Statki i okręty

Ohio Replacement Program

W pierwszych dniach bieżącego roku amerykańskie Naval Sea Systems Command poinformowało oficjalnie o uzyskaniu formalnego zezwolenia ze strony Departamentu Obrony na wystosowanie zapytania ofertowego w sprawie następców atomowych okrętów podwodnych...

Zobacz więcej

Pędnik cykloidalny Voitha-Schneidera do napędu głównego niszczycieli min.

Optymalnie dobrany układ napędowy i sterowania jest jednym z głównych wymogów stawianych bojowym jednostkom pływającym, przeznaczonym do działań w operacjach przeciwminowych.

Zobacz więcej

„Kontrola morza” po szwedzku. Pancerniki typu Sverige

Klasa pancerników obrony wybrzeża powstała w latach 70. XIX wieku. Z założenia były to wyspecjalizowane, silne okręty o małym zanurzeniu, służące do ochrony własnych wybrzeży przed okrętami wroga lub siłami desantowymi.

Zobacz więcej

Kapitan z Renu

Przepłynąć Ren 110-metrowym statkiem, to dopiero uniwersytet dla marynarza.
W Polsce żegluga śródlądowa zanika. Po Wiśle pływa coraz mniej barek, mimo że kilometr dobrej drogi wodnej kosztuje mniej, niż kilometr autostrady...

 

Zobacz więcej

Port w Barcelonie

Barcelona budzi w Polsce dwa oczywiste skojarzenia. Pierwsze związane jest ze słynnym, nie tylko na Starym Kontynencie, klubem piłkarskim, czyli Fútbol Club Barcelona zwanym przez kibiców, po prostu Barça. Drugie, to oczywiście dzieła najsłynniejszego katalońskiego architekta i inżyniera Antoniego Gaudiego...

Zobacz więcej

Okręty podwodne dla Polski

W obliczu czekających nas rozstrzygnięć w procesie pozyskania nowych okrętów podwodnych w ramach programu Orka, warto przedstawić możliwości, jakie obecnie mamy, zbierając w jednym miejscu informacje o dostępnych konstrukcjach, ich uzbrojeniu oraz środowisku, w którym miałyby działać.

Zobacz więcej

Historia i rozwój sił podwodnych radzieckiej Marynarki Wojennej. Odbudowa po wojnie domowej i pierwszy radziecki projekt.

Ze zwycięsko zakończonej wojny domowej młoda radziecka republika wyszła wycieńczona, ze zniszczonym przemysłem i prawie bez kadr (zarówno wojskowych, jak i w administracji oraz przemyśle). 

Zobacz więcej

Niewypowiedziana wojna. Sowiecko-szwedzka wojna podwodna 1940–1945

Szwecja, choć oficjalnie neutralna, w czasie II wojny światowej poniosła straty zarówno materialne, jak i ludzkie. W latach 1940–1945 w wyniku działań wojennych na Bałtyku straciła ona pewną liczbę statków handlowych i okrętów wojennych. 

Zobacz więcej

ORP Admirał Sierpinek

We wrześniu 1939 roku, ORP Admirał Sierpinek nie należał do jednostek bojowych w ścisłym tego słowa znaczeniu – był uzbrojonym okrętem sztabowym Flotylli Rzecznej Marynarki Wojennej w Pińsku. 

Zobacz więcej

Ostatni bój samotnego okrętu

Portugalczycy byli pierwszą europejską nacją, która usadowiła się w Indiach. 20 maja 1498 roku na redzie portu Calicut (obecnie Kozhikode w stanie Kerela), leżącego na Wybrzeżu Malabarskim, rzuciły kotwice trzy portugalskie statki dowodzone przez Vasco da Gamę (1460-1524). 

Zobacz więcej

Sidon - trzeci pechowiec

Początek lat 50. XX wieku przyniósł siłom podwodnym Royal Navy bolesne straty. 12 stycznia 1950 roku, Truculent zderzył się na wodach ujścia Tamizy ze szwedzkim tankowcem Divina i zatonął...

Zobacz więcej

Pierwszy statek z suchego doku

2 października 1963 roku, to historyczna data w polskim okrętownictwie. Tego dnia, w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni pierwszy raz w kraju statek został zwodowany w suchym doku. Jednocześnie przekazano do eksploatacji pierwszy w Polsce suchy dok.

Zobacz więcej

Brytyjskie pływające obozy jenieckie w epoce wojen napoleońskich

W 1799 roku Europa wkroczyła w epokę wojen napoleońskich (1799-1815). Ten krótki, zaledwie sześcioletni okres, zmienił mapę polityczną tej części świata oraz rozpowszechnił postępowe ideały oświeceniowe rewolucji francuskiej.

Zobacz więcej

Wodnosamoloty kontra okręty podwodne okresu Wielkiej Wojny

Rok 1916 przyniósł nasilenie działań lotniczych przeciwko okrętom podwodnym, jak i wreszcie pierwsze sukcesy na tym polu! Jednak pierwszym zatopionym okrętem podwodnym Wielkiej Wojny był okręt francuskiej Marine Nationale...

Zobacz więcej

Stocznie Gdańska i Gdyni w programie budowy U-Bootów typu XXI

Kiedy 19 kwietnia 1944 roku, w przeddzień urodzin Adolfa Hitlera, z pochylni gdańskiej stoczni Schichaua spłynął na wodę U 3501, pierwszy U-Boot typu XXI, dyrekcja zakładu świętowała wielki sukces...

Zobacz więcej

Zumwalt na morzu

Program budowy niszczycieli nowej generacji DDG-1000, powstających na potrzeby amerykańskiej marynarki wojennej, został istotnie ograniczony. Z początkowo planowanych 32 jednostek, powstać mają zaledwie trzy, choć pojawiły się też sygnały o budowie nawet tylko pary. 

Zobacz więcej

HMS Warspite – najsłynniejszy pancernik Royal Navy

Brytyjczycy, jako naród nierozerwalnie związany z morzem, zapewne po dziś dzień żałują, że jedynym większym, zachowanym okrętem – pamiątką z czasów chwały Royal Navy z lat II wojny światowej – jest lekki krążownik Belfast, podczas gdy na złom oddano wszystkie pancerniki. 

Zobacz więcej

„Showboat”, czyli amerykański pancernik USS „North Carolina” (BB-55). – część. 2

Na początku lat 30. XX w., powrócono w US Navy do prac rozwojowych nad niezawodnymi i odpornymi na uszkodzenia siłowniami turboparowymi. Przy projektowaniu nowych urządzeń napędowych wykorzystane zostały doświadczenia z wieloletnich prób z wysokociśnieniowymi kotłami parowymi. 

Zobacz więcej

Pojazdy AUV w Marynarce Wojennej

Współczesny postęp techniczny, którego jesteśmy świadkami, stwarza niemal nieograniczone możliwości zastosowania środków i systemów bezzałogowych w działaniach militarnych, w tym także prowadzonych na morzu.

Zobacz więcej

Polska Marynarka Wojenna – pogląd dyletanta

Artykuł dotyczący przyszłości polskiej Marynarki Wojennej (MSiO 9-10/2015) zdecydowanie nie wydał mi się przekonywujący. W szczególności brakuje mi konkluzji, jaka to właściwie Marynarka Wojenna jest Polsce potrzebna. 

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter