W 1914 roku, na początku Wielkiej Wojny, największą flotą podwodną, liczącą 77 okrętów, dysponowała Republika Francji, na drugim miejscu znajdowało się Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii – 55 okrętów podwodnych, na trzecim Stany Zjednoczone Ameryki (USA) – 38 okrętów, czwarte zajmowała...
To była zapewne najbardziej dramatyczna wigilia w historii polskiego okrętownictwa. Sprawił to, będący w budowie, wielki samochodowiec Höegh Trader, który zerwany w czasie sztormu ze stoczniowej uwięzi szalał w niekontrolowanym rejsie i taranował wszystko, co spotkał po drodze.
12 stycznia 1950 roku (czwartek), mający zaledwie 643 BRT motorowiec szwedzki Divina wyruszył późnym popołudniem w rejs z Purfleet nad Tamizą do Ipswich. Statek miał skierować się na północny wschód przez Black Deep, środkowy, najbardziej uczęszczany z trzech głównych szlaków żeglownych w estuarium Tamizy.
Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku wiązało się z faktem oparcia północnej granicy kraju o wybrzeże Bałtyku. Jej krótka, bo zaledwie 72–kilometrowa linia, sięgająca od Orłowa do Jeziora Żarnowieckiego, nie zaspakajała w pełni narodowych aspiracji morskich...
Zaprojektowany w 1862 roku z myślą o konfrontacji z najpotężniejszą wówczas flotą wojenną świata, Dundenberg wzbudzał w swoim czasie powszechne zainteresowanie.
Gdy w 1830 roku, po długim i krwawym powstaniu narodowym i interwencji mocarstw, powstało niepodległe państwo greckie, jego obszar ograniczał się jedynie do Peloponezu, Grecji Środkowej oraz Eubei, Cykladów i Północnych Sporadów.
Muzeum Morskie na Malcie ma stosunkowo krótką historię. Inicjatywa zmierzająca do utworzenia placówki muzealnej o morskim charakterze została podjęta w 1988 roku, zaś cztery lata później - 24 lipca 1992 roku - nastąpiło oficjalne otwarcie instytucji dla zwiedzających.
Na wodach Zatoki Gdańskiej w lutym 2016 roku Morski Oddział Straży Granicznej zaprezentował nowe możliwości zmodernizowanego etapami w latach 2014-2015 statku patrolowego Kaper-1.
„Hurtigruten” oznacza po norwesku „pośpieszną linię komunikacyjną”. Jest to też nazwa norweskiej linii żeglugowej, która od 1893 roku łączy portowe miasta na 2700-kilometrowym, zachodnim wybrzeżu kraju. Obecnie, pasażersko-towarowe statki w ciągu sześciu i pół dnia pokonują trasę pomiędzy Bergen a Kirkenes...
3 grudnia 2014 roku minister obrony Argentyny, Agustín Ross, podpisał umowę z rosyjską państwową firmą Arktikmor Nieftgaz Razwiedka zajmującą się poszukiwaniami kopalin (głównie ropy i gazu), dotyczącą odkupienia czterech, będących jej własnością, statków serwisowych górnictwa morskiego.
W poprzedniej części artykułu omówiłem genezę pancerników typu Sverige wraz z przyjętą doktryną, zgodnie z którą je zbudowano oraz przedstawiłem opis techniczny tych jednostek, z uwzględnieniem m.in. charakterystyki kadłuba, ochrony biernej i napędu.
Począwszy od 2012 roku trwają prace nad opracowaniem nowoczesnego okrętowego systemu uzbrojenia, w oparciu o armatę 35 mm (nazwa robocza Tryton), które prawdopodobnie zakończą się w tym roku próbami morskimi.
3. Flotylla Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego jest największym związkiem taktycznym Marynarki Wojennej. W marcu obchodziła 45-lecie swojego istnienia.
4-8 lutego odbyły się w Vishakhapatnam ćwiczenia międzynarodowe, znane jako International Fleet Review 2016. Ideą przewodnią tego wydarzenia jest chęć pokazania własnej floty społeczeństwu oraz sąsiadom i zaproszonym delegacjom innych...
Wojna o Falklandy nie przestaje fascynować historyków, pomimo upływu ćwierćwiecza. Wiele zostało napisane na temat brytyjskiej marynarki wojennej i utraconych przez nią okrętów. Każdy entuzjasta marynista słyszał o zatopieniu krążownika Generał Belgrano.
Bohaterem artykułu jest zbudowany w 1906 roku bocznokołowiec pasażerski „Paul Beneke”, flagowy statek gdańskiej firmy „Weichsel” Danziger Dampschiffahrt und Seebad A.G. („Wisła” Gdańskie Towarzystwo Żeglugi Parowej i Kąpielisk).
Dla fanatycznych wielbicieli Napoleona I, których w Polsce wydaje się być więcej niż we Francji, fregata Belle Poule z 1834 roku to przede wszystkim jednostka, która przewiozła do Europy zwłoki eks-cesarza z Wyspy Św. Heleny.
Okręt, który zakończył swą karierę jako ARA General Belgrano narodził się blisko pół wieku wcześniej. USS Phoenix (CL-46) należał do tzw. „drugiej serii” lekkich krążowników typu Brooklyn budowanych dla US Navy od połowy lat 30. XX wieku.
Szwedzki Saab, mogący poszczycić się już ponad kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w projektowaniu, rozwoju i wdrażaniu szerokiego spektrum rozwiązań przeznaczonych dla flot wojennych, nie ustaje w staraniach zmierzających do doskonalenia swojej oferty.
Francja, podobnie jak inne mocarstwa morskie w pierwszych dwóch dekadach XX wieku, po podpisaniu porozumień Traktatu Waszyngtońskiego w lutym 1922 roku przystąpiła niemal z marszu do projektowania najsilniejszych artyleryjskich okrętów wojennych...