Wozy bojowe

Motoryzacja armii serbskiej i jugosłowiańskiej 1909–1941

Pierwsze samochody ciężarowe trafiły do służby liniowej w armii serbskiej już w 1909 roku. Było ich dziesięć sztuk i weszły na wyposażenie kompanii samochodowej, która podlegała Naczelnemu Dowództwu. Stało się tak za przyczyną płk. Damjana Vlajića, który był przewodniczącym Komisji ds. artylerii w Sztabie Generalnym. 

Zobacz więcej

Kierunki rozwoju samobieżnych armatohaubic [2]

Drugim zasadniczym obszarem rozwoju samobieżnych armatohaubic jest ciągła poprawa efektywności stosowanej amunicji. Następuje znaczący przyrost zasięgu prowadzenia ognia, celności i siły rażenia, a na horyzoncie pojawiają się nowe rozwiązania oparte o silniki strumieniowe. Równocześnie rozwijana jest amunicja precyzyjna...

Zobacz więcej

Niemiecka armata czołgowa Rh120 [1]

Gładkościenna „stodwudziestka” niemieckiego koncernu Rheinmetall to jedna z najbardziej znanych, współczesnych armat czołgowych. Od momentu jej przyjęcia do służby przez Bundeswehrę minęły cztery dekady. W tym czasie niemiecki system uzbrojenia rozpowszechnił się w siłach zbrojnych wielu państw świata...

Zobacz więcej

Ajax i brygady uderzeniowe British Army

Rodzina pojazdów opancerzonych Ajax wniesie do brytyjskiej armii nową jakość oraz od dawna wyczekiwaną wymianę generacyjną sprzętu. Po wielu latach brytyjscy wojskowi doczekają się następcy przestarzałych oraz wyeksploatowanych pojazdów opancerzonych rodziny CVR(T), w tym bojowych wozów rozpoznawczych...

Zobacz więcej

Karząca ręka Koninklijk Nederlands-Indische Leger. Broń pancerna w Holenderskich Indiach Wschodnich 1945–1950. Część II

23 listopada 1945 roku zapadła decyzja o utworzeniu wojsk pancernych KNIL (Pantsertroepen). Dowódcą został mjr J.H. Vessel (w 1942 roku dowodził 1. szwadronem kawalerii), w późniejszym czasie stanowisko szefa Biura Broni Pancernej zostało zastąpione przez Dowódcę Wojsk Pancernych (Leger Pantsertroepen Commandant). 

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część III

Wczesną jesienią 1936 roku, w gabinetach Departamentu Dowodzenia Ogólnego MSWojsk. (DDOgn.) przygotowany zostaje referat „Wyniki studiów własnych nad jednostkami zmotoryzowanymi oraz poglądy obce na organizację i użycie oddziałów pancerno-motorowych. Autor opracowania, omawiający zwłaszcza sowieckie brygady i korpusy zmechanizowane...

Zobacz więcej

Historia czołgów średnich oraz ciężkich Turán w latach drugiej wojny światowej. Część I

W okresie międzywojennym armia węgierska usilne wspierała działania mające na celu budowę samodzielnego, krajowego przemysłu zbrojeniowego, który byłby w stanie dostarczyć wojsku nowoczesne uzbrojenie i sprzęt jeszcze przed wybuchem ewentualnego, nowego konfliktu w Europie.

Zobacz więcej

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda od Porsche. Część II. Zastosowanie bojowe

Jesienią 1942 roku, po decyzji Hitlera nakazującej przebudowę 90 niedoszłych „Tygrysów” na działa szturmowe, w Naczelnym Dowództwie Wojsk Lądowych (OKH – Oberkommando des Heeres) rozpoczęto analizy, jak wykorzystać te pojazdy. Początkowo nie zamierzano formować z użyciem nowego sprzętu jakiś specjalnych oddziałów...

Zobacz więcej

Renesans briańskiej Woszcziny. Ciągniki i podwozia Woszczina-1 w rosyjskich siłach zbrojnych

Rozpad ZSRR spowodował, że Zakłady BAZ (Брянский автомоби́льный заво́д) z Briańska stały się rosyjskim podmiotem o największych kompetencjach w dziedzinie konstruowania i produkcji wieloosiowych podwozi specjalnych dla zastosowań wojskowych. 

Zobacz więcej

Kierunki rozwoju samobieżnych armatohaubic [1]

W kluczowych krajach opracowujących i wytwarzających systemy artyleryjskie, po latach zastoju, powraca się do rozwijania samobieżnych armatohaubic. Zarówno Amerykanie, Niemcy, jak i Rosjanie, zapoczątkowali długofalowe prace nad znaczącym ulepszeniem istniejących konstrukcji lub też wprowadzeniem do służby nowych systemów tej klasy. 

Zobacz więcej

Polski holowany most szturmowy na gąsienicach, czyli od MH-12 do B-2 w latach 1955-1964, cz.3

10 grudnia 1960 r. szef ZT SG WP płk. A. Sułkowski skierował notatkę służbową do zastępcy szefa SG WP ds. Uzbrojenia i Materiałowo-Technicznego Zabezpieczenia gen.dyw. Graniewskiego dotyczącą mostów przewoźnych w armiach wrogich i zaprzyjaźnionych, a właściwie ich przedłużającego się braku w WP. 

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część II

Dość nietypowo pierwszą jednostką liniową, do jakiej trafiły Tiger II, była Panzer Kompanie (Funklenk) 316. W 1944 roku, zgodnie z wytycznymi z poprzedniego roku, wozy Tiger były kierowane, oprócz samodzielnych batalionów czołgów ciężkich, także do samodzielnych batalionów lub kompanii pancernych wyposażonych, poza czołgami, w specjalne...

Zobacz więcej

Ciężki ciągnik półgąsienicowy PZInż. 202

Konstrukcje takich potentatów motoryzacyjnych, jak francuski Hotchkiss, Laffly czy Latil nie były jedynym obiektem zainteresowań polskich wojskowych i inżynierów skupionych wokół państwowego przemysłu zbrojeniowego. Z wyjątkiem projektów jeszcze innego francuskiego producenta, czyli spółki Somua...

Zobacz więcej

„Czterdziestolatek” Czołg Leopard 2

25 października 2019 roku minęło 40 lat od wejścia do służby czołgu Leopard 2. Wówczas to, 25 października 1979 roku, pierwszy seryjny egzemplarz uroczyście przekazano zachodnioniemieckim siłom zbrojnym. Leopard 2 był pierwszym zachodnim czołgiem 3. generacji i do dnia dzisiejszego posiadającym największą...

Zobacz więcej

Sfery zakupu nowego, samochodowego sprzętu inżynieryjnego dla Wojska Polskiego

Sprzęt używany przez jednostki inżynieryjne, podobnie jak przez jednostki wsparcia logistycznego, z całą pewnością wizualnie nie zalicza się do najbardziej widowiskowych. Jest to bowiem przeważnie, pomijając m.in. wyposażenie przeznaczone do rozminowywania czy mosty towarzyszące lub szturmowe...

Zobacz więcej

Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand – czyli hybryda profesora Porsche. Część I

Historia wozu, który przeszedł do historii jako Ferdinand, zaczęła się jeszcze przed II wojną światową. W 1937 roku przedstawiciele niemieckiego Heeres-Waffenamt (Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych) z wydziału Waffenprüfamter 6 (odpowiadał m.in. za rozwój broni pancernej) zwrócili się do firm Henschel i Krupp...

Zobacz więcej

Zanim zmotoryzowano 10. Brygadę Kawalerii. Część II

W październiku 1936 roku rtm. Franciszek Szystowski wraz z podlegającą mu komisją odbył podróż po czołowych zakładach europejskich produkujących sprzęt motorowy na rzecz wojsk państw zachodnich. Poza Włochami czy Szwajcarią odwiedził oczywiście Francję, gdzie zapoznał się z wyrobami przedsiębiorstw takich jak Laffly czy Somua...

Zobacz więcej

T-34 – stawka większa niż życie czyli krótka historia czołgu BT-IS

Historia powstania T-34 wciąż pozostaje jednym z najciekawszych epizodów w historii broni pancernej. Jego najistotniejszym wątkiem jest oczywiście techniczny aspekt stworzenia od podstaw nowoczesnego wozu w takim kraju, jak ZSRR, ale i sama ewolucja koncepcji czołgu stanowi pouczający materiał do analiz. 

Zobacz więcej

Chińskie bojowe wozy piechoty

Do końca XX wieku najważniejszy i najsilniejszy komponent Chińskiej Armii Narodowo-Wyzwoleńczej (PLA) stanowiły wojska lądowe. Lotnictwo i marynarka wojenna były znacznie słabsze liczebnie, a ich przestarzałe uzbrojenie jeszcze bardziej ograniczało realne możliwości bojowe. Pod względem uzbrojenia także wojska lądowe pozostawały w tyle...

Zobacz więcej

Tiger Ausf. B – bynajmniej nie królewski. Część I

Historia wozu bojowego znanego jako Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf. B (Sd.Kfz. 182) zaczyna się właściwie tego samego dnia, co jego poprzednika, czyli czołgu Tiger I (Sd.Kfz. 181). Oto w maju 1941 roku dyktator i przywódca nazistowskiej Rzeszy Niemieckiej, Adolf Hitler, żywo interesujący się nowinkami technicznymi dla sił zbrojnych, zażądał...

Zobacz więcej

Koszyk
Facebook
Tweety uytkownika @NTWojskowa Twitter