Choć już w 1871 roku pruskie Ministerstwo Wojny (Kriegsministerium) wykorzystało pod Paryżem dwie „lokomotywy drogowe” (Straßenlokomotiven, Straßen-Dampflokomobile) w roli ciągników artyleryjskich, dopiero pojawienie się pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym w latach 80. XIX wieku otworzyło przed wojskami lądowymi zupełnie nowe możliwości...
Włoski teatr działań wojennych powszechnie uważany jest za drugorzędny. Specyfika działań militarnych wymuszona warunkami geograficznymi oraz działania we Francji tylko ugruntowały ten pogląd. Wydaje się, że jest on słuszny, chociażby porównując działania broi pancernej. Według raportów jednostki amerykańskie straciły na froncie włoskim...
Opancerzone wozy dowodzenia z powodzeniem stosowano już w czasie II wojny światowej (głównie w jednostkach Wehrmachtu). Po wojnie w Wojsku Polskim przewidywano ich użycie na szczeblu kompania – batalion – pułk, ale z braku odpowiedniego sprzętu początkowo wprowadzono je tylko w batalionach czołgów.
Czołg średni T-34-85 jest wozem bojowym o dość zagmatwanych dziejach, zarówno od strony rozwoju konstrukcji, jak i użycia bojowego. Druga wojna światowa nie zakończyła historii tego pojazdu, a w zasadzie okres po 1945 r. „otworzył” to co jest najciekawsze i jednocześnie najmniej znane w dziejach „osiemdziesiątki piątki”.
W czasie tworzenia własnych wojsk pancernych Niemcy nie przewidywali konstruowania dla nich ciężkich czołgów zdolnych do równorzędnej walki z najpotężniejszymi wozami świata w postaci francuskich Char B1, czy tym bardziej Char C2. Koncepcje Panzera sięgały co najwyżej wozu wsparcia piechoty, zdolnego do wspomagania jej ataków na linie obronne nieprzyjaciela.
Czołgi T-34 to legendarne uzbrojenie z lat II wojny światowej. Polscy pancerniacy po raz pierwszy zetknęli się z nimi w lipcu 1943 r. podczas tworzenia 1. Pułku Czołgów. Po wojnie przez wiele lat były podstawowym typem pojazdu pancernego naszych jednostek wojskowych, a pozostawały na ich wyposażeniu aż do końca lat 80.
Choć pierwotnie opracowane dla samobieżnych wyrzutni pocisków balistycznych kompleksów operacyjno-taktycznych, z biegiem czasu podwozia rodziny MAZ-543 wykorzystywano jako nośniki innych wzorów uzbrojenia, a przede wszystkim znacznej liczby różnego rodzaju zabudów specjalnych.
Autobox od niemal samego początku był włączony w projekt modernizacji 266, ponieważ od pierwszego, zmodyfikowanego przez MAN, jego filię MAN-STAR Trucks, egzemplarza uczestniczył w tym przedsięwzięciu, jako podwykonawca. W ramach realizowanych prac odpowiadał głównie za demontaż pojazdów, przebudowę ich ram...
W przypadku współczesnego, pozimnowojennego pola walki, możemy wyróżnić cztery, zasadnicze środki rażenia pojazdów opancerzonych: penetratory formowane wybuchowo, fugasy i miny, ładunki kumulacyjne oraz armatnie pociski podkalibrowe z odrzucanym sabotem stabilizowane brzechwowo.
Challenger 2 jest obecnie jedynym typem czołgu podstawowego, znajdującym się na uzbrojeniu wojsk pancernych Wielkiej Brytanii. Nie jest to całkowicie nowa konstrukcja, powstała bowiem w rezultacie modernizacji swojego poprzednika, wozu Challenger 1...
Nowatorski wynalazek, jakim było podwozie zaprojektowane i wykonane przez Waltera J. Christiego pod koniec lat dwudziestych, stanowiło niekwestionowany przełom w dziedzinie mechaniki. Trzecia dekada XX wieku upłynęła w dużej mierze pod znakiem prowadzonych prób adaptacji nowego, kołowo-gąsienicowego rozwiązania...
W 1933 roku w trakcie obrad komisji do spraw motoryzacji artylerii, poza wtedy bardzo aktualnym tematem, które z dział ciężkich – 105, 120 czy 155 mm – poddać motoryzacji, omawiano również kwestię mniejszych kalibrów. Choć przyznawano, że jednostką motoryzującą artylerię lekką powinien być 1. pam, pod wątpliwość poddawano już miejsce jego stacjonowania...
Nawet najbogatszych armii nie stać na zakup wyłącznie nowego sprzętu i wyposażenia. Dlatego remontują lub modernizują dotychczas posiadane. Przy czym, o ile remonty są głównie ukierunkowane na wydłużenie okresu użytkowania i co najwyżej wiążą się z drobnymi modyfikacjami czy doposażaniem...
Oprócz pozyskanych z Niemiec czołgów Leopard 2A4 i 2A5, filarem rodzimych Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych są PT-91 Twardy. Jak wszystkie pojazdy wywodzące się z sowieckiej rodziny T-72, konstrukcja nie ma dobrej prasy, co wynika z bezpośredniego porównania polskiego pojazdu z pozyskanymi zachodnimi maszynami.
Czołgi na polu walki używają dwóch zasadniczych rodzajów amunicji: przeciwpancernej i wielozadaniowej. Jednakże od lat 60. można wymienić jeszcze jeden jej rodzaj, a mianowicie czołgową amunicję kierowaną. Ma ona przeważnie postać GLATGM, czyli wystrzeliwanych z armaty, przeciwpancernych pocisków kierowanych.
W listopadzie 1939 roku sztab generalny oraz rząd z coraz większym niepokojem śledzili rozwój sytuacji i stopniowo wszyscy nabierali pewności, że zbliża się konflikt z Japończykami. Mimo że Japończycy od początku lat 30. prowadzili działania wojenne w Chinach i Mandżurii, australijski wywiad nie postrzegał armii cesarskiej jako potencjalnego zagrożenia.
Już po decyzji o uruchomieniu produkcji seryjnej T-26 wiadomo było, że uzbrojenie czołgu będzie pozwalało tylko na częściowe wsparcie nacierającej piechoty. Do ostrzeliwania umocnień polowych konieczne było działo kalibru co najmniej 76 mm. Dla rozwiązania tego problemu...
Projekt działa Typ 130 powstawał w ścisłej współpracy z berlińskimi zakładami Alkett, dysponującymi znacznie większym doświadczeniem w budowie dział samobieżnych. Pierwotny projekt został zatwierdzony do realizacji 30 listopada 1942 roku, ale już dwa tygodnie wcześniej...
Często pomijanym faktem w kontekście zakupu armat przeciwpancernych wz. 36 od szwedzkiej firmy Bofors było rozszerzenie transakcji o czołgową wersję tego uzbrojenia. Ponadto skandynawski producent zobowiązał się do zaprojektowania i wykonania dla Polski modelowej wieży czołgowej, dla której ogólne warunki techniczne ustalono pod koniec 1935 roku.
Od dawna, zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym, przerzut ciężkiego sprzętu kołowego oraz gąsienicowego, na większe odległości i po drogach publicznych, odbywa się specjalnymi kołowymi zestawami samochodowymi, określanymi mianem ciężkich transporterów – zestawów wsparcia logistycznego, transporterów...