsce zaczęły zajmować okręty o większej wyporności.
Niszczyciel min ORP „Kormoran” (601) ma za sobą próby stoczniowe i morskie. Jego załoga stale szkoli się, by jak najlepiej opanować złożone systemy tej wysoce wyspecjalizowanej i skomplikowanej jednostki. Poszukiwanie min ćwiczebnych, testy systemów radioelektronicznych, pojazdów podwodnych i uzbrojenia – to tylko niektóre elementy ćwiczeń w morzu.
Zdarza się, że przy okazji powracających gorących dyskusji o przyczynie klęski kampanii wrześniowej 1939 roku, pobrzmiewa hasło z tytułów francuskich gazet poprzedzających wybuch wojny: „Nie będziemy umierali za Gdańsk”. Tymczasem warto przypomnieć wypadki sprzed 284 lat, kiedy to właśnie Francuzi złożyli pod Gdańskiem daninę z krwi i życia...
9 września 1905 roku do Szanghaju dotarła depesza z GSzM z informacją, że po ratyfikacji traktatu pokojowego z Japonią, Askold, Mańdżur i torpedowce wejdą w skład Flotylli Syberyjskiej i powinny przygotować się do przejścia do Władywostoku.
W lipcu 1945 roku USA i Wielka Brytania uznały rząd Bieruta jako prawowity w Polsce. A nie będący już premierem Wielkiej Brytanii W. Churchill uznał, że w interesie Wielkiej Brytanii leży obecnie pozostawienie krajów Europy wschodniej na pastwę losu.